× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

Knipperlichten constant laten branden

Lees meer
22-11-2008 18:02 #628220 door Frank de Boer
Knipperlichten constant laten branden is gemaakt door Frank de Boer
Ik ben vandaag bezig geweest met het aansluiten van mijn zijknipperlichten op de stadslichten. Eerst dacht ik dat dat erg lastig was, maar onlangs zag ik bij een vrachtwagen bij ons hoe ze dat gedaan hebben. Heel erg simpel blijkt dus. Hierbij een handleiding hoe het moet (incl. foto's):

Eerst pakt men twee stukjes stroomdraad. 1 van 5cm en 1 van 10 cm. Deze strip je aan beide zijden. Bij het korte draadje moet je een mannetje en een vrouwtjes amp-deel doen. Bij de lange moet aan 1 kan een vrouwtjes amp gedaan worden.


Daarna zoek je de onderstaande stekker op. Deze haal je uit elkaar. Dan steek je het korte draadje in de stekkers. De stekker die naar het lampje gaat heeft zwarte draadjes. Daar maakt het niet uit waar die ingaat. De andere stekker heeft een bruin draadje en 1 met een andere kleur. Bij die moet de andere kant van het draadje gestoken worden.



Dan trek je de grote zwarte stekker bij je koplamp eraf (4 draden). Daar zoek je het rood/blauwe draadje op (stadslicht). Deze trek je uit de stekker en dan knip je bij de stekker het plastic omhulsel (waar dat draadje met amp inzat) eraf.


Dan knip je bij het rood/blauwe draadje op. Daar knip je het amp-deel eraf en bind je samen met het loze einde van het lange draadje (aan het begin gemaakt). Daar doe je een vrouwtjes amp-deel aanklemmen. Dan steek je de grote zwarte stekker weer aan de koplamp. Het overgebleven pinnetje bij de koplamp is dan voor het rood/blauwe draadje met het nieuwe lange draadje.


De andere kant van het lange draadje steek je in het overgebleven gat bij de stekker naar het knipperlicht.


Als resultaat krijg je dit:



Ik heb ook een filmpje gemaakt waar op te zien is hoe het nu knippert en brand. Deze moet ik nog even uploaden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2008 18:10 #738503 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Knipperlichten constant laten branden
Ik ga bovenstaande morgen nog eens lezen. Misschien begrijp ik het dan.

Het resultaat mag er zijn. Knap gedaan Frank

(misschien kom je ook 13 en 14 december?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2008 18:12 #738506 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Knipperlichten constant laten branden
Aan zo iets heb ik ook eens gedacht, maar mijn totaal ontbrekende kennis van elektra heeft me tegengehouden.
Ik ben wel benieuwd naar het filmpje, knipperen de zijknippers nog mee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2008 18:28 #738512 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Knipperlichten constant laten branden
Niet te geloven... Vorige week had ik het hier nog over met pap, en deze winter gaat hij dat bij mijn 360 ook doen!
Hij wist alleen nog niet hoe.. maar als het zo simpel is, dan kunnen we dat gewoon even afkijken:halo:

Het ziet er in elk geval vet uit!
En bij het knipperen, dan gaat hij dus gewoon aan en uit?
Want ik had dus verzonnen dat je een dubbel lampje erin zou zetten, zodat bij stadslicht de richtingaanwijzers licht geven, en bij het richtingaangeven feller licht geven (het zelfde effect als remlichten in de achterlichten ;) ), maar dat is meer werk om te maken..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-11-2008 18:34 #738513 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Knipperlichten constant laten branden
Het lijkt nu net een S40 van het vorige type.:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2008 18:44 #738517 door Frank de Boer
Beantwoord door Frank de Boer in topic Knipperlichten constant laten branden
Er zijn nu 3 verschillende standen zeg maar.

- Met je licht uit en knipperlicht aan knipperen ze gewoon normaal. Alle knipperlichten. Er is dus geen verschil met zoals het eerst was.

- Met je licht aan en knipperlicht aan. Als dan je knipperlicht uit gaat, gaat het zijknipperlichtje aan. Aan het stadlicht merk je nooit iets. Brand gewoon zoals het altijd was.

- Met je licht aan brand het zijknipperlicht constant (dus contourverlichting).

Ik heb trouwens ook nog even het voertuigreglement nagekeken. En ik kan er niets over vinden dat de knipperlichten tegelijk moet knipperen. Dat gebeurt nu natuurlijk niet. Ik zal het op mijn werk nog eens navragen, maar volgens mij is dit gewoon toegestaan. Ik weet ook niet hoe het bij zo'n oud type s40 werkte.


Zie het filmpje (afspelen met Quicktime)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2008 19:14 #738525 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Knipperlichten constant laten branden

Stefan;76859 schreef : Het lijkt nu net een S40 van het vorige type.:D

ik neem aan dat je bedoeld, een S80 van het vorige type.. Want die had alleen voren een zijlicht. De S40 had zowel voor als achter zijlichten ;)

Overigens had ik daar ook al aan zitten denken, om achter in het zwarte vierkantje in de bumperstrip ook zo'n oranje kapje van de voorbumper in te zetten en aan te sluiten als zijverlichting. Maar dat is volgens mij toch niet mooi te maken, met inbouwen etc..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-11-2008 19:44 #738527 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Knipperlichten constant laten branden

v0lv0freak;76871 schreef : ik neem aan dat je bedoeld, een S80 van het vorige type.. Want die had alleen voren een zijlicht. De S40 had zowel voor als achter zijlichten ;)


De S40 had ze inderdaad ook aan de achterzijde zitten. Broertje V40 trouwens ook.:p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2008 19:45 #738528 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Knipperlichten constant laten branden
Gaaf! Werkt dit ook op het oude neusje? Ik loop ook al lang met soortgelijke plannen rond:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2008 20:32 #738534 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Knipperlichten constant laten branden
Netjes hoor!

Wat zijn die lampjes bij de turbodrukmeter?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets