× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

How-to: Centrale deurvergrendeling motortjes reviseren

Lees meer
14-09-2020 20:20 #635422 door Steven340
Helaas merk ik maar al te vaak dat Volvo 300's voorzien van centrale deurvergrendeling de meeste motortjes het niet meer doen.
En er is ook moeilijk aan werkende te komen, de meeste hebben hun beste tijd wel gehad.

Gelukkig zijn ze te reviseren.

Er zit verder eigenlijk alleen een klein elektromotortje in die dus uiteindelijk een keer kapot gaan.
Deze kun je o.a. hier nieuw bestellen:
nl.aliexpress.com/item/32829204292.html?...1.0.0.33df4c4dzwJfjp

Je hebt er veel verschillende soorten in, echt niet normaal veel. Maar deze zijn kwa prijs en type het beste. Let wel, de levertijd is zo'n 2 tot 3 maanden.
Of je moet ze elders zoeken maar je hebt nu in ieder geval een voorbeeld ;)



Om te beginnen, (voorbeeld van een motortje van linksachter van een 4/5 deurs)
Beugeltje eraf, en het rubber afscherm hoesje.


Dan moeten ze open, deze zitten op elkaar gelijmd rondom, en is dus niet makkelijk. Weest vooral niet voorzichtig.
Pak een scherpe schroevendraaier en een hamer.
Houdt de schroevendraaier en het motortje zo vast en ram er lekker op los.
Klinkt een beetje hard, maar geloof me, het zit echt knoeper vast op elkaar :hmmz:


Als je hem bijna los hebt en hooguit nog op een puntje vast zit, kun je hem zo opentrekken. Er zitten centreerpennen aan de binnenzijden die de twee helften mooi op elkaar houdt, die breken niet zo makkelijk af dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Er licht een plastic lip los in die de hefboom bediend, die zal er dus wel uitvallen bij het opentrekken maar verder geen ramp.

Dan kun je twee dingen tegenkomen, erg veroest en vies, of mooi schoon:


De vieze mist zelfs een asje van een tandwiel, nergens kunnen vinden. Heel vreemd, let ook op het rubbertje dat onder het motortje zit. Dat je deze niet vergeet terug te plaatsen als hij niet blijft zitten.


Zolang het mechaniek nog soepel draait en het grote plastic tandwiel heel is die tegen de elektromotor zit is er verder niets aan de hand.
Mochten daar wat tandjes uit zijn is hij niet meer te redden zonder een nieuw tandwiel i.v.m. doorslippen motor.


Daarna kun je de elektromotor er zo uitpakken.
En de stekker over solderen. Je zult misschien met de soldeerbout wat plastic moeten wegsmelten om goed bij de contacten van de nieuwe motor te komen.


Vervolgens kun je de oude motor in de bankschroef zetten en met een punttang het tandwieltje eraf trekken, deze zit niet zo vast.


En deze vervolgens voorzichtig op de nieuwe motortje tikken.
De aandrijfas loopt helemaal door, dus van achteren kun je deze rustig erop tikken. Let op, niet helemaal tegen de motor aan, maar zoals op de foto iets ruimte houden.


Dan steekt het asje nog wel iets te ver uit, dus deze iets inkorten op de slijpsteen.


Tot slot zet je de boel weer in elkaar, lijm je met hard plastic lijm de twee helften weer op elkaar, eventueel met ondersteuning van een tirerap.
En dan testen...... weer als nieuw :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-09-2020 10:15 #988138 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Centrale deurvergrendeling motortjes reviseren
Hele mooie how-to Steven :y:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
15-09-2020 21:10 #988144 door BartJu
Heel nette en heldere howto!
De belangrijkste instructie, in ieder geval de grotste ogen-opener, is volgens mij:
"Weest vooral niet voorzichtig."
Ik ging daar de mist in, ik wilde het plastic niet onherstelbaar beschadigen. Maar daarmee krijg je ze nog niet open, laat staan gerepareerd...
Goed dat dit nu ook op forum beschreven staat, gaat veel mensen helpen!




Zelf ben ik inmiddels geholpen door een minder originele, maar wel goed doenbare reparatie: het universele setje met AB voor nog geen 4 tientjes. Erg handig vind ik nu. Wel zo aangesloten dat alles weer naar origineel kan (na motortjes reparatie dan).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets