× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

Mistlampen (breedstralers) plaatsen en aansluiten

Lees meer
26-10-2008 21:44 #628129 door 16673-dummy
Om eens een vraagbaak te maken voor het plaatsen en aansluiten van aftermarket-mistlampen dit topic.

Ik ga er vanuit dat je aan het begin van dit topic enkel met een oud type 300 staat, twee mistlampen met draden en bouten (en moeren?) en een groot vraagteken.

Men beginne eerst maar eens met het doormeten van de breedstralers, kan een hele hoop werk schelen. Als dat in orde is kun je de draadjes aanleggen.

Zelf heb ik van de plusdraad van het stadslicht (dat brandt immer bij alle standen, behalve 0) een draad afgetapt. Deze heb ik door het schutbord geleid (gat van de tellerkabel) en achter het dashboard gemoffeld, zodanig dat 'ie onder ??n van de afdekkapjes zit die v??r de versnellingspook zitten.
Wip zo'n kapje eraf, haal het draadje door de opening heen en sluit hem aan op een schakelaar. Je kunt hiervoor allerlei originele 343/345 schakelaars voor gebruiken. Het meest logisch is natuurlijk een mistlampschakelaar. Maar een achterruitverwarmingschakelaar of alarmlichtenschakelaar kan ook.

In ieder geval, je hebt nu dus ??n draadje aangesloten. Sluit een ander draad aan de andere aansluiting en leid deze via dezelfde weg als de andere kabel weer naar de motorruimte.
Hier kun je hem aansluiten op een relais. Da's zo'n leuk klein zwart blokje. Neem aansluiting nummer 85 voor de draad van de schakelaar. Dat is ??n.
Hier hoeft geen zekering tussen. Omdat het stadslicht slechts 4 Watt is loopt de schakelaar geen gevaar.

Neem nu aansluiting 30 van het relais. Trek hiervandaan een draad richting accu. Sluit hem nog niet aan, er moet eerst een zekering tussen:
Als je twee mistlampen hebt van elk 55 Watt is dat 110 Watt in totaal. Je hebt 12 Volt van de accu. 110:12= ruim 9 Amp?re. Een zekering van 10 Amp?re wordt dan krap, je kunt het beste een steekzekering nemen van 15 Amp?re. Een steekzekering omdat je hier ideale aansluitingen hebt voor steek-stekkertjes.
Dan nog een kort draadje van de zekering naar de accu (nog even niet aansluiten).

Neem dan van het relais aansluiting 86. Trek hiervandaan een draadje en monteer aan het uiteinde een soort ringetje. Deze kun je onder de schroef doen van de "motorkapwieletjeshouder", oftewel de houder waar de wielen van de motorkap in klemmen. Op deze manier heb je de ideale massa.

Ohja; leg het relais op een tactische plek neer waar hij beschermd is tegen vocht. Zelf heb ik een afdekkap van de zekeringkast in twee?n gezaagd: de 'tunnel' met opening aan de zijkant vanwaar de kabelboom de motorruimte ingaat heb ik van het deel gezaagd waar de zekeringen onder zitten.
Zo heb je een soort buis gecre?erd. Deze heb ik om de bobine heen gezet, die zit tegen hen schutbord, tussen de grote zwarte luchtinlaatbak (voor ventilatie binnenin de auto) en de "motorkapwieletjeshouder".
Op deze manier heb je een leuke droge plek voor het relais.

Goed, nu zijn er drie draden aangesloten. Alleen nog twee draden naar de mistlampen zelf. Neem aansluiting 87 van het relais. Trek hiervandaan een draad naar de eerste mistlamp. Sluit op deze draad een tweede draad aan voor de andere lamp. Sluit de draden nog niet aan op de mistlampen, want deze moeten eerst op de auto.

Verwijder de bumper (dopje 13). Je ziet nu de bevestigingssteunen van de bumper, oftewel de 'trompetjes'. De ideale locatie om een gaatje te boren.
Houd de mistlamp eronder om het toekomstige gat te markeren. Denk aan de symmetrie; dus wat je aan de ene kant doet, doe je ook aan de rechterkant. Denk ook aan het sleepoog!
Boor nu een gat, ??n in de ene trompet en ??n in de andere. Behandel dit gat goed tegen roest. Hang nu de mistlampen op. Dikke kans dat je een hele berg ringetjes om de bout moet doen omdat anders de lampen te hoog hangen (en dan past de bumper dus niet meer).
Als de lampen eenmaal hangen kun je ze aansluiten. Als het goed is krijgen ze de massa (= min) via de ophanging. Als er een losse draad voor is kun je deze het beste op de bevestiging van de lamp aansluiten.

Controleer nu de mistlampen. Oei, ze doen het niet. Geen nood, je hebt de plusdraad nog niet op de accu aangesloten. Doe dit nu. En denk eraan, de verlichting moet minstens op stand 1 staan, anders krijgt de schakelaar geen stroom! Als ze het doen kun je de bedrading netjes wegwerken en de bumper weer terughangen.

Nee, dan ben je nog niet klaar. Het is van belang dat je de lampjes nog even afstelt. Het moet een anvulling op dimlicht (= stand 2) zijn, dus je moet ze ongeveer horizontaal laten schijnen, maar zeker niet omhoog! Richt ze iets naar de buitenkant als je wilt, maar NIET de lamp aan de bestuurderskant, want dan schijn je tegenliggers alsnog recht in hun snotterd. Afijn, stel af naar believen. Als je maar weinig kracht hoeft uit te oefenen heb je ze niet vast genoeg aangedraaid.

N? ben je wel klaar. Vergeet vooral niet een foto te maken voor in dit topic.

Het aansluitschema heb ik op papier uitgetekend en zal ik zo snel mogelijk inscannen en hier plaatsen. Denk echter niet dat je in een uurtje klaar bent met dit alles. Het zit niet altijd mee namelijk.

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets