× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Volvo 340 DL alias "Lijntje"

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-04-2009 10:09 #628827 door V300 register
Volvo 340 DL alias "Lijntje" is gemaakt door V300 register
*gaap* 4:55 al wakker, wekker staat op 6:39 en de radio zou 10 min eerder aan gaan, maar die heb ik maar beide uit gezet, niet nodig. Hop opkalefateren en dan op pad. Tabitha wist nog niet of ze mee zou gaan, maar toch te schieuwnierig om thuis te blijven gok ik zo.

Beneden eerst cavia's voeren, miepen over de tijd op het forum, auto laden, eitje bakken, Tabitha achter het forum vandaan vissen... (mislukt, zelf ook even kijken) ei weg en op pad. Eerst Erik oppikken... welk huisnummer zou het toch zijn. Maar goed dat we het hadden opgeschreven, anders hadden we het nooit gevonden. :humor:

Na een bak koffie (opstartproblemen enzo, iets met tijd geloof ik) naar venhorst, de kar ophalen. :grr: weer die stekker bij de trekhaak doorgemeten, remsignaal komt inderdaad niet aan, beide achterlichten hebben echter stroom, maar de kar en het meetding voor de stekkerdoos denken daar anders over. Na wat klooien... laat maar, mot maar zo. Overdag, dus geen lichten nodig, wordt even een schakelaar balanceren op de 'ik ben echt uit' stand, en gaan.

Bij Lijntje aangekomen was ik, om eerlijk te zijn, een beetje teleurgesteld. De wagen zag er netjes uit op de foto's.



Helaas waren die van bij de apk in 2008 en sindsdien is de wagen gebruikt als 'automaat testwagen'. Iets te hoge verwachtingen, maar ala, de prijs was ook erg laag.

De verkoper (fietsenmaker van beroep nu) had 'm bij een boer in de schuur gevonden bij het afleveren van een fiets. De wagen was voor de dochter van de boer, als ze in de buurt was, maar werd niet meer gebruikt. De wagen stond toen al 7 jaar geschorst. Met 49.000 km is de wagen meegenomen en apk klaar gemaakt. Banden, remmerij achter, verse emvk erop en gaan. In de tussentijd is de benzineslang nog kapot gesneden om benzine te jatten. De wagen is echter heel duidelijk gebruikt, er zitten flink wat gebruikssporen en kleine deukjes op en in. Tevens valt de ontbrekende rechter buitenspiegel op.

De verkopers hadden nog een filmpje gemaakt van de storing, hard gravende tanden of iets dergelijks. Conclusie, alles vanaf de koppeling naar achter met tanden controleren. Niet onoverkomelijk, maar kan even tijd kosten.

Lijntje werd door Erik en Tabitha met de hulp van de verkoper opgeladen, terwijl ik de wagen op naam ging zetten.



Bij Erik z'n schuur aangekomen hebben we Lijntje afgeladen en zijn meteen doorgegaan om de wagen op te halen die ook naar de schuur moest.

Bij het laden met z'n twee?n is het erg handig om af te spreken hoe de wagen avstgezet wordt, naar de uiteinden opspannen of naar het midden. Beide manieren combineren is niet handig, wat dan ook midden op de weg gecorrigeerd moest worden.

Na de kleine vertraging eindelijk bij de schuur en kon Lijntje op de brug.



Bij een snelle controle hadden we het probleem gevonden.



Volgens ons hoort die as toch echt wel over die prise as te zitten, niet er half onder... Van een eigenaar die ooit daf personewagenmonteur is geweest had ik wel verwacht dat ie dit had gevonden, maar ala, een gigantische meevaller, daar hoor je mij niet over klagen. De tandjes in de as waren voor netjes gepoetst.



Terwijl die achter nog netjes scherp waren.



De oorzaak van het losspringen van de as hadden we snel gevonden in de trapeziumvormige achterste motorsteunen, die naar mijn weten toch echt rechthoekig moeten zijn.

Terwijl Erik op jacht ging naar een verse as heb ik even de afstelling van de koppeling nagelopen. Met een schuifmaat snel kijken wat er tussen zit. 3.1 mm leek mij veel, dat moest een meetfout zijn. (en een 1 mm voelermaat kon er te makkelijk tussen... ik doe echt iets verkeerd)

Hier die plaatjes, ik wil weten wat er nu echt tussen zit.



Ok, goed... ik dacht dat het maximum aan stelplaatjes 2.7 mm was, maar hier zaten er 2 van 1.6 mm tussen, 3.2 mm totaal dus. Inderdaad een meetfout, maar niet op de manier die ik had verwacht. Op goed geluk er 1 tussenuit om te kijken wat we dan nog te veel hebben. Nameten bij de 3 stelpunten leverde 2x 0.15 makkelijk en 0.20 niet als passende voelermaten op en 1x een 0.20 die er met wat gewriemel tussen paste.



Na dit alles de kap er weer op, as er tussen en gaan. Na veel gevloek en getier, het was al 19:00 en Erik moest nog boodschappen doen (misschien handiger om die dooie lijn de volgende keer rond de lunch weg te werken ;) ) wilde de as er nog niet op. De vario lijkt achter iets lager te hangen dan voor. (de prise-as aan de bak lijkt naar de bodemplaat te wijzen) Eindelijk de bandenlichter terug gevonden en toen wilde het net wel.

Op de grond en testen...



Klinkt als 'doet het'. Zoveel als we bij Streepje tegen kwamen, zo simpel bleek deze reparatie. (nu nog de laatste .'jes op de I zetten)

Lijntje staat nu bij Erik. Door de tijd was het handiger dat Erik met Lijntje de boodschappen ging doen in Nijmegen, zodat z'n gasten vandaag wat te eten en drinken hebben. Als alles goed is gegaan heeft Lijntje zich goed gehouden en hebben Erik's gasten wat te eten, te drinken en niet geheel onbelangrijk, een gastheer om ze op te vangen. Alleen liggen er nog wel klus kleren van Erik in onze kofferbak..., eens zien hoe die weer in Landhorst terecht gaan komen.

Nog even en de zusjes worden weer herenigd en kan Streepje weer lekker bij kwebbelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-04-2009 10:14 #768643 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 DL alias "Lijntje"
*zucht* eerst lezen, dan posten. Helemaal bij de topic titel. (t vergeten... mods, help?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2009 10:14 #768644 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Volvo 340 DL alias "Lijntje"
Leuk om dit te lezen, en jaah het is handig om duidelijk af te spreken hoe een auto opgeladen moet worden.

En natuurlijk veel plezier met de nieuwe bijna oldtimer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-04-2009 10:20 #768648 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 DL alias "Lijntje"

huysmans;98123 schreef : *zucht* eerst lezen, dan posten. Helemaal bij de topic titel. (t vergeten... mods, help?)


pfffff moeten we op de vroege zondagochtend nog moeite gaan doen ook ;)

Gefikst :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-04-2009 10:21 #768649 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 DL alias "Lijntje"

setsunakaede;98128 schreef : pfffff moeten we op de vroege zondagochtend nog moeite gaan doen ook ;)

Gefikst :)


Bedankt, kan ik rustig een omeletje gaan bakken en gaan ontbijten. ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2009 10:28 #768651 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Volvo 340 DL alias "Lijntje"
Het was een leuke dag met Jan en Tabhita. Gastvrije limburgers die ons ontvingen met een leuk gesprek en een bak koffie.
Lijntje is van onderen behoorlijk strak (zeker voor zijn leeftijd). De voorbalk is het enige te herstellen punt. Hij rijd als een nieuwe (zelfs de bergversnelling en het lampje van de schakelaar werken). Het vooral een prettige auto om mee te rijden.

(Ik hoop dat iemand mijn kluskleren kan mee nemen en Lijntje mee naar Lelijke Stad kan nemen). Op dit moment staat hier een werkelijke overkill aan auto's (4 langs mijn huis, 3 op de parkeerplaats voor aan de straat en 3 verderop, verder moest er in Landhorst 1 buiten overnachten)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-04-2009 10:30 #768653 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 DL alias "Lijntje"
Erik heb jij het telefoonnummer van Esoptron, Menno?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2009 22:00 #768724 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Volvo 340 DL alias "Lijntje"
Gefeliciteerd! Leuk duo!

Hebben jullie nou echt niet even ??n footootje geschoten van mijn toekomstichte witte schicht?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-04-2009 22:28 #768734 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 DL alias "Lijntje"

Bodejodel;98208 schreef : Gefeliciteerd! Leuk duo!


Bedankt, het was ook niet nadenken en happen, helemaal toen we erachter kwamen dat beide RAI's op exact dezelfde dag op kenteken zijn gezet.

Bodejodel;98208 schreef : Hebben jullie nou echt niet even ??n footootje geschoten van mijn toekomstichte witte schicht?


Nop, tijdens het shuffelen van de wagens hebben we geen foto's geschoten anders dan van Lijntje en van de roodbruine die op de ambulance aan de wandel ging.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-04-2009 22:35 #768735 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 DL alias "Lijntje"
Ze is thuis.

Bijlage:


Maar helaas konden de dames daar niet verder kletsen, daar ze dan wel erg in de weg zouden staan. Het was zondag avond, na 22:00, dus snel even shuffelen moet wel kunnen. (dacht ik, juist halverwege kwam een van de buren aan die er langs wilde... die mocht helaas even wachten, ik kon zo ook geen kant op)

De dames staan nu netjes neus aan neus om zo oude verhalen op te halen.

Bijlage:


Het heeft even gekost en een ietwat gestreste dag opgeleverd. (Zeker toen er ineens teveel tegelijk op ons af kwam vandaag) Gelukkig konden we met Esoptron mee konden liften, die ging samen met z'n vrouw en dochtertje de daf 88 bekijken, om zo Lijntje naar huis te brengen.

Helaas wel een klein puntje van aandacht ontdekt aan Lijntje, ze loopt warm bij continu 120. (ok, 123 op de gps, 130 op de teller) Kachel vol aan en de warmte was af te voeren, dus de conclusie getrokken dat de ventilator niet wilde. Thuis aangekomen en deur open... ja hoor, de fan is druk aan het loeien. Wordt dus even verder zoeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets