Lasapparaat

Lees meer
15-03-2013 20:21 #925530 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Lasapparaat
kopen is voor de meeste hobbyisten wel een goede oplossing, al loop je wel het risico dat de keuring na een x aantal jaren vervalt; dat moet je dus in de gaten houden en evt vlak ervoor je fles laten navullen.

voor het huren betaal je niets voor de fles maar een vast bedrag per jaar (meestal rond de e50 voor een 20l fles), zit je niet te tobben met het keuren en is het navullen wat goedkoper

volvofiel;213354 schreef : Het voordeel van een gebruikte is dan weer dat je een "zwaardere" kunt aanschaffen omdat die dan dezelfde prijs hebben als een nieuwe "lichte".

voor plaatwerk doeleinden is het eigenlijk zoeken naar een gulden middenweg, een apparaat is al gauw te zwaar en dan is niet zo mooi af te stellen als een lichter apparaat zonder door je materiaal heen te branden

bij een MIG/MAG apparaat zit in de hele toorts een geleider, die slijt uit/wordt vuil en dan krijgt de draad veel weerstand; hierdoor krijg je problemen met de draadtoevoer, die wordt dan minder constant. dit goed testen is lastig maar over het algemeen moet een apparaat al echt wel gebruikt zijn wil het zover zijn. het is overigens ook wel te repareren hoor, alleen is het niet zo lekker voor een beginnend lasser om gelijk met zo'n "versleten" ding te beginnen, toortsen zijn daarnaast een heikel punt; voorkeur heeft een apparaat met een verwisselbare toorts. de electronica voor de bediening is vaak van bagger kwaliteit en blijft hangen/werkt niet etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2013 08:27 #925542 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Lasapparaat
Goed lassen is een kunst die niet iedereen kan beheersen. Het vraagt gevoel met het materiaal, kennis over materiaal, enkele vaardigheden. Daarnaast denk ik dat je beter gaat lassen naarmate je meer oefent. Een cursus kan (zeer) behulpzaam zijn.
Toen ik 12 jaar geleden mij zelf leerde lassen, was het meer bakken en braden. Daarna kwam ik iemand tegen die me op een bord een aantal dingen uitlegde (manier van aansluiten, manier van lassen, afstelling etc.) Met een geschikt apparaat (investering tegen de 1000 euro) las ik nu met veel plezier, maar nog steeds kan ik me verbeteren.
Natuurtalenten bestaan er en als jij er eentje bent, dan heb je bovenstaande wellicht niet nodig, maar dan wordt investering een grote gok.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2013 11:57 #925549 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Lasapparaat
vanmorgen vroeg opgestaan, en hij is er hoor :)





Een Cebora Revo 155 combi. Nauwelijks gebruikt; de eerste fles zit er nog bij en daar zit nog 85 bar in.
De set is helemaal compleet, met verschillende mondstukken etc.
Er zit een flinke rol draad op (volgens mij 15 kg) en die is nog bijna vol.

Wel een goede koop denk ik :)

We hebben er ook gelijk een pons-/verzettang bijgekocht, was een duur dingetje maar dan heb je ook wat.

Het lasavontuur kan beginnen :D

Edit: het is dus een gebruikt apparaat, maar de prijs was erg gunstig waardoor de investering nog meeviel. Twee dorpels lassen en je hebt de kosten eruit. Een poos terug heb ik het boek 'stap voor stap leren mig/mag lassen' al gekocht en ook al een paar keer doorgelezen. De verkoper heeft een korte instructie gegeven, de handleiding zit erbij dus vandaag trek ik eens een oud voorscherm uit de schuur en ga ik samen met mijn vader eens wat proberen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-03-2013 13:15 #925552 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lasapparaat
Mooi apparaat! Succes ermee. En ook voor lassen geldt: aldoende leert men ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-03-2013 17:50 #925561 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lasapparaat
precies goed zo... net 'de kop eraf' en zover ik begrepen heb een redelijk/goed apparaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-03-2013 11:14 #925589 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lasapparaat
Die hebben wij ook, last echt prima! :)

(wat kostte ie je nou?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-03-2013 22:04 #925666 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Lasapparaat
Zie pb ;)

Vanavond hadden we een kwartiertje over, dus we hebben het apparaat even aangeslingerd.
In het begin stokte de draadtoevoer af en toe, dus we hebben de toorts een seconde of tien ingedrukt gehouden, net zolang tot de draadtoevoer stabiel was. Het apparaat was lang niet gebruikt dus het eerste stukje draad was vervuild.
Ik snap nu wel heel goed hoe irritant het is als je geen stabiele draadtoevoer hebt! Dat was echt een eye-opener wat dat betreft :)

Iig, eerst heeft mijn vader een minuut of tien gelast om het apparaat te leren kennen en een goede instelling te vinden.
Toen was de beurt aan mij. Ik had nog nooit van m'n leven gelast dus dat was wel spannend!

Ik heb een stukje schroot gepakt en ben zo van dam gegaan. Natuurlijk lukt het dan voor geen meter, want er zit allerlei rommel op dat schroot zoals lak, antiroest etc.



Nadat ik het 'gevoel' te pakken kreeg (houding/hoek van de toorts, druk, afstand e.d.) een stukje van de plaat kaal geschuurd en opnieuw geprobeerd. Dat ging al een stuk beter!
Zie de twee rood omcirkelde rupsjes



En dat was de lasclinic. Viel me absoluut niet tegen, zo voor de eerste keer!

Van de week/weekend weer verder.
Maar dan ook echt een stapje verder; de plaat doormidden zagen, met de pons-/verzettang de randen zetten en dan aan elkaar lassen. Als dat lukt ga ik de plaat eens ponsen en kijken of ik ook kan puntlassen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-03-2013 23:29 #925670 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lasapparaat
een ponsgaatje lassen heet geen puntlassen maar proplassen. Dit is eigenlijk veel makkelijker dan een mooie lasrups neerleggen!! en beter voor het materiaal want je hebt minder warmte inbreng.

Wat ik nog weet van de lascursus die we ooit bij rustbuster gedaan hebben moet je bij proplassen een flink hogere stroomsterkte en draadtoevoer gebruiken dan bij 'rechtuit' lassen. Kwaliteit van de las is te zien aan het smeltplekje aan de achterkant van de niet-geponsde plaat. dit moet voor APK laswerk minimaal 4 mm zijn geloof ik. (en de proplassen mogen maximaal 20 mm uit elkaar staan)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-03-2013 00:02 #925673 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lasapparaat
cebora is een prima lasapparaat .
beste koop .
stroomsterkte iets hoger zetten om mooie rupsjes te krijgen(maar dat leer je vanzelf wel).
iets anders ,waarom niet gekeken voor een tig apparaat ?
met de achtergrond van je vader(autogeen lassen) en voor plaatmateriaal lassen was dat mi een beter idee geweest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-03-2013 07:52 #925676 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lasapparaat
Proplassen inderdaad flink hoger vermogen dan gewoon lassen. Verder toorts rechter houden en het materiaal rondom je ponsgat laten vloeien. Paar keer doen en je krijgt er handigheid in.
Ik gebruik ze erg veel iig. De mooiste manier om 2 stukken plaat aan elkaar te maken met huis-tuin en keukengereedschap.

Aan de foto's te zien mag je nog een uurtje dooroefenen :+ Maar dat is geen probleem natuurlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets