× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

How-to: Membraan vervangen zonder de varioriem te verwijderen

Lees meer
12-09-2007 18:44 #626447 door Ted Bogers
Omdat ik een tip kreeg op het forum dat de membramen en het doorvoerpotje verwisseld kunnen worden zonder de varioriemen te verwijderen ben ik het een en ander gaan uitproberen op mijn reservevario.
Er werd mij verteld dat er achter de membramen in het gedeelte van de gewichten een gat zit waar een 3 mm pin kan worden gestoken waardoor het binnenwerk op zijn plaats blijft.

[ATTACH]400[/ATTACH]

Eerst een foto van mijn zelfgemaakte schijvenspreider.
Het houten handvat heb ik er afgehaald om nog net iets meer schroefdraad te winnen. Het schroefdraad is inderdaad iets te kort om de achterste schijven in 1 keer te spreiden.Door de riemen er met een staaf, (of er aan te gaan hangen), iets tussen de schijven te wringen kom je een heel eind.
Ook kun je het in 2 keer doen door verschillende maten blokjes hout tussen de schijven te gebruiken.

[ATTACH]401[/ATTACH]

Op deze foto zie je de primair met de spreider om te simuleren dat de varioriemen erop zitten.
Deksel en sluitveer heb ik gemerkt voor het beginnen van demontage.

[ATTACH]402[/ATTACH]

Duidelijke foto van membraam en doorvoerpotje na demontage deksel.

[ATTACH]403[/ATTACH]

Met de hand het membraam induwen zodat je het met een schroevendraaier naar voren kunt vouwen.Wel zorgen dat je een opvang hebt voor de olie achter het membraam
Om bij het gaatje achter de membraam te komen de losse ring verwijderen die achter het membraam zit.

[ATTACH]404[/ATTACH]

Hierna met de hand het gaatje tussen de gewichten opzoeken en hier in dit geval een 3mm inbus ingestoken.


[ATTACH]392[/ATTACH]

Nu kan de moer met veerring uit het doorvoerpotje worden verwijderd.
Helaas krijg ik maar 5 foto's ge-upload.
Als ik er nog meer bij kan zetten hoor ik het wel.(Van iemand)

[ATTACH]393[/ATTACH]

Op deze foto staat het binnenwerk met gewichten en de desbetreffende inbus in het gat.


Het voordeel van de beschreven methode is dat er geen varioriemen moeten worden verwijderd.
Tevens is er veel meer schroefdraad op de as over om de moer en de veerring terug te zetten in het potje.
Overigens niet vergeten na montage van membraam de pin uit het gaatje te halen (scheelde weer niet veel)

[ATTACH]394[/ATTACH]

Normaal moet je de pijpsleutel opvullen met een 2de moer om de moer en de veering op zijn plaats te krijgen.
Dat was in dit geval niet nodig.
Wel vraag ik mij af of er voldoende ruimte onder de auto is om gemakkelijk te werken. Ik heb het met een gedemonteerde vario uitgeprobeerd.
(De schijven staan verder naar buiten omdat de riemen er nog om zitten)
Dit heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Ik weet niet of dit de plaats is maar ik heb ook nog enkele vragen:

Zou het niet verstandig zijn ook voor de membramen olie aan te brengen?
Eventueel met opzuigmethode.

Is het nodig de losse ring achter de membramen ook te merken om hem op dezelfde plaats terug te zetten?

Ik had veel moeite om de grote veerring op het buitendeksel te zetten.
Zijn er nog tips om dit gemakkelijker voor elkaar te krijgen?
Moet je bij deze ring beginnen bij het vlakke rechte gedeelte of het gebogen gedeelte?


Groeten,

Ted Bogers









Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-09-2007 20:33 #681728 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Membraan vervangen zonder de varioriem te verwijderen
de andere 5 bijlagen kun je in een 2e bericht bijvoegen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-09-2007 20:37 #681730 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Membraan vervangen zonder de varioriem te verwijderen
er moet g??n olie voor het membraam, hoewel ik denk dat het waarschijnlijk niet veel kwaad kan als er wel (een beetje!!! kleine ruimte!) zit.

de olie achter het membraam is oa voor de koeling, smering en antiroest van de veren en gewichten in de trommel.


de sluitring moet je met een waterpomptang terug in de groef drukken. zelf begin ik altijd bij de rechte kant, en werk rondom naar de bolle toe. soms moet je aan het eind de bolle kant kops een tik geven om het laatste stukje in de groef te krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-09-2007 18:51 #681911 door Ted Bogers
Membramen deel 2

Vervolg van Membramen deel1

[attach]410[/attach]

Nu kan de moer met veerring uit het doorvoerpotje worden verwijderd.

[ATTACH]411[/ATTACH]

Op deze foto staat het binnenwerk met gewichten en de desbetreffende inbus in het gat.


Het voordeel van de beschreven methode is dat er geen varioriemen moeten worden verwijderd.
Tevens is er veel meer schroefdraad op de as over om de moer en de veerring terug te zetten in het potje.
Overigens niet vergeten na montage van membraam de pin uit het gaatje te halen (scheelde weer niet veel)

[ATTACH]412[/ATTACH]

Normaal moet je de pijpsleutel opvullen met een 2de moer om de moer en de veerring op zijn plaats te krijgen (Op de foto 1 opvulmoer waar de andere moer nog op moet)
Dat was in dit geval niet nodig.
Wel vraag ik mij af of er voldoende ruimte onder de auto is om gemakkelijk te werken. Ik heb het met een gedemonteerde vario uitgeprobeerd die in de vrije ruimte hing

Dit heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Dit is nog even een aanpassing op mijn eerste bericht omdat er niet meer dan
5 foto's in een bericht gaan.


Ted Bogers





Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-08-2008 23:12 #722005 door Ted Bogers
Toevallig bij een kennis vanavond een membraam onder de auto verwisseld zonder de riemen te verwijderen. Omdat ik het de eerste keer met een losse primair had uitgeprobeerd (Zie foto's) was ik wel benieuwd of het onder de auto ook te doen is
Het ging helemaal perfect. In tegenstelling tot wat Wouter mededeeld over het in de groef krijgen van de sluitring vonden wij het gemakkelijker om met de bolle kant te beginnen en zo naar het platte uiteinde te werken. Omdat de platte kant een kleine schuinte heeft konden wij het laatste stuk beter in de groef krijgen.

De membraam was overigens kompleet aan flarden.

Groeten,

Ted Bogers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-09-2008 19:57 #729343 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Membraan vervangen zonder de varioriem te verwijderen
op de sleuteldag in Ermelo, 22 sept. 2008; heb ik deze methode ook toegepast op de rechter membraan van de 340 vario van William de Groot.

werkt inderdaad goed; ondanks dat je wel lastig kunt voelen of het pennetje echt goed zit, is het een stuk minder gedoe dan de riemen eraf halen.

met deze methode kun je membraam vervangen op assteunen. De riem erafhalen lukt bijna niet op die manier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-07-2009 16:47 #788620 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Membraan vervangen zonder de varioriem te verwijderen
ik wil niet kattig doen, maar bramen groeien aan de bosrand (lekker voor jam); waar het onderwerp over moet gaan is: membranen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-07-2009 17:18 #788622 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic How-to: Membraan vervangen zonder de varioriem te verwijderen
Is niet kattig, maar wel geinig. Nu schrijf ik het voortaan ook goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-07-2009 17:50 #788623 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Membraan vervangen zonder de varioriem te verwijderen
Ik heb meteeeen de topictitel maar even aangepast, ik heb dit zelf ook jaren fout geschreven trouwens..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • alex kokkeler (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
24-07-2009 18:33 #788624 door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic How-to: Membraan vervangen zonder de varioriem te verwijderen
Staat me iets vaag van bij dat de 'spijkermethode' best wel eens link kan uitpakken...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets