× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

How-to: CVT schijfafstand afstellen

Lees meer
14-11-2009 12:00 #629722 door Anjo van den Akker
How-to: CVT schijfafstand afstellen is gemaakt door Anjo van den Akker
Waarom is dit nodig?

De CVT heeft een oneindig aantal overbrengingsverhoudingen, echter door het na verloop van tijd uitrekken van de riemen wordt de maximaal mogelijke eind overbrenging niet meer behaald waardoor de automaat ineffici?nt werkt op snelheid. Een 340 CVT die een goed werkend vacu?msysteem en een goed afgestelde koppeling heeft kan bij 100kmh van een verbruik van 1 op 12 naar 1 op 14 gaan enkel door de riemspeling correct af te stellen!! Het is daarom voor de portemonnee en het rijcomfort (minder toeren bij constante snelheden) aan te raden om de schijfafstand periodiek (per 10.000km of jaarlijks) te controleren en zo nodig bij te stellen.

Benodigd gereedschap:
Ratel + verlengstuk ca 150/200mm lang
Dop 10, 13
Ring/steeksleutel 13,19
Setje voelermaatjes (sprongen van 0,1mm voldoet al prima)

Breng de auto veilig op werkhoogte, hetzij op een degelijke hefbrug of via een garagekrik met assteunen onder de achteras (zo breed mogelijk op de balk)
Zorg ervoor dat de CVT in D, N of R staat. Verwijder het vario serviceluik door de 6 parkers los te draaien. Ratel + verlengstukje + dopje 10




Meten is weten:
Controleer de schijfafstand door bij de secundaire de parallele ruimte tussen de schijven te meten (proef met 0,3mm, het kan zijn dat de schijven al tegen elkaar aan zitten waardoor je er geen voelermaat tussen krijgt!) krijg je deze voelermaat er niet tussen dan kun je direct gaan stellen, krijg je hem er wel goed tussen dan ga je in stapjes van 0,1 verder tot de voelermaat er niet meer invalt om de huidige schijfafstand te meten.


helaas op de foto zeeer slecht te zien, het (onscherpe) bruine randje tussen de verchroomde poelie helften (riem loopvlak) is waar de schijfafstand gemeten dient te worden.


Stellen:
Los de 4 bevestigingsbouten van het secundaire (ratel + verlengstuk + dop 13 aan de moer zijde, ring/steeksleutel van bovenaf op de bout) vooral de achterste bouten kunnen erg vast zitten! Draai de moeren ongeveer 1 a 2 slagen los.



Vervolgens lossen we de M12 moer die het dichtste bij de primaire bak zit en draaien we deze een eind richting de primaire bak. (ringsleutel 19)


De M12 moer waar hierboven in beeld reeds een steeksleutel 19 zich bevind gebruiken we nu om de secundaire versnellingsbak naar achteren te drukken, als de moer versteld is lopen de riemen ellips over de secundaire schijven wat een foutieve meetwaarde voor de schijfafstand oplevert, om dit te herstellen dienen de riemen enkele malen volledig rondgedraaid te zijn, dit kun je doen door de primaire schijven rond te draaien tot de riemen zichzelf niet meer op hun plaats ?kraken? (meestal 3 a 4 volledige rotaties van de riemen, afhankelijk van hoever de moer gesteld is)

Hierna weer meten en dit proces herhalen tot je zo dicht mogelijk bij de 1,5mm bent. Als de schijfafstand correct staat dan borg je eerst de afstelling door de M12 moer die naar het einde van de bout gedraaid is weer vast te zetten.

Vervolgens zet je eerst de voorste 2 bouten van het secundaire en daarna de achterste 2 bouten van het secundaire vast.
Hierna het cvt serviceluik weer monteren, let hierbij op dat je de 6 parkers niet te vast draait (ietsje strakker als handvast is genoeg!) t? vast draaien van de parkers zorgt ervoor dat de kap scheurt en mogelijk gaan de borgclips voor de parkers kapot.



Het ideaal is een schijfafstand tussen de 0,5 en 1,5mm, hier haal je de ideale overbrengingsverhoudingen mee. Monteer je een set ongebruikte/nieuwe Roulunds riemen, stel deze dan de eerste keer af op 1,8mm schijfafstand en controleer dit na 1000km. Dit type riem heeft in de beginperiode erg de neiging om uit te rekken.

Waarom de schijfafstand niet lager als 0,5mm of groter als 1,5mm? Zoals hierboven gezegd, is de schijfafstand kleiner als 0,5mm dan haalt de CVT de ideale overbrengingsverhoudingen niet. Is de schijfafstand t? groot dan kunnen de gewichten in het primaire de riemen kapot trekken! De 1,5mm is de veiligheidsmarge om dit te voorkomen.

Ik ben de riemen aan het afstellen maar ik behaal de benodigde schijfafstand niet?
Het Secundaire is beperkt te verstellen om te voorkomen dat de homokineten bij maximaal in en uit veren onder een onderberekende hoek komen te staan. Zit je aan het einde van deze verstelmogelijkheid in het subframe dan zijn de riemen te ver uitgerekt en dienen deze vervangen te worden.

De achterste bouten van het secundaire zitten muurvast, hoe los ik dit op?
Dit kan behoorlijk tegen zitten, zie: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=4520
Als deze bouten zeer slecht los komen en mogelijk afbreken dien je deze te vervangen voor M8x90 sterkte 8.8 en een nieuwe zelfborgende moer, origineel zijn de bouten M8x85 lang maar dat is geen gangbare handelsmaat. De bout van bovenaf aanbrengen door de voorste 2 bouten van het secundaire verder los te draaien (tot op einde van de bout) hierdoor kantelt de bak waardoor het mogelijk is de bouten te verwisselen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-11-2009 12:43 #804632 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic How-to: CVT schijfafstand afstellen
Duidelijk verhaal, en heb het natuurlijk al even kunnen zien ook (het controleren van de schijfafstand) toen je dit op de sleuteldag in Ermelo bij mijn auto hebt gedaan.

Eerst volgende sleuteldag zelf controleren dus :yesyes:

Gr; Wouter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-11-2009 16:18 #804646 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: CVT schijfafstand afstellen
Interessant! Zo leer ik ook nog eens wat over de vario.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • alex kokkeler (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
14-11-2009 19:04 #804658 door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic How-to: CVT schijfafstand afstellen
Inderdaad duidelijk en overzichtelijk.
Volgende punt zou de afstelling van de Variomatic-koppeling moeten zijn, dat is nl. mijn volgende klusje aan de 343, weet echter niet precies hoe ik dit moet doen vanonder de auto.
Heb wel eens een nieuwe koppeling erin gezet bij een V66, zal niet veel verschillen, maar met motor eruit werkt toch wel iets anders dan wanneer je alles laat zitten.

Eerstkomende halfjaar kom ik er toch niet aan toe, dus wacht nog wel ff op de tutoriale-dinges... :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-11-2009 19:06 #804659 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic How-to: CVT schijfafstand afstellen
Alex, die komt er zeeer spoedig aan!

(ben 'm op dit moment al een stuk aan het typen zelfs)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-11-2009 20:33 #804667 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: CVT schijfafstand afstellen
Zoiets zou je geen film van hoeven maken, omdat dit een simpel klusje is. Teminste ik begrijp precies wat de bedoeling is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
30-03-2014 19:56 #943597 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic How-to: CVT schijfafstand afstellen
Ik heb het vandaag ook begrepen, dat wil zeggen, het is gelukt.
Oude riemen middels deze methode .
Ging als een speer, maar oude riemen waren zo uitgerekt dat vario op zo'n beetje uiterste stand stond en ik de nieuwe riemen er niet op kreeg. Met het lossen van de secundaire veel meer speling, en zo kwam het toch nog goed...
Wegens de nieuwe Roflexjes de 1.8mm ruimte aangehouden.
De wagen is nu een fors stiller, zowel bak als in toeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-01-2018 17:03 #973740 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: CVT schijfafstand afstellen
Klopt het dat ik de luchtspleet, de ruimte tussen de achterste rollen. Moet afstellen tussen 0.5 en 1.5 mm of 1 tot 2 mm stond ergens in een boek?
Volgens mij moet je dat ook afstellen door de riemspanning, dat maak ik ervan.

Het helpt wel als er plaatjes zijn. Zal ik anders proberen foto's te maken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • alex kokkeler (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
23-01-2018 21:14 #973753 door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic How-to: CVT schijfafstand afstellen

Niels;248498 schreef : Alle antwoorden staan gewoon in de tekst...

Wat je feitelijk doet is het compenseren voor het uitrekken van de riemen door de beide delen van de transmissie iets verder uit elkaar te zetten.

Foto's zijn er wel, maar zijn op zwart gezet door Photobucket. Nieuwe maken mag altijd, zolang je ze maar niet bij PB host ;)


Klopt ja, sorry voor de onnodige tekst, heb dit verwijderd om verwarring te voorkomen en dit draadje schoon te houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-01-2018 22:30 #973755 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: CVT schijfafstand afstellen
Alle antwoorden staan gewoon in de tekst...

Wat je feitelijk doet is het compenseren voor het uitrekken van de riemen door de beide delen van de transmissie iets verder uit elkaar te zetten.

Foto's zijn er wel, maar zijn op zwart gezet door Photobucket. Nieuwe maken mag altijd, zolang je ze maar niet bij PB host ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets