Een (lichte) caravan achter een 340 hangen-ervaringen?

Lees meer
27-02-2017 13:33 #966599 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Een (lichte) caravan achter een 340 hangen-ervaringen?
De 360 met kip caravan en heleboel zooi + 4 personen is geen enkel probleem. Denk dat het met de wegligging wel goed zou gaan als je toch niet veel harder dan 80 km/h wil. Let er wel goed op hoe je de caravan bepakt zet zoveel mogelijk (zware dingen) op de vloer niet ik de kastjes en veerdeel het gewicht goed.
Weet niet hoe bergachtig het gebied is waar je wil rijden. Daar is het punt waar de auto het zwaar krijgt, niet op de snelweg of tussendoor wegen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2017 18:48 #966600 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Een (lichte) caravan achter een 340 hangen-ervaringen?

eipmiw;244431 schreef : H Je zou ook kunnen overwegen om de kofferbak te vullen met licht spul en het zwaardere goed in een dakkoffer te doen.


Absoluut niet doen! Je wilt het zwaarte punt zo laag mogelijk houden, dus de lichtste spullen moeten in een dakkoffer! Doorzakken zal hij met 4 volwassenen en 50kg kogeldruk toch, en daar zijn andere oplossingen voor zoals hier in het topic omschreven (hulpveren).

Als je toch al van plan bent binnendoorwegen te rijden waar je 80 mag, dan kunnen die 10 km voor de snelweg er ook wel bij.
Maar je zult moeten werken, regelmatig moeten schakelen en toeren moeten maken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2017 21:59 #966602 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Een (lichte) caravan achter een 340 hangen-ervaringen?
Voor de achteras de zwaarste artikelen stoppen. De caravan goed beladen en daar kunnen ook zware artikelen in. Je had zelf al geconstateerd hoeveel er in kan. Caravanveren of hulpveren zeker aan te raden. Slechte schokdempers kan een punt worden bij een uitwijkpoging of slecht wegdek. Ik zou er geen risico mee willen nemen. Naast dat je verantwoordelijk bent voor medepassagiers zijn er ook andere weggebruikers die er last van kunnen krijgen. Onder de achterbank kun je ook spullen kwijt. Meet de kogeldruk voordat je weg gaat. Zorg dat je voor ieder land apart de juiste veiligheidsmiddelen hebt. Zo weet ik dat in Polen in ieder geval voor Poolse wagens geld dat er op dezelfde as ook dezelfde banden moeten zitten. Of dit voor toeristen geld moet je ff nakijken. Volgens mijn poolse vrienden kan de politie je hiervoor bekeuren en dan moet je ook gelijk ergens andere banden halen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
27-02-2017 22:08 #966603 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Een (lichte) caravan achter een 340 hangen-ervaringen?

Erik;244444 schreef : ........Zo weet ik dat in Polen in ieder geval voor Poolse wagens geld dat er op dezelfde as ook dezelfde banden moeten zitten.......


dit geld ook hier in Nederland en ik vermoed dat dat in elk land geld............

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2017 11:34 #966606 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Een (lichte) caravan achter een 340 hangen-ervaringen?
Owja, nog belangrijker, kijk naar de datum van de banden. Ook al zien ze er nog zo goed uit. De binnenlaag kan namelijk poreus zijn waardoor ze ineens kunnen klappen (speek uit ervaring). Als er geen datum op staat zijn ze zeker te oud. Dan kun er nog beter twee minder oude 2dehansjes onderlegger.
Controleer / test / smeer de remmen voordat je met de oude caravan gaat rijden.
Maar wel lachen hoor met de caravan weg, gewoon doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2017 12:43 #966607 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Een (lichte) caravan achter een 340 hangen-ervaringen?

2 Fast 4 U;244445 schreef : dit geld ook hier in Nederland en ik vermoed dat dat in elk land geld............


Hier geld de APK eis dat er dezelfde maat op moet zitten. Niet dat de band ook hetzelfde moet zijn. Dus hier mag het profiel verschillen, de kwaliteit van de band, het merk, etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • alex kokkeler (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
01-03-2017 11:43 #966611 door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic Een (lichte) caravan achter een 340 hangen-ervaringen?
Been there, done that.
Maarja, je had niet anders destijds, of ik was gewoon gek/onwetend. :+
Belgie (ook niet vlak) geweest met een sleurhut achter een 66.
Je moet wel erg selectief zijn met meesjouwen van spullen.
Sommige campinggasten nemen echt een hele huisraad mee.
Je kunt dat natuurlijk ook gewoon op locatie kopen, vaak nog goedkoper en daarna weggeven aan de locals of laten staan.
Alleen het hoogstnodige meenemen.
En checken of je trekhaak klopt, sjouwgewicht en op kenteken/regels bestuderen.
Dat is nu natuurlijk allemaal veranderd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-03-2017 17:21 #966618 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een (lichte) caravan achter een 340 hangen-ervaringen?
Met een vario kun je perfect aanhangers trekken. De grote caravan van mijn ouders (linkje) heeft mijn vader in 2003 of 2004 met een 340 vario 4 personen aan boord + vakantiebagage over de Col du Lauteret heen gesleept richting de hoogst gelegen stad van Europa (Briançon).

Op de snelweg is het vooral vervelend rijden als je ingehaald wordt door touringcars die stijf 107-108 km/h tegen de begrenzer rijden. De combinatie zal met een flinke caravan zoals van mijn ouders behoorlijk zijwindgevoelig zijn. Qua gewicht/trekkracht is het allemaal geen probleem. Het verbruik is bij een snelheid van ca 85 op de GPS afhankelijk van het frontoppervlak en stroomlijn van de caravan. reken op 1 op 8 / ca 12l/100km

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-03-2017 12:56 #966628 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een (lichte) caravan achter een 340 hangen-ervaringen?
Bedankt voor alle tips! Voor wat betreft die banden, op mijn auto zijn in Oktober 4 splinternieuwe geplaatst, dat is dus geen punt. Voor een aan te schaffen caravan is dat natuurlijk nog een punt van aandacht. Die zou sowieso wel even nagekeken worden, ik ken gelukkig een caravanhandelaar.

Hulpveren/staat van de schokdempers achter zijn nog een punt. Het concept van hulpveren is mij overigens helemaal vreemd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-03-2017 14:17 #966629 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een (lichte) caravan achter een 340 hangen-ervaringen?
Vroeger met mijn ouders redden we met een 3-deurs 360 met caravan heel Europa door. En zoals het echte Nederlanders betaamd zaten zowel de auto als de caravan (te) vol.
Nooit problemen met de achtervering gehad.
Later heb ik met mijn Eigen 360 sedan ook diverse keren verschillende caravans getrokken, ook bij volle bepakking. Ook toen heb ik hulpveren nooit gemist. Ik zou er niet zo'n problem van maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets