× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

Techno-tip vliegwiel.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-03-2015 22:18 #633647 door V300 register
Techno-tip vliegwiel. is gemaakt door V300 register
Het viel me laatst op toen ik wat onderdelen aan het opruimen was dat er op verschillende vliegwielen geen merkteken terug te vinden is.Dit merkteken zit er in ge?tst maar kan in de loop dr tyd onleesbaar geworden,zijn. Even voor de duidelijkheid...het gaat hier om vliegwielen voor motoren met een renix ontsteking dus met een gatenpatroon naast de starterkrans.Zonder dat merkteken wordt t een hele toer om de juiste positie voor het vliegwiel te bepalen

Het vliegwiel dat ik op mijn B21 gebruik heeft het ook... na veel zoeken is het wel terug te vinden maar erg handig is dit natuurlijk niet. Maar de oplossing is even eenvoudig als makkelijk.

Als je het vliegwiel om wat voor reden dan ook wilt verwijderen zet dan eerst een merkteken op zowel de krukas als het vliegwiel.Ook als het vliegwiel bijvoorbeeld onbruikbaar geworden is door bijvoorbeeld een te ver versleten koppelingsplaat.


Ik heb voor de foto een willekeurige krukas en vliegwiel gebruikt om het verhaal te verduidelijken :yeah:

Bijlage:


Nu is het gewoon en kwestie van de 2 merktekens matchen bij het monteren. Mocht je een versleten vliegwiel hebben en je vervangende vliegwiel heeft geen herkenbaar merkteken meer dan kun je, aan de hand van het vergelijken van de gatenpatronen, het merkteken over nemen op je nieuwe vliegwiel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-04-2015 21:35 #956882 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Techno-tip vliegwiel.
Bij mijn weten past, door de ongelijke gatenafstand, het vliegwiel er maar op 1 manier op. Met een schuifmaat of een zuiver oog kom je al een heel eind. Een merkteken voorkomt wel dat je met een "zwaar" vliegwiel een tijdje staat te passen :). De krukas moet natuurlijk wel op dezelfde positie blijven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-04-2015 21:55 #956885 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Techno-tip vliegwiel.
Volgens mij zitten de gaten bij een 2 liter allemaal op gelijke afstand...waarom zou er anders een merkteken op het vliegwiel staan.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-04-2015 22:02 #956887 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Techno-tip vliegwiel.
Heb ik weer wat geleerd. Ik kon uit de tekst niet opmaken dat het om een 2 ltr ging. Bij een 1400 zitten de gaten wel op ongelijke afstand.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-04-2015 13:44 #956891 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Techno-tip vliegwiel.
en daarbij is het inderdaad ook slim om even een merkje te zetten voor je het wiel eraf haalt :) heb het afgelopen zaterdag (sleuteldag Leidschendam) nog gedaan ivm vervangen koppeling + krukaskeerring.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2015 17:02 #956892 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Techno-tip vliegwiel.
En? Nog rijdend weggekomen? :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-04-2015 19:25 #956893 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Techno-tip vliegwiel.
jahoor.. grappigste conclusie.. het doorslippen en bijgeluid is niet opgelost :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2015 20:42 #956895 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Techno-tip vliegwiel.
Ach, heb je weer wat te doen voor de volgende sleuteldag ;)
Niet een kwestie van afstellen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-04-2015 21:52 #956897 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Techno-tip vliegwiel.

Wouter;235989 schreef : jahoor.. grappigste conclusie.. het doorslippen en bijgeluid is niet opgelost :)


Wat is het bijgeluid? 'onze' 340 heeft af en toe ook een piep bij optrekken en ik dacht in eerste instantie ook koppeling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-04-2015 00:26 #956898 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Techno-tip vliegwiel.
ik vermoed dat de riemen gewoon doorslippen. Raadsel hoe dat kan want vorige keer dat ik het checkte stond de schijfafstand nog goed en zag het er allemaal prima uit eigenlijk. Hij doet het ook alleen onder vrij specifieke omstandigheden, namelijk opgeschakelde vario, relatief lage snelheid (60-70) en dan vollast optrekken. Dus met name bij opritten van de snelweg waar je eerst een bocht hebt en dan de invoegstrook zijn de situaties waar het gebeurt.

kan ook niet beredeneren hoe de riemen kunnen slippen bij opgeschakelde vario, tenzij er echt iets mis is (vettigheid op de schijven ofzo). Nu toch maar de auto op bokjes en eens kijken....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets