× ook voor roestpreventie en laswerk

Loslatende variokap oplossing how-to

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-04-2015 17:39 #633661 door V300 register
Loslatende variokap oplossing how-to is gemaakt door V300 register
Beste Volvo-ers,



Jullie kennen mij misschien wel van het prachtige bruine gevaarte:

Voorheen in het bezit van een heer in Haarlem.

Nu was ik onlangs met enige spoed onderweg, toen een verontrustend geluid mijn aandacht opeiste.
Het kwam van onder de auto en ging van licht geklapper naar schrapen en uiteindelijk niks meer.
Bij een benzinestation aangekomen onder de auto gekeken en ontdekt dat de variokap los had gelaten.
Geen redden meer aan, bijna volledig weggeschuurd, in de eerstvolgende kliko gedeponeerd.

Gelukkig had ik er nog een liggen, een zelfde kwaliteit model, zoals allen de schroefgaten kapot en niet echt meer vast te zetten.
Na enig denkwerk kwam ik met de volgende goedkope oplossing, binnen een uur in elkaar te zetten met basic gereedschap.
Door mij vrij haastig gedaan, door jullie te perfectioneren!

Naar mijn weten is dit nog niet eerder vertoond, voel je danook vrij er patent op aan te vragen en het idee te stelen voor eigen commerci?le uitbuiting. :D


Men neme: 20 x 2 mm aluminiumprofiel (totale lengte minder dan 500 mm).


Meet (heb ik voor je gedaan, maar voor de volledigheid) de inwendige maat van de schroefpocket in het plastic.



40 mm aan de lange kant en 30 aan de korte kant (en 20 mm diep, vandaar het 20 x 2 aluminiumprofiel).

Teken dit af met een kraspen op het profiel, een streepje 5 mm, een 35 mm en een 40 mm van het uiteinde (zorg dat het uiteinde mooi haaks is voor je begint).


Neem nu een lineaal en opnieuw de kraspen, trek een diagonaal tussen het het eerste streepje en het uiteinde.
Doe hetzelfde voor het 2e en 3e streepje zodat de trapeziumvorm van de schroefpocket zichtbaar word, 30 mm aan korte kant, 40 mm aan de lange kant.


Nu wordt het leuk, klem de aluminiumstrip in een bankschroef of iets dergelijks.
Neem een ijzerzaag en zaag langs de diagonalen voorzichtig door (gebruik WD40, anders raakt je ijzerzaag verstopt door het zachte aluminium).



Als je het eerste stukje hebt afgezaagd, vijl de scherpe hoeken een beetje bij en pas het in de plastic schroefpocket in je variokap.
Als het goed past leg je het afgezaagde stukje op de overgebleven strip en teken je de randen af (1 schuin lijntje, om en om), voldoende voor zes stuks.


Zaag alle delen af en vijl ze bij zodat ze goed plat in de schroefpocket passen.


Neem nu een schuifmaat, een lineaal, geodriehoek, duimstok, wat je ook maar hebt en bepaal ongeveer het midden van de plaatjes, markeer dit met een kruisje.


Boor nu alle plaatjes, precies in het midden, eerst met een klein boortje (ik had 4 mm) en daarna met een groter boortje.
Ik had 8 mm, als je het klusje echter wat preciezer uitvoert zal 6 of 7mm voldoende groot zijn.
Vergeet niet de WD40 voor boorgemak en vergeet ook niet je boor van de klopboorstand af te halen, na het laatst opgehangen schilderijtje.


Voila, klaar voor montage, nog even testen.


En gemonteerd.



Door het veel grotere oppervlak waarmee de schroeven nu tegen de onderkant drukken zal de kap niet meer zo snel scheuren en hopelijk niet loskomen.
Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
18-04-2015 19:12 #957062 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Loslatende variokap oplossing how-to
verander de url en /url tussen de [ ] in img en /img

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-04-2015 19:21 #957063 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Loslatende variokap oplossing how-to
Dank!

:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-04-2015 19:59 #957064 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Loslatende variokap oplossing how-to
Mooi hoe je dat maakt! Leuke How-to :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-04-2015 18:37 #957080 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Loslatende variokap oplossing how-to
Goed om weer een nieuwe how to/technotip te hebben :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets