× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Mijn Volvo 340 DL Rai Special '85

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-04-2019 20:41 #981900 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn Volvo 340 DL Rai Special '85
Zo’n 1302 heeft ook een heel andere voorwielophanging (McPhersons) dan de Kevers tot dan toe, en die malle pendelassen achter waren er ook al niet meer. Rijdt dus stukken beter dan oudere Kevers!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2019 07:00 #981901 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Mijn Volvo 340 DL Rai Special '85
Ah, ja dat was idd ook zo, rijdt ook zeker niet verkeerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • alex kokkeler (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
01-05-2019 09:28 #981906 door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic Mijn Volvo 340 DL Rai Special '85

Steven340;254439 schreef : [...]Meer heb ik niet kunnen ontdekken wat er zo "super" aan is :crazy1:
Meer ruimte voorin, en tevens het laatste jaar met een volledig metaal dashboard. 1971 werd het kunstof.
[...]



Grappig, ik heb een '71-er gehad met een metalen dashboard, misschien te lang in de showroom gestaan? Was een 'spaarkever-type', originele Nederlander van H.F.J. Kokkeler, dealer te Enschede. Later ook bekend als het huidige Huiskes-Kokkeler.
Afijn, ik vond het een verschrikkelijke auto, het rijdt gewoon niet lekker, en trok o.a. ook vreemd volk aan, maar dat had ik sowieso altijd met verkoop van Volkswagens, zo heb ik voor mijn vader ook wel eens een collateral Golfje opgelapt of een Caddy mk1, is toch een ander slag volk.

Klinkt misschien maf, maar met DAFs en Volvo's uit Born & Eindhoven heb je misschien wel mensen met een kleine beurs, maar 9 van de 10 keer kun je er wel een beschaafd gesprek mee voeren zonder dat je uitgescholden of bedreigd wordt, ook nadat je het niet eens geworden bent, haha.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-05-2019 12:13 #981988 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn Volvo 340 DL Rai Special '85
inderdaad waren tegelijk in het VW programma: de allerkaalste standaardkever ''spaarkever'' met de oudste 1200 motor en het originele onderstel plus de kleine koets, en de evolutie versie met mcphersons, getrokken draagarmen ipv pendelaars en een 1300 of 1500 motor. en als laatste stuiptrekking de 1303 met grotere cabine en eindelijk iets van comfort aan boord. maar het bleef een achterhaald onveilig onzuinig oncomfortabel hok zonder wegligging. leuk voor de liefhebbers, in 1973 rijden als in 1936 - een fabrieksnieuwe klassieker.



VW zat zwaar in de modelcrisis destijds, boeiende geschiedenis. een hele rij mislukte keveropvolgers (1500 1600 411 412 ''nsu''K70) tot ze de Golf uitbrachten toen was het in 1 klap opgelost. was op de nipper...


Maar ok dit is zwaar offtopic. autohistorie blijft ene leuke hobby.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-12-2019 13:24 #983798 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Mijn Volvo 340 DL Rai Special '85
Is hier ook al weer even stil, maar er is weer wat progressie geboekt.

Aller eerst de veerpoten eronderuit gehaald, en daarna het stuurhuis en subframe.


Onder de dikke lagen dinitrol, wat al lekker aan het losbladderen was was het een en al roestbende.
Verschrikkelijk om zulke roestzooi onder zo'n mooie auto te hebben.



Daar gaan we wat aan doen, heb onlangs een '91er gesloopt, daarvan is alles nog mooi dinitrol vrij, daarvan ga ik alle delen laten stralen en poedercoaten.

Komt dat er vervolgens hier weer onder.

Alle bouten er heelhuids uitgekregen, dankzij m'n goeie vriend de luchttol.



Kan ik mooi alles opnieuw spuiten en behandelen, kom lekker overal goed bij nu, en dan kan straks al het blinkende nieuwe spul er weer onder yeehaa!

Tot zover, nu nog wat dingen opruimen en sorteren van de sloop auto.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-12-2019 14:03 #983892 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn Volvo 340 DL Rai Special '85
Een luchttol is wel echt fijn, kun je de moeren en bouten goed laten schrikken.


Volgend jaar wil ik ook de motor uit mijn auto halen en de veerpoten. Subframe misschien ook.






Heb nu een setje nieuwe topmounts dus krijg er wel een beetje zin in

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2021 17:40 #1041667 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Mijn Volvo 340 DL Rai Special '85
Inmiddels weer wat gevorderd, heb een eigen brug in de garage toegewezen gekregen van Fred, en alles wat daar op komt, gaat er pas weer af als het helemaal klaar is.
En gelijk heeft ie, want de projecten lopen een beetje door elkaar.

Dus als eerst maar eens afmaken waar ik als eerst aan begonnen ben.
Inmiddels hangt het subframe er weer onder, alles met nieuwe bouten en voorzien van PU bussen.
De huidige veerpoten waren helemaal doorgerrot, en niet meer te lassen, buis was ook al helemaal door.













Daarna nog bezig met een ander motorblok uit een Renault Clio
De 1.4 Energy motor, met monopoint injectie en de de laatste Cleon motor, op één motorsteun na is het plug en play.
Zelfs het vliegwiel en koppelingshuis passen er zo op.

Dus een motorsteun ga ik fabriceren, en als dit goed werkt zullen er meerdere 340's volgen.
Levert 80pk en is een stuk efficiënter. Zeker met de crossflow kop.
Carterpan uitwisselen en misschien ook de pomp maar dat moet ik nog bekijken.
En zo zijn er nog wat kleine dingetjes.

De kabelboom nog even uitpluizen voor de computer en de dynamo naar de andere kant brengen, wil zo veel mogelijk van de huidige kabelboom benutten. Dat is wel het makkelijkst.

En het verbruik kan ik straks goed monitoren met de boordcomputer die er in zit ;)






Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-10-2021 20:09 #1041669 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn Volvo 340 DL Rai Special '85
Ben benieuwd wat je allemaal tegenkom qua ombouw. Je houdt dit vast bij in een bestand?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-10-2021 09:49 #1041673 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Mijn Volvo 340 DL Rai Special '85
Ik hou het zeker bij, nu al een paar problemen. Carterpan komt tegen het stuurhuis, en de vorm is anders dan die van het origineel, dus dat wordt verbouwen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-12-2021 12:34 #1041826 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Mijn Volvo 340 DL Rai Special '85
De ombouw wordt voor nu wat te omslachtig, de carterpan moet verbouwd worden, en er moet een alternatieve motorsteun gemaakt worden.
Gaat ook zeker nog gebeuren, maar wordt mij nu teveel werk. Daarom komt de originele motor er weer in maar wel met de monopoint injectie van de Clio.
Dus het wordt nog wel een beetje speciaal ;)

Aangezien ik alles bling bling wil hebben het oude blok een nieuw likje verf gegeven.



Daarna de kop 1,5mm af laten vlakken voor een hogere compressie.
2 klepzittingen zijn opnieuw ingeslepen want waren lek.


De kleppendeksel in kleur van de auto gespoten.



De carterpan moet nog, komt een andere onder want deze zit onder de dikke dinitrol bagger.

Verder worden alle poelies opnieuw verzinkt en geel gepacificeerd. Dat geld ook voor alle klemmetjes, ringen en nog veel meer.
Ook de complete wielnaven, remklauw brackets, en stabilisator stang pennen.
Dus nu druk bezig met alles te stralen want het zijn dozen vol onderdelen, en dan ook gelijk voor 2 auto's.
En dan kom je er pas echt achter wat destijds allemaal geel gepacificeerd was.

De remklauwen zelf reviseer ik zelf, nu gestraald in in kleur van de auto gespoten. Mooi contrast zo :)
Maar volgen nog foto's van.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets