Welke benzine moet ik tanken

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-10-2019 10:08 #983372 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Welke benzine moet ik tanken
Op de site e10check.nl staat dat alle Volvo's ertegen kunnen vanaf 1976:

https://www.e10check.nl/auto/volvo/ schreef : Geschikt voor E10
Alle Volvo modellen sinds 1976 zijn geschikt voor het gebruik van E10, mits bij het onderhoud en de reparatie originele onderdelen zijn gebruikt.
Geschikt voor E10
Alle Volvo modellen sinds 1976 zijn geschikt voor het gebruik van E10, mits bij het onderhoud en de reparatie originele onderdelen zijn gebruikt.


En als je kijkt bij Renault, dan staat er deze lijst met configuraties die er niet tegen kunnen:

https://www.e10check.nl/auto/renault/ schreef : Renault
Niet geschikt voor E10
Renault 19:

Megane 1 met 2.0 liter direct ingespoten benzine motor (F5R700)

Megane 1 met 2.0 liter direct ingespoten benzine motor (F5R740)

Laguna 2 met 2.0 liter direct ingespoten benzine motor (F5R782)

En de navolgende modellen geproduceerd tussen 1 januari 2000 en 31 december 2002:

Renault Laguna 2 2.0 liter turbo (f4r 764)

Renault Laguna 2 2.0 liter turbo (f4r 765)

Renault Espace 4 2.0 liter turbo (f4r 790)

Renault Espace 4 2.0 liter turbo (f4r 794)

Renault Velsatis 2.0 liter turbo (f4r 762)

Renault Velsatis 2.0 liter turbo (f4r 763)

Renault Avantime 2.0 liter turbo (f4r 760)

Renault Avantime 2.0 liter turbo (f4r 761)



Bij twijfel raadpleeg uw merkdealer, handleiding of binnenzijde tankdop.


En alles ouder dan '97 kan er sowieso niet tegen van Renault:

https://www.e10check.nl/auto/renault/ schreef : Geschikt voor E10
Alle Renault modellen vanaf bouwjaar 1997 met uitzondering van de modellen zoals aangegeven onder 'Niet geschikt'.

Voorwaarden zijn dat het voertuig niet is gemodificeerd en bij het onderhoud en de reparatie originele onderdelen zijn gebruikt.



Ik heb alleen al hierdoor dus persoonlijk mijn serieuze twijfels of de oudere renault motor met code f2n die origineel in mijn 340 1.7 ligt er wel zo goed tegen kan. Immers is dat een pre-1997 Renault motor.
Het is verder naar mijn bescheiden mening voor Volvo tevens verreweg de makkelijkste weg om te claimen dat het allemaal goed in orde is.
Ook vraag ik mij af of ze er überhaubt baat bij hebben om hier tot in detail over te berichten over hun oude modellen, ze worden immers na 15 jaar niet meer door Volvo op wat voor manier dan ook ondersteund en we weten niet hoe hun reactie tot stand is gekomen.

En wat Bart geloof ik ook in de laatste Volvoice terecht schreef, het kan zijn dat er geen originele onderdelen zijn gebruikt bij onderhoud en dat dus e.e.a. vervangen dient te worden om probleemloos gebruik te kunnen maken van E10 brandstof. In mijn geval (hooguit 1000 km per jaar) zal ik die kosten nooit terug verdienen op het verschil aan de pomp.
Ik neem dus naast die kosten het risico van het lange stilstaan en de onzekerheid of er daadwerkelijk andere "E10 compliant" onderdelen in het complete brandstofsysteem door Volvo zijn gebruikt in acht bij mijn keuze aan de pomp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-10-2019 16:56 #983375 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Welke benzine moet ik tanken
Slim dat je het risico niet wilt lopen Robert.

Wel denk ik dat je het al dan niet geschikt zijn voor E10 misschien beter in een iets ander perspectief kunt zien. Hoe je je verhaal nu schetst ga je er vanuit dat autofabrikanten weten welke van hun auto's tegen E10 kunnen. Ik heb er geen bewijs voor maar ik denk dat dat niet per se het geval is. Ik denk dat het zo is dat Volvo terug tot 1976 aan kan tonen dat hun modellen tegen E10 kunnen. Ik denk dat Renault terug tot 1997 aan kan tonen dat hun modellen tegen E10 kunnen. Van de modellen vóór die bouwjaren kunnen of willen ze in elk geval niet aantonen/garanderen dat ze tegen E10 kunnen. Ik denk dat het voor beide merken simpelweg geen zin heeft om de auto's van voor deze bouwjaren alsnog met terugwerkende kracht te gaan testen en/of beoordelen op het gebruik van E10 benzine. Economisch gezien is het voor de fabrikant dan interessanter om simpelweg te zeggen dat hun auto's er niet tegen kunnen, dan tests uit te voeren op 20+ jarige modellen. Bovendien vrijwaart een fabrikant zich meteen van schadeclaims en imagoschade door te stellen dat een auto niet tegen E10 kan, tank je toch E10 dan heb je het product (de auto) niet gebruikt zoals de fabrikant heeft voorgeschreven en kan de fabrikant er zijn vingers vanaf trekken. Het zou echter zomaar kunnen dat een oudere auto toch tegen E10 kan, maar het risico om dat te proberen en eventuele schade die daaruit voortkomt is voor rekening van de eigenaar.

Iets specifieker gezien ook iets om in de gaten te houden: Renault-motoren in Volvo's wijken af van Renault-motoren in Renaults. De 1.7-liter motor in de 340 is bijvoorbeeld door Volvo minder krachtig gemaakt. Officieel om de betrouwbaarheid te verhogen, uit de wandelgangen omdat de prestaties anders te dicht bij die van de 360 kwamen liggen.
Ook heeft Volvo andere materialen gebruikt in de rest van het brandstofsysteem, zoals de brandstoftank en brandstofleidingen. Weakspot wat dat betreft voor onze auto zijn de doorzichtige synflex leidingen die door de kokers lopen. 10% ethanol kunnen ze nog wel hebben, hoger waarschijnlijk niet. Bovendien zijn deze lastig te vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-10-2019 17:50 #983379 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Welke benzine moet ik tanken
Dat laatste vraag ik me af Bart, lopen die synflex leidingen niet gewoon los door de kokerbalk heen op het eind en wellicht beginpunt na (beugeltje met een schroef)


Dan zou je ze er toch betrekkelijk eenvoudig uit kunnen trekken en vervangen door bijvoorbeeld een modernere equivalent?


Ik vraag me nu vooral af hoe het zit met aftermarket brandstofpompjes op de B14 motoren

(natuurlijk interesseren mij de 1700 en 2000cc motoren geen ene moer omdat ik die niet heb, zo..was dat even oprecht of hoe heb ik het :-)


Voor het overige ga ik ook maar premium brandstof tanken, daar was ik in de zomer al mee begonnen toen ik er veel en veel te laat achter kwam dat er redelijk in de buurt een pomp zat die benzine verkocht met octaan getal 102.


Voor die 'paar' kilometer die er gemiddeld nog met onze veredelde DAF's rondgereden wordt zullen de kosten voor de premium benzine vast niet gierend uit de klauwen lopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-10-2019 18:57 #983380 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Welke benzine moet ik tanken

Wouter76;256328 schreef : Dat laatste vraag ik me af Bart, lopen die synflex leidingen niet gewoon los door de kokerbalk heen op het eind en wellicht beginpunt na (beugeltje met een schroef)


Dan zou je ze er toch betrekkelijk eenvoudig uit kunnen trekken en vervangen door bijvoorbeeld een modernere equivalent?


Volgens mij zitten deze zelfs compleet los Wouter. Het lastige bij het vervangen is volgens mij dat ze in de motorruimte door een relatief klein gaatje binnen komen, en aan de achterkant zit de benzinetank redelijk in de weg. Wat ook niet meewerkt is dat nieuwe slang niet recht zal zijn maar op rol zal zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
18-10-2019 19:19 #983384 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Welke benzine moet ik tanken

Wouter76;256328 schreef : ...........Voor het overige ga ik ook maar premium brandstof tanken, daar was ik in de zomer al mee begonnen toen ik er veel en veel te laat achter kwam dat er redelijk in de buurt een pomp zat die benzine verkocht met octaan getal 102.


Voor die 'paar' kilometer die er gemiddeld nog met onze veredelde DAF's rondgereden wordt zullen de kosten voor de premium benzine vast niet gierend uit de klauwen lopen.


als je in het verleden het verbruik had bijgehouden zou je kunnen zien dat je auto wat zuiniger is door de hogere octaan gehalte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-10-2019 19:54 #983385 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Welke benzine moet ik tanken
Dat is nu toevallig, Excel fetisjist die ik ben (ja en vrouwen voeten) heb ik dat vanaf 2008 ook gedaan.


En het maakt echt een overduidelijk verschil, niets andere omstandigheden, rijstijl of weet ik wat, gewoon duidelijk zuiniger.


Gemiddeld verbruik over 11 jaar is ca 1:12,5
Met de 102 octaan premium brandstof ca 1:14


Al is die superduper brandstof wel heel pittig geprijsd...


@Bart;. Ik snap jouw punten, die brandstof tank is er bij een 1400 in ieder geval zo onderuit.
De zadeltank bij de 2-liter modellen zal een ander verhaal zijn...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
18-10-2019 21:26 #983386 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Welke benzine moet ik tanken

Wouter76;256334 schreef : ..........En het maakt echt een overduidelijk verschil, niets andere omstandigheden, rijstijl of weet ik wat, gewoon duidelijk zuiniger.

Gemiddeld verbruik over 11 jaar is ca 1:12,5
Met de 102 octaan premium brandstof ca 1:14

Al is die superduper brandstof wel heel pittig geprijsd...


Dan moet je kijken wat je auto per km kost aan brandstof misschien dat je toch goedkoper uit ben met de 102 octaan benzine

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-10-2019 21:34 #983387 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Welke benzine moet ik tanken
Als je de nieuwe benzineslang met een koppelstukje aan de oude maakt en de oude er aan de andere kant uit trekt, heb je in no-time je leiding vernieuwd ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-10-2019 22:31 #983388 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Welke benzine moet ik tanken
Dat was zo ongeveer ook mijn gedachte Joost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-10-2019 20:00 #983393 door Roderik Schaar
Beantwoord door Roderik Schaar in topic Welke benzine moet ik tanken
Op internet worden allerlei toevoegingen aangeboden om de schadelijke effecten van ethanol tegen te gaan. Tot mijn verbazing zag ik er ook één op de site van Danny/Dafhobby, m.i. toch een erkend deskundige in deze wereld: dafhobby.nl/daf_produkt.php?idnr=2378

Iemand daar theorieën bij of ervaringen mee??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets