Op een oude fiets....

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-06-2017 16:14 #971398 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Op een oude fiets....

leonsteyns;245981 schreef : Nou ben ik wel benieuwd geworden wat voor een mooi verhaal achter dat klokje zit? Vergeef me mijn nieuwsgierigheid, maar ik moest het gewoon vragen... :f


Ik zal je niet met jaartallen en details vermoeien. De vereenvoudigde versie:
Tijdens WO2 identificeerde de leiding van de Sovjet Unie dat tijdwaarneming, klokken en horloges, van strategisch belang was.
Direct na de oorlog kochtten zij machinerie, ontwerpen, productierechten en kennis van Cortebert voor het caliber 616. Dit is het uurwerk wat bv. Rolex monteerde in de duikershorloges van Panerai.

Hoewel heel accuraat heeft dit echter geen stopwacht functie en voor verschillende rollen was dat cruciaal. Bijvoorbeeld voor gebruik op de brug van oorlogsschepen.
In een speciaal atelier van de 2de klokfabiek in Moskou werd onder eigen beheer, exclusief voor het ministerie van defensie, een chronograaf module ontworpen en gemaakt. Dit is bovenop het cal. 616 gemonteerd.
Het geheel zit in een dubbele behuizing.

De klokjes wereden periodiek naar het eikinstituut gestuurd en met afwijkingscertificaat weer in gebruik genomen.

Deze handgemaakte chronograaf was een dure tussenoplossing tot in de jaren vijftig de rechten voor de Venus 150/152 chronograaf gekocht werden.

Er zijn derhalve niet veel van deze klokjes gemaakt en nog minder in goede staat bewaard gebleven.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-06-2017 21:12 #971405 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Op een oude fiets....
Schitterend! :yeah:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-06-2017 23:25 #971408 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Op een oude fiets....
Het verhaal hoe DIT klokje bij MIJ terecht is gekomen is simpel:
Ik heb een dozijn Molnija ´Kristal´ regulateur klokjes verzameld voor verschillende projectjes en een verkoper daarvan had ook een ChK-28 welke ik fluks in een combi koop opgeschept heb.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets