× ook voor roestpreventie en laswerk

Kapotte handgreep! (inmiddels gelukkig weer hersteld)

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-08-2016 01:02 #634271 door V300 register
Dat was even schrikken: "ineens" is de deur linksvoor niet meer met de hendel open te maken! Met dank aan Gerard voor het uit de penibele situatie helpen... :y:

Thuis het deurpaneel eraf gehaald en gekeken of er niet zo'n pinnetje losgeschoten is. Je ziet helemaal niks binnenin, dus alles maar losgehaald. Het rubber om de handgreep is in slechte staat, dus even des te voorzichtig aan... ging gelukkig goed. Maar dan...
https://lh3.googleusercontent.com/mME6WmLZFVLb8I868Oqh_mOW6HYs2v8ALMIjffmhNIIGlISkQ7hqUVyBgXB-03avsU1JyR-dzmsm=w599-h798-no
Gewoon afgebroken! :wtf:
Ik vind nog steeds dat het toepassen van plastic waar kracht op komt te staan strafbaar moet worden gesteld, maar dit heveltje is van aluminium...

Nou heb ik toevallig nog zo'n handgreep van de project/sloopauto, dus het slot omgebouwd (ook het juiste nummer meeverhuisd!) en dan ziet het er weer uit zoals het hoort:
https://lh3.googleusercontent.com/IxruI7dCBbA8JEx9ybWGVS_ZsZk2_N811-4C7-z-1LKQKnyxsYNciAmmHQqt60ewP_ctrb2xAmMb=w599-h798-no

Het leven is zo simpel: gewoon de boel in omgekeerde volgorde terugzetten en klaar! Ahum... niet dus, hè! :wtf2:

De handgreep terugfriemelen ging nog (twee keer zelfs, want een van de 'armpjes' kukelde er helaas uit), maar hoe krijg je in vredesnaam dat clipje weer erop!? Het slotmechanisme aan de achterkant van de deur zit namelijk in de weg...
En het is toch al zo lekker makkelijk bewegen daarzo, zeker als je zoals ik van huis uit met van die weinig verfijnde kolenschoppen bent bedeeld.

Hoe ziet het eruit?
https://lh3.googleusercontent.com/Fgfm3h04o-NrKwbBp4c0p0kaYGsPYcDfeDEP4IAvQ7HHuNJNrQaU_4ojRBBgeu8Tjy6Rwm34r11R=w599-h798-no
Het messing gedeelte onder is de binnenkant van het deurslot. In de cirkel het armpje dat aan de achterkant met een klemmetje vastgezet moet worden (heb er vergeten een foto van te maken, maar het is een oogje dat over het armpje moet en dan eronder een klemmetje dat op het armpje geklikt moet worden).
Geen beginnen aan!
Nog even los van het feit dat je met één arm vanaf de elleboog letterlijk in de deur zit en met een tangetje in de andere hand er weliswaar nog net bij kunt, maar dan zie je dus totaal niet wat je aan het doen bent... :crazy1:

Om een lang verhaal kort te maken: met behulp van een gebogen ijzerdraadje heb ik het klemmetje op de juiste plek weten te krijgen. Met de rechterhand heel voorzichtig het oog van het klemmetje over het armpje haken en dan met de linkerhand een vinger erop om het klemmetje op z'n plek te houden. Met de linkerduim het armpje op z'n plek gehouden en met talloze keren pielen met de rechter duim en wijsvinger het klemmetje op het armpje weten te prutsen. Niet opgeven is het devies... :grr3:

Zo ziet het 'hulptooltje' eruit:
https://lh3.googleusercontent.com/75_M0jWN4kgKGW9_vaAsePyF40DGZPh_8Sb5vzAP42i1M4MCVOCP-GvExn-oX2GZZrOuD2RWQrik=w599-h798-no
De eerste bocht aan het lange stuk is om het klemmetje vast te zetten, de rest van het 'haakje' op te voorkomen dat het klemmetje naar beneden valt (dit is dus versie twee van het 'hulptooltje').

Hopelijk hoef je dit nooit te doen bij je auto, maar mocht het je overkomen: weet dat het (uiteindelijk) allemaal goed kan komen. Ik kan er inmiddels alweer om lachen... :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-08-2016 08:52 #964446 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte handgreep! (inmiddels gelukkig weer hersteld)
Dat materiaal is volgens mij ook gebruikt waar de koppelingskabel vast zit aan het pedaal. Is bij mij ook al eens gebroken. Heb er toen een plastic variant van kunnen vinden en die komt toch wat degelijker over.

Mooie how to! Ik heb het destijds ervaren met mijn 360 weer opnieuw opbouwen. De deuren zijn zowat het moeilijkst van de hele auto!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-08-2016 12:50 #964449 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Kapotte handgreep! (inmiddels gelukkig weer hersteld)
Is van zamac, scheurt idd wel eens.

Ben ik dan de enige die eerst de stangetjes monteert en pas daarna het hele zaakje in de auto manouvreert? Is veel makkelijker :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-08-2016 18:27 #964451 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Kapotte handgreep! (inmiddels gelukkig weer hersteld)

Lucluc;242133 schreef : Mooie how to! Ik heb het destijds ervaren met mijn 360 weer opnieuw opbouwen. De deuren zijn zowat het moeilijkst van de hele auto!


En dan vooral de deurbekleding bij de achterportieren, niet erop te krijgen.
Dat rubber flapje bij dat vaste zijruitje is echt zwaar hinderlijk.
Uiteindelijk met twee man gelukt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-08-2016 19:49 #964453 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Kapotte handgreep! (inmiddels gelukkig weer hersteld)
Joh, gewoon dat rubber randje omhoog wippen en met tape tegen de ruit plakken, ben je zo klaar!

Ik heb er ook wel eens vaseline op gedaan en het paneel er gewoon langsop gedrukt, daarna met een schroevendraaier het randje terug friemelen.

Het kan allemaal wel wat hebben. Zoals wij hier zeggen: "vake bu-j te bange" :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-08-2016 21:05 #964456 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Kapotte handgreep! (inmiddels gelukkig weer hersteld)
Oh joh, maar natuurlijk, dank voor de tip, en ik maar moeilijk doen :crazy1:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-08-2016 23:02 #964461 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Kapotte handgreep! (inmiddels gelukkig weer hersteld)
En tegen iedere klant zeg ik; please gentle de deur openen, maar het is niet altijd te voorkomen. Let er op dat je dezelfde koopt. Er zit verschil in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-08-2016 19:58 #964471 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte handgreep! (inmiddels gelukkig weer hersteld)
Anjo is geloof ik ook eens bezig geweest met het namaken van de handgrepen van sterker materiaal, ergens op het forum zal daar nog wel wat van terug te vinden zijn. Dat zag er erg gelikt uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-08-2016 21:48 #964475 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte handgreep! (inmiddels gelukkig weer hersteld)
Dat was in 2012: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=7745&highlight=handgreep

Prachtig werk, zeg! :y:
Zijn er intussen nog exemplaren gefabriceerd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-08-2016 08:19 #964478 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte handgreep! (inmiddels gelukkig weer hersteld)
Ik denk het niet Leon. Van horen zeggen heb ik vernomen dat Anjo tegenwoordig niet veel tijd heeft in verband met werk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets