How-to: Mistlampgaten dichtmaken i.v.m. roestpreventie
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Waarom is dit een bekend roestnest?
Grotendeels is de schuld toe te spelen aan de gaten aan de achterkant van de voorbalk. Bij de Volvo 360 en 340 diesel waren mistlampen voor een optie, welke in deze gaten werden gemonteerd. Om productiekosten laag te houden hebben de 340 modellen dezelfde gaten aan de achterkant van de voorbalk (maar niet aan de voorkant). Helaas zitten deze gaten mooi in lijn met de voorwielen, waardoor modder en, erger nog, pekel recht dat dragend deel ingeslingerd worden...
Zo ziet een voorbalk er uit als hij is opengeslepen voor het lassen, je ziet precies het randje waarin rommel heeft gelegen, welke de afwateringsgaatjes afsloot. Na verloop van tijd ontstaan hier gaten...
Dit kunnen wij echter sterk vertragen of zelfs voorkomen!
En zelfs op een zeer eenvoudige manier :worship:
We gaan de mistlampgaten gewoon dichtmaken met 2 stukken plastic. Neem hiervoor liefst dun en flexibel plastic. Dit gaat niet kapot door steenslag en laat enige marge toe bij het uitsnijden door zijn flexibelheid. Ik heb bij mijn 340 GL Special gewoon standaard polystyreen van 1mm dikte gebruikt, dat beviel het beste.
Wat heb je nodig?
-2 plaatjes plastic
-4 parkers met speednuts (maat maakt niet zoveel uit)
-4 carrosserieringen
-Ruitenrubberkit of vergelijkbaar
-Tectyl ML of vergelijkbaar
-Ontvetter (remmenreiniger oid)
Gereedschap
-Boormachine met boor (priem kan ook bij dun plastic)
-Schroevendraaier (passend op je parkers)
-Stanleymes (of schaar)
-Platte schroevendraaier
-Combinatietang
Hoe gaan we te werk?
Stap 1
Eerst gaan we afdekkapjes maken. Het uitmeten en maken van de 2 afdekkapjes uit het niets is vrij lastig, want je 2 gewone rechthoeken werkt niet. Daarom heb ik ze voor jullie ingescant met maten, dan heb je ze binnen 10 minuten nagemaakt
(tip: print mijn gescande versie op exact de goede grootte uit, en trek over op het plastic)
-Maten in millimeters
-De linkerkant is het exacte spiegelbeeld van de rechterkant
-De gaten mogen wat groter of kleiner afhankelijk van de grootte van de parkers die je gaat gebruiken (een marge van een paar milimeter is tevens aan te raden).
Stap 2
Vervolgens gaan we de auto voorbereiden op het monteren van de kapjes. Dit houdt in dat je de randen rond de mistlampgaten moet ontvetten, en de speednuts vast moet zetten in de vierkante kleine gaatjes naast de mistlampgaten.
Dat laatste heb ik gedaan door wat grotere speednuts te nemen, deze met een platte schroevendraaier wat open te zetten, en vervolgens met de combinatietang op hun plaats weer dicht te drukken.
Tevens is het handig om de voorbalk in dit stadium goed schoon te spuiten, vooral aan de binnenkant. Hier kun je nu nog goed bij door de mistlampgaten. Laat dit wel goed drogen voor de montage van de kapjes!
Stap 3
We gaan de plaatjes monteren. Mijn 340 GLE Millionaire had doorzichtige kapjes, waardoor de montage goed te zien is.
- Monteer de kapjes ''droog'' om 100% zeker te zijn dat ze passen (zie bovenstaande foto). Past het niet dan moet je of je kapje bijsnijden/knippen, of je gaatjes met iets meer marge boren.
- Als de kapjes passen, monteer ze dan met flink wat kit er tussen ter afdichting. Let op dat je ook rond de parkers goed kit spuit.
- Spuit de voorbalk goed vol met tectyl ML. Dit kun je door de gaten die je vindt aan de binnenkant van de zijspatborden, en de gaatjes aan de bovenkant van de balk. Die laatste zijn heel makkelijk bereikbaar wanneer je de grill verwijdert.
Voor tectyl ML geldt dat waar tectyl zit kan niks anders kan zitten, dus wees vooral niet te zuinig!
Ik ben zelf zeer tevreden met de kapjes. Zelfs met een al aangetaste voorbalk, heeft dit behoed voor erger. Nu zijn de voorbalken van mijn beide auto's gelast, en door deze toepassing d? zwakke plek van de Volvo 300 serie buiten spel gezet
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 97
Iets wat onze voorzitter me ook al eens aangedragen heeft, deze modificatie kan mooi op het to-do lijstje voor volgend voorjaar.
Lijkt me iets wat sowieso handig is om te doen bij een warme en droge periode zodat de voorbalk ook mooi droog is voor je bezig gaat met Tectyl ML en daarna de mistlamp gaten dicht maakt.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- BartJu
- Offline
- Elite-lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 208
Meeste werk was het vinden van speed nuts.
Brezan had ze niet, en vewees me naar een andere specialist die me naar Brezan terugverwees.
Maar al googlend geconcludeerd dat de scooterscene hierin zou grossieren, dus uiteindelijk bij de fietsenmaker geslaagd...
Verder bleek het handiger om te beginnen met het schoonspuiten binnenzijde balk, zodat het langer kan drogen voor het dicht gaat...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
kan die tekening opnieuw geplaatst worden?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Ik heb destijds twee foto's gemaakt een dag na de montage begin dit jaar.
Heb inmiddels nog een onderkant auto goedje eroverheen gespoten.
Kit heb ik niet gedaan, dus ik ga ze binnenkort nog losmaken om de boel goed schoon te maken aan de binnenkant.
Lange boutjes gebruikt, met de kop aan de binnenkant van de voorbalk en dan de schroefdraad vastgehouden tijdens het aandraaien van de moeren.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.