× Klik hier om naar de evenementen pagina te gaan.

Sleuteldag 3 oktober Lienden

Lees meer
03-10-2020 21:37 #988310 door Roderik Schaar
Beantwoord door Roderik Schaar in topic Sleuteldag 3 oktober Lienden
Sleuteldag was wat mij betreft zeeer geslaagd, ondanks valse start wegens bijna lege accu bij voorgenomen vertrek. Startkabels in mijn Daf laten liggen en alle buren nog donker en stil, dus ik was al bijna in mijn gewone wagen gestapt toen ik me afvroeg of een acculader ook zou helpen (al vaker gemeld, ben geen techneut). En zowaar, starten en lopen.

Dus met enige vertraging (en regen, daar stel ik de oude dame liever niet aan bloot) op weg naar Lienden om mijn koppeling af te (laten??) stellen, nog nooit gedaan. Dat bleek een kwestie van zes boutjes en wat stelplaatjes, fluitje van een cent en half uur o.i.d., weer wat geleerd. Bij de proefrit geconstateerd dat de koppeling (met 21mm-plaatjes) nu erg strak aangrijpt, helemaal top.

Toen dachten we de stationair even af te stellen, bleek een aantal slangen nog origineel, althans na 17 jaar stilstand nog niet vervangen. Klein wonder dat motor en vario desondanks gewoon nog c.q. al heel soepel samenwerkten. Gelukkig wist Steven precies hoe of wat en had Gerard nog een paar NOS-slangen liggen, dus alles wat oud, droog, gescheurd of anderszins niet goed genoeg meer was, eraf gehaald en vervangen. Toen ontsteking en contactpunten scherp gesteld, waardoor de oude dame sindsdien weer op eerste verzoek start.

Tenslotte bleken de korte sisgeluiden en kleine rookwolkjes die we tussendoor hadden waargenomen, veroorzaakt door een lek membraan in de carburateur, waardoor benzine op het uitlaatspruitstuk lekte... en doordat alle aan- en afvoerslangetjes inmiddels goed dicht zaten, flink wat meer dan voor aanvang van al die klusjes. Leek dus wel wijs daar nog wat aan te doen! Gelukkig had Gerard ook nog wat 340-Weber-carburateurs liggen, zodat dit gevaarlijke euvel ook kon worden verholpen.

Daarna een uitgebreide proefrit van Lienden naar Ouddorp en via Oostvoorne terug naar huis in corona-hotspot Rotterdam (ter geruststelling van de deelnemers van vandaag: wij wonen niet in het centrum waar al die besmette jongeren uithangen, maar in Kralingen, aan de uiterste groene, ruime rand van de stad). Tussendoor in een stevige file terechtgekomen en daarna flink doorgereden voor mijn afspraak in Ouddorp, dus met tevredenheid geconstateerd dat ook de vorig jaar eigenhandig -tig keer gespoelde (origineel-kleine) radiator het inmiddels weer prima doet.

Dus nu zeer tevreden thuis op de bank: je komt voor het stellen van een koppeling en gaat met vrijwel gereviseerde motor weer naar huis :-) Dus veel dank aan Gerard, Steven en Mark die deze mooie dag weer mogelijk gemaakt hebben! Helaas vanmiddag gerealiseerd dat de volgende sleuteldag als het ware in het kwarttarief valt, dus daar zal mijn mooie 340 helaas niet bij zijn... Maar dat mag de pret van vandaag niet drukken, nogmaals veel dank!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2020 08:48 #988313 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Sleuteldag 3 oktober Lienden
Kwarttarief is van December Januari en Februari ;)

Daar valt November nog niet in :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2020 15:03 #988314 door Roderik Schaar
Beantwoord door Roderik Schaar in topic Sleuteldag 3 oktober Lienden

Steven340;258557 schreef : Kwarttarief is van December Januari en Februari ;)

Daar valt November nog niet in :)


Helemaal gelijk, kwam ik net ook achter toen ik mijn vrouw probeerde uit te leggen hoe het werkt met kwarttarief...
Vond het gisteren al zo raar dat jullie daar geen rekening mee hadden gehouden :crazy1:

Dus ben er in november graag bij!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
04-10-2020 17:54 #988316 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Sleuteldag 3 oktober Lienden
Wat mij betreft ook geslaagd.

Mijn lijstje bleek wat meer hypothetisch en heb ik niet geheel in praktijk gebracht.
De startproblemen deden zich al niet meer voor met een andere accu, du sniet meer nodig.
Controleren van koppeling hield in dat ook aan te passen, en met de kennis van Steven erbij is dat niet ingewikkeld, als je maar weet wat je moet doen. Moest wel een heel eind tussenuit, dus hoeveelkoppeling is er nog over?



Benzineslangen werd iets te laat om nog aan te beginnen, in het vooronder doe ik binnenkort thuis wel, achterzijde blijft nog even op lijstje.


Nieuw op lijst: olie uit de carterpanpakking, en de krukaskeerringen. Schijnt efficient te zijn om dat gelijk met de koppeling te doen. Weer wat om in te duiken dus.


Bovenal was het leuk om gezellig bijeen te zijn en bezig te zijn!


Dus dank, vooral aan Gerard en Steven!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-10-2020 19:10 #988322 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sleuteldag 3 oktober Lienden

BartJu;258560 schreef : ... en de krukaskeerringen. Schijnt efficient te zijn om dat gelijk met de koppeling te doen.


Schijnt niet alleen, het is ook zo ;)

Om bij de achterste keerring te komen moet het vliegwiel eraf. Al het andere dat je moet demonteren moet er ook af als je de koppeling vervangt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
06-10-2020 18:32 #988325 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Sleuteldag 3 oktober Lienden
Haha, ik twijfel er ook niet aan hoor!

Steven heeft het allemaal haarfijn aangewezen, dus helemaal duidelijk hoe het zit (zij het niet dat ik het nu even nadoe...).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-10-2020 08:47 #988326 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sleuteldag 3 oktober Lienden
Pictures or it didn't happen... (jammer dat ik deze gisteren pas vond)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
07-10-2020 16:04 #988330 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Sleuteldag 3 oktober Lienden
Er is gezegd geworden dat er over een maand nog een deel II komt.

Dus als je erbij had willen zijn zou je daar even achteraan kunnen gaan.


Er zijn wel plaatjes gemaakt overigens. Wellicht dat de Volvoice er vol mee staat straks!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-10-2020 19:04 #988336 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sleuteldag 3 oktober Lienden
mwah, vol..... Maar er komt een verslag en er komen foto's!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-10-2020 07:26 #988339 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Sleuteldag 3 oktober Lienden
Was een leuke dag, niet te druk, mede door de maatregelen natuurlijk en een last minuten afmelding daarbij ook nog.
Alvast 1 foto voor Jan.

Zelf heb ik de benzineslangen in de motorruimte vervangen. Wat een rotklus, ik was blij met de hulp van Gerard en Lars :)
Ook de stuurbekrachtiging weer aangesloten, de stelbout was een jaar geleden afgebroken. Gelukkig heeft Gerard zulke spullen in zijn magazijn :)
Daarnaast op advies van Gerard het gasklephuis schoongemaakt en voorzien van een nieuwe pakking, dat was ook wel nodig.
Ook de rotor en verdeler vervangen. Bougies en luchtfilter had ik zelf al recent gedaan.
De pook afgesteld en daarbij geconstateerd dat er achter bij de versnellingsbak spelling zit.
Op de brug ook geconstateerd dat er voren op de stuurkogel speling zit. Omdat ik stuurbekrachtiging heb, had Gerard dit niet op voorraad. Dus dit is iets voor de volgende sleuteldag. (Indien übarhaupt nog te leveren).
Tot slot nog de auto afgesteld, want hij liep te rijk en te hoog stationair.

Gerard en Lars, bedankt voor alle hulp en de top dag!

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets