× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

How-to: Geluidsisolatie motorkap

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-09-2018 11:16 #634977 door V300 register
How-to: Geluidsisolatie motorkap is gemaakt door V300 register
Ik had op de volvobeurs zelfklevend geluids isolerend materiaal gekocht.

Voor:

Bijlage:


Na:

Bijlage:


Van te voren verschillende afstanden opgemeten en daarna het spul gesneden en geplakt.

Ik ben ook van plan om het tegen het schutbord plakken en in de deuren.

Ik merk wel verschil, dus ik ben er tevreden mee. Het is niet meteen geruisloos ofzo maar het scheelt best wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-09-2018 13:56 #979589 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Geluidsisolatie motorkap
Dat is een slimme actie! Oorspronkelijk hoort er ook schuimrubber oid te zitten, althans bij MKII modellen, maar dat is meestal compleet verweerd en afgebrokkeld.

BTW: wat is dat voor dikke geribbelde slang onder jouw motorkap?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-09-2018 14:11 #979590 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Geluidsisolatie motorkap

Lucluc;251989 schreef : wat is dat voor dikke geribbelde slang onder jouw motorkap?


Die komt van mijn aftermarket luchtfilter, ik heb het ringfilter eruit gehaald en ik rijd rond met een extern luchtfilter met een dikke verstelbare buis.
Dus ik gebruik de originele luchtfilterbehuizing alleen als een soort adapter bij gebrek aan beter.
Er is niets te vinden voor die solex carburateur dus dan zou ik zelf iets moeten maken van carbon fiber, glasvezel of met de 3d printer.

Heb verder het reservewiel achterin liggen ipv voorin voor een betere gewichtsverdeling.
En niet die sparemaster thuiskomer uit de jaren 80 maar gewoon een volwaardig wiel met goede band die niet binnen 100 meter ontploft als je hem ooit gebruikt.

Bijlage:

Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-09-2018 15:20 #979591 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Geluidsisolatie motorkap
Netjes opgelost met je luchtfilter op deze manier!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-09-2018 17:34 #979592 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Geluidsisolatie motorkap
Heb je ook effectief baat bij dat nieuwe luchtfilter? Standaard heeft een 340 1.7 namelijk al een zo kort mogelijke slang aangesloten op de buitenlucht waar deze al zuiver koude buitenlucht pakt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-09-2018 19:55 #979594 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Geluidsisolatie motorkap
Dat originele slangetje wordt best warm half boven het uitlaatspruitstuk en vlak naast de radiator.
Die slang heeft verder ook een kleinere diameter dan deze.
De S bocht die er bij de mijne inzat remt ook directe luchtstromen af denk ik.
Ik heb wel het gevoel dat de motor net wat vrijer kan ademen hiermee.
Ik heb om te vergelijken ook weleens een klein stukje zonder luchtfilter gereden om te merken wat het verschil is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-09-2018 22:37 #979597 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Geluidsisolatie motorkap
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er uit de vergelijking zonder luchtfilter kwam. In mijn ervaring loopt de motor dan namelijk nagenoeg het zelfde, wat betekent dat het luchtfilter groot genoeg is. Wat ik wel veel verschil vond maken is het merk standaard luchtfilter; een Mann filter is gewoon papier met een rubber rand boven en onder terwijl een Bosch filter ter versterking nog een geperforeerde stalen plaat achter het papieren filter heeft. Die laatste beperkt de luchtstroom enorm, terwijl de eerste de vraag prima aan kan.

Ik ben het er mee eens dat de locatie van de slang origineel niet optimaal is als je naar prestaties kijkt gezien de radiateur. Als je dat vergelijkt met jou slang denk ik echter dat die nog meer warmte pakt gezien deze langs het spruitstuk (net als de standaard slang, langs de cilinderkop en langs de radiateur gaat.
Begrijp me niet verkeerd, je hebt het op zich netjes gemaakt, maar ik denk dat het uiteindelijk niet zo'n nuttige aanpassing zal zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-09-2018 02:03 #979600 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Geluidsisolatie motorkap
Ik zal proberen mijn bevindingen te verwoorden voor wie het intresseert.

Ten eerste nog: Ik beveel niemand aan om veranderingen aan te brengen

De motor in mijn auto loopt prima met dit luchtfilter heb ik gemerkt en ik heb zelfs de indruk dat hij beter loopt dan zonder luchtfilter en ook beter dan met het originele gevulde filter.


De originele slang wordt overduidelijk warmer dan deze buis, misschien ook doordat het kunstof huis met erin de thermostaat bediende klep met een tweede slang op het uitlaatspruitstuk die hieraan zit warm wordt.

De warme lucht komt immers nog altijd tot de klep, vlakbij de aangezogen buitenlucht en ook bij deze klep is de doorgang veel beperkter.

De natuur probeert altijd alles gelijk te krijgen dus de warmte zal naast stijgen ook altijd naar de koudste plek gaan, dus ook als het niet wordt aangezogen komt er veel verse voorraad warme lucht bij dat thermostaathuis en slang.

Ik rijd niet met de auto in de winter of als het koud is, maar alleen op een enkele zomerse dag en heb nog nooit last gehad van een bevroren carburateur of zoiets. Ik had bedacht dat de aangezogen lucht op deze manier ook geen kans krijgt zo koud te worden dat dit een risico wordt, doordat het dus nog langs de radiateur loopt.


Hij komt nauwelijks meer in de buurt van de uitlaat, het punt waar het originele luchtfilter begint zit het dichtste in de buurt van de uitlaat. Zeker als je rijwind in beschouwing neemt is de uitlaat warmte nu nauwelijks nog aanwezig.

De 360 heeft ook een slang langs de radiateur zitten maar dan in spiegelbeeld.
Ik denk zodat er ook zo'n thermostaat bediende klep zit die warme lucht langs het uitlaat spruitstuk kan aanzuigen. Getuige het hitteschild op de uitlaat, daar kan ook net zo'n opening met een slang op zitten, maar dat weet ik niet. Heb zelf geen 360.




Ik heb verder ook persoonlijk liever dit dan dat ik telkens het originele luchtfilter moet opschuiven met de hand omdat hij maar op een klein stukje waar de opening zit het hardste aanzuigt. Verder geeft dit luchtfilter een zacht brommend geluid rond 2500 toeren.


Dit topic zou ook eigenlijk helemaal niet hierover gaan, dus er komen later nog meer foto's van de volgende klussen op dit gebied van mij. Ik heb nog genoeg van dit spul over!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-09-2018 07:33 #979603 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Geluidsisolatie motorkap

Robert340;252001 schreef : Ik zal proberen mijn bevindingen te verwoorden voor wie het intresseert.


Natuurlijk, zeer interessant om te lezen!
Alles wat niet standaard is is leuk om te proberen en om ervaringen te delen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-09-2018 10:53 #979607 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Geluidsisolatie motorkap

Robert340;252001 schreef : Getuige het hitteschild op de uitlaat, daar kan ook net zo'n opening met een slang op zitten, maar dat weet ik niet. Heb zelf geen 360.



Klopt, daar zit de defrosterslang op (bij een carburateurversie). Ik kan je geen plaatje tonen, want ik heb die slang weggelaten, omdat ik alleen op lpg rij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets