× ook voor roestpreventie en laswerk

Trekhaak MKIII op een MKII

Lees meer
21-03-2014 20:29 #943361 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Trekhaak MKIII op een MKII

vaulvau;226960 schreef : Dat zeggen we toch? Gamma:D


We zagen door de trekhaken de bumpers niet meer ;) :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-03-2014 20:34 #943362 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Trekhaak MKIII op een MKII

volvofiel;226991 schreef : We zagen door de trekhaken de bumpers niet meer ;) :D


:humor::humor:

@ janusz succes... we zien de reportage graag tegemoet in de showroom :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-03-2014 12:17 #943398 door Laszlo Mogyorossy
Beantwoord door Laszlo Mogyorossy in topic Trekhaak MKIII op een MKII
Itt tot wat Volvofiel schrijft, behoeft een trekhaak niet gekeurd te zijn, zolang je er een ??n assige aanhanger mee trekt met een maximaal totaal gewicht van 750 kg .
Dus ook geen vermelding op het kenteken bewijs.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-03-2014 12:32 #943401 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Trekhaak MKIII op een MKII
jazeker wel, anders word je bekeurd door de politie

het gaat me ook niet om de keuring van de trekhaak, maar om de vermelding van het maximaal te trekken gewicht op het kentekenbewijs van de auto. Als hier 0 kg of 'n.v.t.' vermeld staat, ben je in overtreding als je een aanhanger gaat trekken (van welk gewicht dan ook). Je mag dan immers simpelweg niets trekken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
23-03-2014 21:43 #943440 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Trekhaak MKIII op een MKII

volvofiel;227032 schreef : jazeker wel, anders word je bekeurd door de politie

het gaat me ook niet om de keuring van de trekhaak, maar om de vermelding van het maximaal te trekken gewicht op het kentekenbewijs van de auto. Als hier 0 kg of 'n.v.t.' vermeld staat, ben je in overtreding als je een aanhanger gaat trekken (van welk gewicht dan ook). Je mag dan immers simpelweg niets trekken!


En een fietsdragertje?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-03-2014 23:05 #943442 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Trekhaak MKIII op een MKII

volvofiel;227032 schreef : jazeker wel, anders word je bekeurd door de politie

het gaat me ook niet om de keuring van de trekhaak, maar om de vermelding van het maximaal te trekken gewicht op het kentekenbewijs van de auto. Als hier 0 kg of 'n.v.t.' vermeld staat, ben je in overtreding als je een aanhanger gaat trekken (van welk gewicht dan ook). Je mag dan immers simpelweg niets trekken!


Dat is dus de vraag. Als iemand die vele jaren bij de RDW heeft gewerkt dit zegt zou ik het nog zowaar geloven ook, maar ik heb ook voorstaan dat bij trekken van aanhangers er ?fwel een aanvullingsblad bij het kenteken moet zijn, danwel een vermelding van het geremde en ongeremde maximum massa aanhanger op het kenteken moet staan.

BartJu;227083 schreef : En een fietsdragertje?


aanhangsels zonder eigen wielen worden deel van het voertuig en tellen dus alleen mee als extra gewicht. Dat ie aan de trekhaak vastgemaakt wordt is dus "toeval" en verder niet relevant

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-03-2014 11:02 #943450 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Trekhaak MKIII op een MKII

Wouter;227086 schreef : Dat is dus de vraag. Als iemand die vele jaren bij de RDW heeft gewerkt dit zegt zou ik het nog zowaar geloven ook, maar ik heb ook voorstaan dat bij trekken van aanhangers er ?fwel een aanvullingsblad bij het kenteken moet zijn, danwel een vermelding van het geremde en ongeremde maximum massa aanhanger op het kenteken moet staan.


We zeggen nu hetzelfde, toch? :D

In NL geldt bij het trekken van een aanhanger de verplichting dat de maximum massa (geremd en ongeremd) die door het voertuig getrokken mag worden, in het kentekenregister van de RDW staat OF op het kentekenbewijs vermeld wordt.

Op de huidige kentekencard worden deze gewichten standaard vermeld, en de afgelopen jaren bij ingevoerde voertuigen ook al (toen mijn 345 in 2009 een NL kenteken kreeg, stonden de gewichten al op het kentekenbewijs terwijl de auto geen trekhaak had). Tot aan 1998 kreeg je idd een aanvullingsblad.

Het zou dus kunnen dat als je een aanhanger gaat trekken met een zogenaamd '0 kg voertuig' en je aangehouden wordt door de politie, je toch g??n bekeuring krijgt omdat de politie direct bij de RDW de gegevens kan opvragen. Het zal me echter niet verbazen als er agenten zijn die hier lak aan hebben en enkel naar het kentekenbewijs kijken. Je kunt dan bezwaar aantekenen.

Het wordt echter een ander verhaal als je naar het buitenland gaat, en er zijn er hier nogal wat die met een aanhanger op vakantie gaan. De Franse Gendarmerie gaat echt niet via een tolk met de RDW bellen hoor :nono:

M.a.w., je maakt het jezelf zo lastig.... vraag gewoon een nieuw kentekenbewijs aan als de gewichten niet vermeld staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-03-2014 10:58 #943483 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Trekhaak MKIII op een MKII
Klopt wat hier gezegd wordt. Stel je hebt een oud kentekenbewijs, dan staat er bij trekgewicht simpel weg niets vermeld. Heel dat getal ongeremd of geremd staat er niet eens op!

Bij de RWD weten ze echter wel wat je mag trekken. Dan zul je dus nieuwe papieren of in dit geval zo,n pasje aan moeten vragen. Dat is echt zo. Ik zou dus doen wat Wouter zegt, dat andere is vragen om gezeur.

Ik heb ook een trekhaak model na 86 op een 84,er geschoerfd. Was wel even passen en meten, op de oude bumper. Lukte, ik heb ergens een heel klein beetje bijgeveild anders ging het niet. Maar dat was bijna niets.

Waar ze na kijken bij de apk is de kogelgrote, die mag niet te ver afgestelen zijn. Dat kan praktisch nooit en heb ik nog nooit gelezen op het forum bij een volvo trekhaak. Dus dat is nooit aan de hand. Ook moet de trekhaak deugdelijk gemonteerd zijn. Stel je zet hem enkel vast in de kokerbalken maar boort de gaten niet door de kofferbak, dan is het dus niet deugdelijk gemonteerd.

Electra hoeft niet te zijn aangesloten voor de apk. Ja dat is echt zo..


Voor de rest kun je na mijn weten nooit rijbewijs be nodig hebben en is b altijd voldoende, omdat de volvo maar 900 of iets van 950 kilo mag trekken geremd. (Vario is 900 kilo, schakel is iets meer)

Verder nog opletten als de caravan of aanhanger breeder is dan de auto dan heb je caravanspiegels nodig. Ik zag laatst iemand met een veel smallere aanhanger dan de auto met dat soort spiegels rijden. Tja, dan begrijp je het ook niet helemaal....

Wat ik trouwens vreemd vind maar dat is een andere discussie is dat ze het b+ rijbewijs tot 4250 kilo totaal niet hebben ingevoerd in Nederland. Athans de exameneisen zijn hetzelfde als BE, maar daar mag je veel meer mee. Dus niemand haalt b+

Dat is jammer omdat je met je b rijbewijs zonder ervaring best veel mag tot 3500 kilo totaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-03-2014 11:33 #943485 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Trekhaak MKIII op een MKII
B rijbewijs mag maar tot 750 kg toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-03-2014 12:07 #943486 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Trekhaak MKIII op een MKII
Jawel hoor. Als je een vario hebt mag je daar gerust een carvan aankoppelen met een maximum totaal gewicht van 900 kilo (die heeft dus een gele plaat) zonder dat je daar een be rijbewijs voor nodig hebt.

www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewi...gwagen-besturen.html

Wellicht een idee als ledenevenement... Al ben ik geen lid meer maar dat regelen we dan wel haha...

Aanhangerrijlessen....

Sindskort en dat is het rare mag de aanhanger zwaarder zijn dan de lege auto. Daarvoor had je dus rijbewijs be nodig. Echter met rijbewijs be, mag je als je die nu gaat halen, weer minder dan vroeger...


Kortom er zullen na mijn idee minder mensen een be rijbewijs halen. Rijbewijs b+ kun je in Nederland niet voor afrijden. Dat hadden ze kunnen doen, maar doen ze niet.

Wat je als club kunt doen is een grote aanhanger laten terugkeuren door de RDW, dan mag iedereen daar mee rijden met een b rijbewijs. Maar dan heb je wel een hele grote aanhanger waardoor je zo voor je be op kunt... Het gaat toch voornamelijk om achteruit de bochten te rijden, insteken op een laadplek, en niet uitzwenken bij bochten ed.

Wordt je wel vaak door de politie aangehouden. Heeft u een be rijbewijs. Nee. Ow ik zie het al, met deze aanhanger mag u 50 kilo vervoeren. Uh... Volume vervoer he..
Maar goed dat is onzin want zoiets kost enkele duizende euro,s... Dit heeft nog nooit iemand gedaan naar mijn weten. Maar het is wel volledig legaal. Als je dat doet met iemand die goed is met de aanhanger en die zet je naast je om tips te geven kunnen ze daar niets van zeggen. Je hebt namelijk het bevoegde rijbewijs om het geen te besturen....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets