× ook voor roestpreventie en laswerk

Koplamp 343 demonteren: voorfront loshalen?

Lees meer
27-03-2019 09:10 #635104 door Niene Boeijen
Koplamp 343 demonteren: voorfront loshalen? is gemaakt door Niene Boeijen
Omdat er vocht in een van mijn koplampen zit, dacht ik afgelopen weekend die eens los te halen en schoon te maken. Kijken of dat scheelt.
Ik heb een 343 uit 1980. Zoals ik het in de vraagbaak lees, begrijp ik dat ik het hele voorfront moet loshalen om de koplamp er uit te kunnen halen. Klopt dit?

Dit ben ik dus maar voorzichtig gaan proberen.
Stap 2 snap ik al niet: Vanuit de binnenkant door de twee gaten bij de reservewiel beugel en de luchtfilter inlaat het voorfront los halen. Dat gat kan ik wel vinden. Maar ik heb gezocht, gekeken en gevoeld maar ik kan niets vinden wat ik los kan halen?! Ik snap gewoon niet wat ik moet doen hier.

Ik dacht, zal wel goed komen dus ik heb de rest allemaal los gehad: Reservewiel beugel los, kunststof gril los, schroeven boven op los, schroeven aan de bumper los. Maar er was gewoon geen beweging in het voorfront te krijgen! (en nog steeds niks gevonden waarvan ik dacht het moet nog los)

Ben ik te voorzichtig? Mis ik iets? Heeft iemand een tip voor mij? Dan ga ik dit weekend weer een poging wagen!
Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2019 18:44 #981382 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Koplamp 343 demonteren: voorfront loshalen?
Hey Niene,

Het is op zich redelijk eenvoudig. Haal de stekkers van de koplampen en knipperlichten los, haal de kunststof grille los en haal de bumper er even af. Dan kun je achter de bumper, op de aansluiting van het front op het voorscherm, een bout loshalen (elke kant 1). Daarna achter de grille links en rechts ook een bout loshalen. Tot slot bovenop, bij de motorkap, nog 3. Dan heb je in totaal 7 bouten, zo even uit mijn hoofd.

Dan moet je het front soms een beetje wrikken om hem in beweging te krijgen, het kan zijn dat 'ie aangedrukt wordt door de voorschermen. Pas wel even op voor lakschade.

De lampen zitten in het front geschroefd, wijst zich vanzelf. Het rubber kun je schoonmaken en insmeren met zuurvrije vaseline.

Als je iets stuk maakt laat het maar weten, ik heb stapels van die koplampen liggen.

Groet Joost

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2019 19:20 #981383 door André Minet
Beantwoord door André Minet in topic Koplamp 343 demonteren: voorfront loshalen?
Je had beter de auto in het zonlicht kunnen laten luchten met open motorkap
En met geopende koplampen ( grote deksel aan achterzijde losdraaien )
Dat is als je geluk hebt al voldoende om het vocht te laten verdwijnen .


Mvg

André

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2019 19:43 #981384 door Niene Boeijen
Beantwoord door Niene Boeijen in topic Koplamp 343 demonteren: voorfront loshalen?
Bedankt Joost! Ga ik het op die manier proberen. Ik heb nog wel extra lampen op de bumper dan moeten die ook los. Er stond ook iets over de aansluiting van de claxon loshalen? Maar op het oog leek dat niet aan het voorfront vast te zitten. Dit hoeft dus ook niet?

@André mijn auto heeft zondag de halve dag in het zonnetje gestaan met motorkap open en dop van de lamp er af. Niets geholpen.. aan de corrosie op de fitting te zien is het probleem ietsje te groot...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2019 20:21 #981386 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Koplamp 343 demonteren: voorfront loshalen?
Bij mijn 343 en 345 zat de claxon aan de bumper trompetten, dus die konden gewoon blijven zitten.

Je zult uiteindelijk de lamp zelf ook uit elkaar moeten halen. Met een brede, platte schroevendraaier kun je de klemmetjes eraf wippen zodat je het glas kunt losnemen. Zet de schroevendraaier wel op het kunststof en niet op het glas.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-03-2019 08:02 #981391 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koplamp 343 demonteren: voorfront loshalen?
Nog een idee: de dop van de koplamp afhalen, en de fohn er een half uurtje warme lucht door laten blazen. Daarna nog een paar minuten op de koude stand.
Mij is het op die manier al 2 keer gelukt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-03-2019 16:44 #981445 door Niene Boeijen
Beantwoord door Niene Boeijen in topic Koplamp 343 demonteren: voorfront loshalen?
Nou het is gelukt! Was nog wel even zoeken. De bumper er even afhalen ging niet. Die bouten zijn totaal verot en kapot gedraaid... :( maar gelukkig waren mijn polsen dun genoeg om achter de bumper langs de bouten van het voorfront toch los te draaien. Toen kwam het alsnog niet los. Na wat zoeken nog 2 extra verstopte schroeven gevonden. Achter de kunstof girl tegen de bovenkant van de rand aan. Dus in totaal 9 bouten om het voorfront los te halen.
Maar alles nu mooi schoon, ingevet en weer terug gezet! Hopelijk blijft het nu een tijdje goed :)

Een vraagje nog.
In de knipperlichten zit een ijzeren plaatje. Ik denk dat die ooit ook dat poeder wit is geweest. De mijne waren helemaal roestig. Ik heb het wat schoongemaakt en terug gezet. Maar is dit plaatje bijvoorbeeld nodig om het licht te versterken? En is het daarom de moeite er ooit betere in te zetten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-03-2019 18:22 #981450 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Koplamp 343 demonteren: voorfront loshalen?
Kijk, nog twee extra. Het front van mijn 343 zat ooit maar met 3 schroeven vast (die bovenop) :)

De reflector van je knipperlicht is niet zo heel interessant, niet te druk om maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets