Bart's Stahlberg collectie

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-12-2017 07:20 #973212 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's Stahlberg collectie
Dat is inderdaad een goede conclusie Diede, al moet ik wel zeggen dat het met het inzoomen van de foto allemaal iets meer wordt benadrukt dan wanneer je in het echt kijkt.

De afrondingen waren inderdaad een beetje het probleem. Nadat een proefexemplaar was geprint en ik een foto ontving, heb ik besloten de bumpers recht te maken omdat de afrondingen heel lelijk korrelig en hoekig werden. De grote ronding in de bumpers die om de carrosserie vouwt heb ik nu achteraf gemaakt door verhitting aan de achterkant. Dat is lastig omdat de carrosserie zeer flexibel is en de bumper niet, maar het gaat.

Om het probleem van de afronding op te vangen wil ik de bumpers binnenkort een keer opnieuw modelleren, dit keer uit meerdere stukken. Al vrees ik wel dat de afrondingen wellicht een probleem zullen blijven.

De grill en spoiler zijn op zich aardig gelukt, maar hier gooide de dikte roet in het eten. De printer waarmee dit geprint is print in stroken van 0,4mm. Laat het horizontale deel van de spoiler nu net die dikte hebben... De grill is 1,2mm, opgebouwd uit 3 laagjes van 0,4mm dikte: achterkant, daarop het vierkantjespatroon, daarop de rand en het logo. Je ziet dat dat eigenlijk te fijn is voor die printer.

Ik ben zeer benieuwd naar jou bevindingen Diede.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-12-2017 22:40 #973218 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's Stahlberg collectie
Ik moet hoognodig nog wat finetunen, de bumpers kwamen er redelijk uit, de grille ook, maar de achterspoiler heeft wat stacking issues en één van de achterlichten bleef ook niet op het bed staan, rechtop. Daar moet ik dus nog wat op verzinnen.

Ik print overigens met een 0,3mm nozzletje, en een laagdikte van 0.1 of 0.2mm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-12-2017 23:13 #973219 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's Stahlberg collectie
Dat is minder Diede. Is het handig als ik je de originele Sketchup- of .dwg-bestanden stuur?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-12-2017 15:23 #973220 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's Stahlberg collectie
Nee hoor, ik kom er wel uit, dit zijn van die dingetjes waar je een beetje moet spelen met de settings van je printer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-12-2017 09:35 #973390 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's Stahlberg collectie
Volvo 340 Diesel

Er is weer gebouwd :D

Dit keer een diesel-sedan. Ik had hem al aangekondigd, er zou ook een auto van Steven nagemaakt worden. Wat is nou leuker dan een ode aan de auto waarmee Steven de diesel na jaren van vergetelheid weer onder onze aandacht heeft gebracht.

Het model begon zijn leven als 360 GLE 100.000-editie, zo'n speciale goudkleurige versie. Helaas was deze dusdanig beschadigd dat er niet echt veel eer meer aan te behalen viel. Na lang schuren heb ik hem toch weer helemaal strak gekregen. De carrosserie is vervolgens gespoten met een laag kunststofprimer, 4 lagen grijze primer met schuren tussendoor om hem écht strak te krijgen, 3 lagen op kleur bestelde lak, en vervolgens 2 lagen blanke lak. Dit is met recht het model met de meeste lak, zoveel lak dat ik onderdelen heb moeten vijlen om het passend te krijgen. Maar, hij is wel mooi geworden. Het enige wat ik jammer vindt is dat de metallic lak eigenlijk te grof is. Deze is op kleur besteld voor een echte auto, maar voor een modelletjes schaal 1/20 zouden de metalflakes eigenlijk dus ook 20 keer kleiner moeten zijn. Niks aan te doen helaas.

Met de kwaliteit van de zelfbouw-modelletjes gaat het wel ontzettend goed. Nu zit ik op het punt dat ik tegen de beperkingen van het originele model aanloop. Zo kun je vooral op de laatste foto goed zien hoe grof een originele velg eigenlijk is. Het gat voor de naafdop is niet altijd rond, her en der gietrandjes, etc. Zo'n andere grappige beperking die je normaal niet opmerkt, de plaats voor de kentekenplaat wijkt af. Voor en achter zijn mijn kentekenplaten even groot, maar voor past hij nét in de uitsparing en achter is deze eigenlijk net te groot.

P.S. heeft iemand misschien nog tips omtrent foto's maken met een mobiele telefoon? Omdat deze modellen relatief klein zijn weet de camera er maar moeilijk mee om te gaan.

(lees verder op de volgende pagina voor nog 2 modellen)









Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-12-2017 10:03 #973391 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's Stahlberg collectie
Gouden 360

Iets nieuws gekocht: verf met echt goud er in. Dat móet natuurlijk uitgeprobeerd worden. Toevallig was ik met de pistache groene 340 voor André bezig, om er achter te komen dat exact de goede kleur verf vrij lastig ging worden zonder de echte auto als referentie te kunnen gebruiken. Gelukkig had ik voor dat model nog wel een reeds gespoten carrosserie staan met een kleur die het origineel redelijk benadert. Echter had ik al een andere carrosserie strak gemaakt om te spuiten. Een leuke kans om de nieuwe verf te gebruiken.

Even in het kort wat ik met het model heb uitgespookt. Uiteraard is hij geschuurd, strak gezet, kunstofprimer, primer, etc. Vervolgens kwamen er een paar lagen gouden lak op. Wat opvalt is dat je dit niet helemaal mooi strak krijgt, iets wat achteraf gezien ook op de bus staat. Het zijn de fijne stukjes goud die het oppervlak enigszins ruw maken. Om het model leuk af te werken heb ik er nog een paar laagjes blanke lak met minimaal zilveren metallic flakes opgezet, om een beetje diepte te creëren en wat bling toe te voegen. Ten slotte nog een aantal lagen blanke lak om het allemaal een beetje te beschermen. Op de 2e foto kun je de lak goed zien.
Het interieur is bijpassend goud gespoten, echter is dat gewoon goudkleur van de action om een beige interieur met wat meer glans te creëren.

Al met al was het een leuk experiment. Dit is sowieso het meest opvallende model in de verzameling. Prachtig van kleur als je hem is het licht ziet. Echter wordt dit wel een eenmalig experiment om willen van de dure prijs en ruwe oppervlak na drogen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-12-2017 10:35 #973392 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's Stahlberg collectie
Volvo 340 GL Special

André heeft mij geholpen aan een modelletje van de MKIII Volvo 340. In ruil daarvoor krijgt hij van mij onderdeeltjes om zijn collectie Stahlbergs verder te completeren én krijgt hij van mij zijn eigen auto in model nagemaakt. Bij deze het resultaat.

Nu bleek het nog best een uitdaging, vooral de goede kleur lakwerk op de carrosserie. Niet te krijgen, kleurcode onbekend bij de onderdelentoko, en zonder de referentie van de echte auto ook niet na te maken. Intussen stond er al een 3-deurs carrosserie spuitklaar in de primer (zie het bericht over de gouden 360). Gelukkig lag er hier nog een modelletje dat ik een tijd geleden heb gemaakt, een 5-deurs 340 GL in ongeveer de juiste kleur. Met Andre heb ik afgesproken om deze te verbouwen in plaats van de 3-deurs en zo geschiede.

Deze 340 is dus eigenlijk al een tijdje oud, maar het lakwerk valt niet tegen. Dit is bovendien modelbouwverf met de fijne metallic deeltjes, wat naar mijn mening toch wel een heel stuk beter overkomt dan de normale autolak.
Het interieur is uitgevoerd in de mooiste kleur die bestaat bij de 300-serie: beige. Ook als model doet die het verreweg het leukste. Er zijn relatief veel verschillende zijdeglans kleuren beige modelbouwverf te koop, dus ik heb me uitgeleefd in details. Wat is nou leuker dan dat stukje plastic van de hoofdsteun nét ff een andere tint beige te geven dan het stof?
Ten slotte was dit het 2e mkIII model wat ik heb gemaakt, dus met de geprinte onderdelen. Dit keer werden de bumpers grijs, waarin ik ze persoonlijk toch wel wat beter vind overkomen dan in kleur. Het 440-effect, hoe Diede het zo leuk opmerkte, is wat minder aanwezig. De grill is helaas net wat minder mooi geworden dan de zwarte op het model van mijn eigen GL Special, al zijn de achterlichten van dit model dan weer wat beter gelukt.









Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-12-2017 10:51 #973393 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's Stahlberg collectie
De laatste post, en dan stop ik met jullie te vervelen :p

Zoals je misschien hebt gezien heb ik me ook bezig gehouden met de achtergrond voor de foto's. Deze heb ik nu blauw/wit gemaakt als de lucht. De camera lijkt dit toch wel beter te pakken dan volledig wit, maar heeft er toch nog wat moeite mee. Heeft iemand toevallig een idee hoe je scherpere foto's kunt maken met een telefoon of is dat vrijwel onmogelijk?

Ten slotte wat op de planning staat:
-De witte 340 van Wouter
-De blauwe 340 van Harm
-De laatste 340, uit het Dafmuseum. Ik ben alleen nog aan het kijken hoe ik bepaalde details kan maken. Vooral die strik op het dak is een uitdaging.
-Ik ben aan het rondkijken voor verf, o.a. de blauw metallic van Mark's 360 om deze in de toekomst nog eens na te kunnen maken.

Komende periode zal het wel een beetje rustiger aan gaan i.v.m. andere prioriteiten...

Prettige feestdagen en alvast een prettig 2018 toegewenst!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets