× ook voor roestpreventie en laswerk

Naafdoppen her produceren

Lees meer
17-02-2014 21:14 #942334 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Naafdoppen her produceren
Ik weet niet of dat dan heel glad wordt, heb ik verder geen ervaring mee.
En aangezien het chroom bij het plastic verweerd vond ik aluminium geen slechte oplossing, het gaat een stuk langer mee.

Bij de originele plastic exemplaren braken de lipjes die hem vasthouden nog wel eens af omdat het plastic uithard. Hopelijk gaat dat met aluminium beter.


Deze hele avond nog aan het programma gewerkt voor de draaibank en heb toch nog een hoop fouten en problemen ontdekt. M'n planning was als volgt:
Wil morgen avond het programma helemaal af hebben. (Aangezien het nog veel werk is betwijfel ik of ik het red.
Woensdag de CNC draaibank opstellen, zachte klauwen uitdraaien de juiste beitels erin etc.
Donderdag niet veel tijd hiervoor.
Vrijdag de eerste doppen draaien.

Aangezien ik nog wel wat fouten heb ontdekt in het programma zou het ook volgende week pas kunnen worden voordat ik de eerste heb.


Kortom ben er volop mee bezig ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-02-2014 09:58 #942352 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Naafdoppen her produceren
als je de doppen dik genoeg maakt kun je er een groef in fresen waar een rubber O-ring in past. Die valt dan bij montage van de dop precies achter de verdikking in het naafgat....... Misschien n mogelijkheid.... Ik kan zelf nix van draaien en fresen maar ik neem aan dat dit niet zo'n heel moeilijke oplossing hoeft te zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-02-2014 17:07 #942365 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Naafdoppen her produceren
Dat is inderdaad een hele mooie oplossing bart. Zelf zat ik te denken die groef aan de binnenkant te maken en er een "veer ring" in te plaatsen waardoor hij de lipjes naar buiten duwt.

Eerst maar eens kijken of dat goed werkt en anders is die o-ring nog geen slecht idee ;)

Of anders zo'n veerring aan de buitenkant dat je hem na het erin schuiven aan de binnenkant van de velg kan borgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-02-2014 21:11 #942379 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Naafdoppen her produceren
Zonet het programma voor de CNC helemaal tip top verbeterd op een micro cassette gezet (jaja back to the 80's ;)) en klaar om in de machine geschopt te worden.

Heb het meeste ook op de Philips P2000T geprogrammeerd, mooi spul is dat.
Wel even op een Windows 95 het programma gesimuleerd om te kijken of alles naar wens gaat. heb helaas niet meer de originele simulatie programma's voor de philips :(

Morgen nog een paar kleine dingen draaien voor een vriend van me en daarna de machine ombouwen voor vrijdag voor de eerste stukken. Mits dat verder allemaal meezit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-02-2014 21:26 #942381 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Naafdoppen her produceren
p2000 met micro-casette's.. wow. zijn die tapejes nog betrouwbaar? mijn c64 casettes hebben veel fouten ontwikkeld en sommige zijn onleesbaar geworden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-02-2014 11:51 #942388 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Naafdoppen her produceren

powerflux;225957 schreef : p2000 met micro-casette's.. wow. zijn die tapejes nog betrouwbaar? mijn c64 casettes hebben veel fouten ontwikkeld en sommige zijn onleesbaar geworden.


Toen ik de computer kocht van marktplaats had die man nog 20 nieuwe bandjes erbij geseald en wel.

Heb zo'n bandje al vaker gebruikt voor de draaibank en tot nu toe nog geen problemen gehad. Kopieer het programma dan ook van het bandje naar z'n intern geheugen (van 128 kb) dan hoeft hij niet elke keer opnieuw het bandje te gebruiken, worden ze inderdaad alleen maar slechter van.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-02-2014 17:35 #942459 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Naafdoppen her produceren
Vandaag veel tijd gestoken in het op nul stellen van beitels, en op zo'n oude draaibank gaat dat niet makkelijk. Dus de machine is bijna helemaal klaar om te draaien.

Helaas is volgende week m'n school dicht dus wordt vervolgt over 2 weken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2014 18:15 #943541 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Naafdoppen her produceren
Zo vandaag eindelijk wat voordering gemaakt. Het eerste prototype is nu eindelijk af.

Het is nog niet perfect, hier en daar zijn nog trillingen van de beitel zichtbaar, en zoals hij nu is past hij nog niet in de velg. Daar is hij nog te breed voor en zit daar ook nog mee te klooien.

Verder zie je ook aan de bovenkant een bobbel in het midden, dit komt doordat eerst de frees het gat boord en vervolgens de beitel het verder "uitholt" Nou komt de beitel helaas niet tot het midden, dat kan de draaibank niet dus moet hiervoor een kleinere beitel inspannen. Dus dat wordt de volgende stap.

Voor het klemmen van de dop in de velg zit ik not te klooien,
ik zou er zaagsnedes in kunnen maken en een veerring aan de binnenkant zodat de "lippen" terug veren, beetje zoals het origineel. Hier ben ik nog niet helemaal uit.
Ideeen hiervoor zijn welkom.

Zoals je nu ziet heb ik de buitenste rand gepolijst, dit ziet er echt gelikt uit, zal ik de doppen nog laten verchromen of is polijsten genoeg? Enige nadeel is dan dat ze na verloop van tijd weer dof kunnen worden maar dat is natuurlijk bij te houden.

Jullie mening en eventuelen adviezen / verbeterpunten zijn welkom.





Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-03-2014 20:16 #943556 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Naafdoppen her produceren
Opzich niet heel erg als ze dof worden, past beter bij het lichtmetaal:D

Erg mooi hoor!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-03-2014 10:30 #943563 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Naafdoppen her produceren
Ziet er al top uit, kan niet wachten, haha. Heel mooi.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets