× ook voor roestpreventie en laswerk

trekhaak bij 340 vario hatchback

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-06-2015 09:54 #633705 door V300 register
trekhaak bij 340 vario hatchback is gemaakt door V300 register
Hallo,

auto: vario, 340, hatchback, bj. 1988

Ik ben bezig geweest om een Brink trekhaak (die met de twee platen die in lengterichting in de kofferbak op de bodem geplaatst worden) te monteren.
Na het vreselijke karwei de achterbumper te verwijderen (twee bouten ca. 12 cm. aan elke kant, zeer slecht toegankelijk waarbij de fijngetande ratel maar een slag van 1 of 2 klikjes kan maken :( ), de trekhaak gepast.
De armen van de trekhaak (de twee die in lengterichting van de auto lopen) komen opzij tegen de kokerbalk en aan de kofferbak bodem dus.
Bij de poging de trekhaak op de juiste plaats te brengen (daarbij moeten de bouten die links en rechts door de arm en dan door de kokerbalk gaan doorgestoken kunnen worden), blijkt dat de gaten rechts uitgelijnd kunnen worden (goed dus), maar links (uitlaatzijde) kan de arm van de trekhaak niet ver genoeg omhoog (richting kofferbakbodem), omdat de arm niet tussen de kokerbalk en een bevestigingshaak voor de eindpot van de uitlaat past: de haak zit daar tegen de kofferbakbodem gelast. De tussenruimte tussen de metaalvoet van de haak en de kokerbalk is dus te gering!!
Het blijkt daarbij dat ik met geen mogelijkheid zodanig bij het storende metaalstuk kan komen (flex) dat ik er een stuk af kan zagen/slijpen. De balk, bladveer en de einddemper maken dat ik er niet tussen kom.
Toch is verwijderen van een stuk van de uitlaathaak de enige mogelijkheid, aan de trekhaak zelf mag ik niks veranderen.

Zijn anderen die zelf hun trekhaak plaatsten niet tegen dit probleem aangelopen, en indien wel: hoe hebben zij dat opgelost??

rustybuster

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-06-2015 13:19 #957764 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic trekhaak bij 340 vario hatchback
klopt, dit probleem komt vaker voor en de bevestigingshaak wat aanpassen is de makkelijkste en beste oplossing. gaat als het goed is ook niet om centimeters; enkele mm is al voldoende. een deel platslaan wil ook wel eens helpen maar ook niet altijd

wel goed reinigen en in zinkspray+coating zetten, anders hangt over enkele jaren je uitlaat los onder de auto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-06-2015 13:36 #957765 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic trekhaak bij 340 vario hatchback
Bedankt voor je reactie! (en dat nog wel van de techniekchef in eigen persoon! :) )

Zoals ik het zie gaat het toch wel om minimaal een centimeter, maar dat zijn dan ook 10 mm....
Platslaan? Ik verwacht dat ik dan de kofferbakbodem een uitbochting (buts) naar boven bezorg.
Is er geen liefdevollere manier het probleem te benaderen?
Ik dacht zelf al aan een lucht-staafslijper, de electrische flex wil er in elk geval niet tussen, maar die is ook groter..

rustybuster

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-06-2015 13:52 #957766 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic trekhaak bij 340 vario hatchback
sleufje maken met de slijptol, dan platslaan. hoe minder je slijpt/zaagt in zo'n hoekje hoe beter het is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-06-2015 16:48 #957782 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic trekhaak bij 340 vario hatchback
even een correctie: de trekhaak is van Tobo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets