× Klik hier om naar de evenementen pagina te gaan.

Nabespreking sleuteldag Leidschendam 04-04-2015

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-05-2015 19:04 #957299 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nabespreking sleuteldag Leidschendam 04-04-2015
Wouter N. heeft deze sleuteldag aangewend om een bepaald lager van het koppelingshuis van zijn C.V.T. auto te vernieuwen.
Het verwijderde lager gaf bij het draaien aan het ding duidelijk aan dat het zijn beste tijd gehad had. Op deze sleuteldag vernieuwde Wouter N. verder nog (o.a.) de koppeling van zijn voiture.
Wat ik me van het lager dat uit zijn auto is gehaald afvraag, is of het rot zijn van het lager opgemerkt werd bij de koppelingswerkzaamheden van die zaterdag of dat er eerder tijdens het gebruik van zijn auto rare geluiden waren die hem er op attendeerden dat het lager vernieuwing behoefde.
Die vraag stel ik mij omdat mijn auto al ruim twee jaar een dreunend geluid produceert, vanaf ongeveer 75km/u, waar ik de oorsprong niet van kan thuisbrengen. Zou dat geluid bij mijn auto afkomstig kunnen zijn van hetzelfde lager als wat Wouter N. in zijn auto vernieuwd heeft?
Zo af en toe dacht ik dat het dreunende geluid van mijn 340 CVT afkomstig van de uitlaat kan zijn. Door het zijn vergaan van dempingsschotjes van een of beide dempers, in het bijzonder van de middendemper. Maar die gedachte leeft niet zo sterk meer nadat ik niet zo lang geleden tijdens het rijden met mijn auto mijn oren heel even te luisteren heb gelegd in de omgeving waar de pook zich bevindt. Ongeveer daaronder bevindt zich immers de middendemper. Het leek me toen dat het gedreun niet uit die richting kwam. De uitlaat is lekdicht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-05-2015 14:26 #957304 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nabespreking sleuteldag Leidschendam 04-04-2015
dat lager was het zogeheten "toplager" dit lagert de koppelingsas in het vliegwiel. Zolang de motor draait maar de koppeling niet ingeschakeld is, draait dit lager. zodra de koppeling aangrijpt/vast staat staat dit lager ook stil. Je zult het dus alleen horen als de motor stationair loopt en de aandrijving stil staat.

de reden om het lager te vervangen was duidelijk, het was niet goed meer. Dit was vooraf niet te bepalen/viel niet op bij de overige geluiden.

het dreunen van een cvt bij hogere snelheden kan komen door:
= versleten riemen
= onbalans

als er lagers in de aandrijflijn zitten die slecht zijn, verwacht ik eerder een gierend of razend geluid. het kan wel eens interessant zijn om de draden naar de ontkoppelklep los te nemen en wat gas te geven in de N stand. dan gaat de primaire aandrijfas meedraaien en heb je bij lagerproblemen in het koppelingshuis of primaire tandwielkast meteen een duidelijk geluid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-02-2016 17:39 #960572 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Nabespreking sleuteldag Leidschendam 04-04-2015
Heel even dit oude topic opgegraven om een vraag te stellen:

is het al bekend of en zo ja wanneer er dit jaar weer gesleuteld mag gaan worden te Leidschendam?


Of is er nog dit voorjaar ook een sleuteldag te Lienden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2016 08:23 #963182 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Nabespreking sleuteldag Leidschendam 04-04-2015
Zie de evenementen op de site ;)

9 april zijn we in Lienden te gast voor een diagnose dag.

Voor Leidschendam zijn we nog in overleg voor een datum :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2016 19:49 #963193 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Nabespreking sleuteldag Leidschendam 04-04-2015
Ah ok dank je Mark, wacht ik dat rustig af.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-02-2016 16:13 #963204 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic Nabespreking sleuteldag Leidschendam 04-04-2015
Wouter, kom je naar Lienden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-02-2016 20:56 #963207 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Nabespreking sleuteldag Leidschendam 04-04-2015
Misschien wel Robbert-Jan, wil je de bladveer rubbers even persoonlijk controleren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets