Goed gereedschap

Lees meer
14-10-2010 21:32 #850624 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Goed gereedschap
voor die moer heb je helemaal niets aan een dop, zelfs met 1" drive komt de dop nog niet over de schokdemperstang heen naar de moer dus dan krijg je de zooi nog niet los....

stuur = 24 (M16), achterwiellagers is ik meen 27 - 28 of 30 maar ook dat weet ik niet zeker meer:D

je kunt het eigenlijk zo zien qua nuttigheid/gebruik bij een 300;
1/4 - eigenlijk niet geschikt voor de automitive van de 300, t? fragiel.
3/8 - 7 t/m 22
1/2 - 17 t/m 24
meeste standaard sets omvatten die maatvoeringen al (al begint 1/2 vaak bij dopje 13, levensgevaarlijk!)

ik heb zelf aangezien ik meer als regelmatig aan de auto's sleutel gekozen voor topkwaliteit ratels, topkwaliteit sleutels en tot nog toe iets mindere kwaliteit doppen, daarbij heb ik de veelgebruikte maten als 10, 11, 13, 17 etc w?l van goei spul, dat systeem is ook voor aanschaf van sleutels etc toe te passen; B-kwaliteit sets aangevuld met A-kwaliteit onderdelen voor wat je het meeste gebruikt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-10-2010 22:41 #850631 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Goed gereedschap
Hoezo is 1/2" levensgevaarlijk bij dopjes 13?

Ik heb, na een paar keer van die strontgoedkope doppensets te hebben gehad, een keer een flinke set gehaald die voor Aldi-begrippen erg duur was. Wel zo merkloos als maar kan (want Aldi) maar voor de verandering heb ik daar eens nog niet de ratel van stukgedraaid + de doppen compleet uitgelubberd en verroest.
Maar ik moet zeggen dat ?cht kwaliteitsspul n?g lekkerder werkt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-10-2010 23:37 #850641 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Goed gereedschap
omdat 1/2 gereedschap veels te zwaar is voor M8 boutjes:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-10-2010 00:08 #850646 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Goed gereedschap

AvdAkker;158172 schreef : voor die moer heb je helemaal niets aan een dop, zelfs met 1" drive komt de dop nog niet over de schokdemperstang heen naar de moer dus dan krijg je de zooi nog niet los....

stuur = 24 (M16), achterwiellagers is ik meen 27 - 28 of 30 maar ook dat weet ik niet zeker meer:D


Ok, dus maatje 30 is zeker te weten wel het grootste wat je op onze auo's nodig zal hebben, weet ik dat ook weer.

AvdAkker;158172 schreef : je kunt het eigenlijk zo zien qua nuttigheid/gebruik bij een 300;
1/4 - eigenlijk niet geschikt voor de automitive van de 300, t? fragiel.
3/8 - 7 t/m 22
1/2 - 17 t/m 24
meeste standaard sets omvatten die maatvoeringen al (al begint 1/2 vaak bij dopje 13, levensgevaarlijk!)


Allemaal heldere info Anjo, en ook alle anderen bedankt tot zover voor jullie antwoorden!

Wat begon met een ratel is nu uitgegroeid tot een les gereedschap en materiaal kennis, erg leuk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-10-2010 09:52 #850660 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Goed gereedschap
ik hou wel van lomp gereedschap voor de kleinere maten, trouwens.
je moet er dan alleen wel met beleid mee omgaan.

heb zelf een 1/2" doppendoos waar vanaf maat 10 in zit.

de handvaten van die snap-on 3/8" rateltjes vind ik dan ook veel te kort om fijn mee te werken tot die maat 17.
ik pak zelf alles boven 13 liefst met de 1/2"

maar wel is het zo dat je juist de maten t/m 13 veel baat hebt bij een ratel ipv losse sleutels, dus zeker de eerste maat die je moet kopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-10-2010 10:38 #850666 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Goed gereedschap
Hier heb ik maten 6-13 op 1/4 en 10,12-24 op 1/2. Gaat prima, 3/8 vind ik zo gehannes. (en zit niet in de set :hmmz2:)

Ik was bij het stellen van de koppeling erg blij met het 1/4 rateltje, dopje 10 en het imbus bitje dat ik had. (en bij het uitbouwen van het blauwe interieur bleek 1/4 ook erg handig :D)

Het is maar waar je de voorkeur aan geeft. Ik heb zat boutjes 10 los gekregen met de grote ratel die anders echt niet gelukt waren. Beleid is ook met 'lomp' gereedschap toe te passen. Ik denk dat m'n volgende aanschaf een uitgebreide mannesmann set gaat worden. Het is wel makkelijk om 1 koffer te hebben voor sleuteldagen. (ipv een kofferbak vol)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-10-2010 16:17 #850686 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Goed gereedschap
De levensduur van gereedschap is vaak afhankelijk van het gebruik,lees dat t gebruikt wordt WAAR T VOOR BEDOELD IS:D.
Een schroevendraaier is nu eenmaal GEEN beitel!Een ratel is geen wrikstang en dr met een hamer op slaan :crazy1:om iets los te krijgen werkt ook niet echt levens verlengend!

Niet dat hier gezegd is dat dat moet kunnen hoor.

Alle waar is nu eenmaal naar zn geld maar de levensduur is vaak veel afhankelijker van de gebruiker dan van de kwaliteit ;).

Ik ben zelf best wel n zeikerd op gereedschap gebied.Slecht passend gereedschap resulteerd vaak,zoals Anjo al zei,in het kapot draaien van bouten of moeren.
En dan heb ik het nog maar ffff niet over het feit dat je dan meestal ook het behang van je klauwen kapot stoot of afschaafd :no_comment: :mad: :grr2:!
Meestal resulteerd dat laatste in een vliegreis van het betreffende stuk gereedschap gevolgd door n tydrovende zoektocht er naar :woops: !

Waar ik bij bijv een ratel altyd wel op let is dat ie kleine vertanding heeft waardoor je daar met hele kleine slagen kunt werken.Veel ratels)en dat zijn dan meestal wel de goedkopere' hebben een grovere vertanding waardoor de werkslagen veel groter worden en da?s niet altyd erg practisch.

Ik ben zelf geen liefhebber van snap/on.Ik vind t niet prettig in de hand liggen maar dat is n gevoels-smaak/kwestie en doet verder nix af aan de kwaliteit en de afwerking.Die super is maar daar is de prijs dan ook wel naar!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-10-2010 17:13 #850690 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Goed gereedschap
gaat bij 1/2 drive ook niet om het loshalen maar om het vastzetten van die kleine maatjes, M6, M8 en kleine vergelijkbare engelse shit heb je in no-time overtorqued bij het vastdraaien; er is amper gevoel aanwezig hoe je het ook wend of keert:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-10-2010 18:02 #850696 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Goed gereedschap
Ben ik helemaal met je eens Anjo.

Vanwege "voelen wat je doet"rij ik(als het echt hard gaat)ook liever n auto zonder stuur- en rembekrachtiging........maar dat is n HELE andere discussie :woei:!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-10-2010 21:01 #850706 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Goed gereedschap

AvdAkker;158238 schreef : gaat bij 1/2 drive ook niet om het loshalen maar om het vastzetten van die kleine maatjes, M6, M8 en kleine vergelijkbare engelse shit heb je in no-time overtorqued bij het vastdraaien; er is amper gevoel aanwezig hoe je het ook wend of keert:)


Zo had ik dat bij jouw vorige reactie ook ge?nterpeteerd, een moer losmaken met 1/2 is wat makkelijker met een wat grotere (langere) ratel, terwijl het vastzetten met teveel kracht kan gaan zonder dat je het doorhebt.

Ook begreep ik van de man in de gereedschapswinkel dat je voor echt heel erg vastzittende bouten/moeren beter de ratel niet kun gebruiken maar (weet de naam hiervan niet) zo'n stang van bv 30 cm met een 1/2 kop aan het eind.

Bart Manders;158234 schreef : De levensduur van gereedschap is vaak afhankelijk van het gebruik,lees dat t gebruikt wordt WAAR T VOOR BEDOELD IS:D.
Een schroevendraaier is nu eenmaal GEEN beitel!Een ratel is geen wrikstang en dr met een hamer op slaan :crazy1:om iets los te krijgen werkt ook niet echt levens verlengend!

Niet dat hier gezegd is dat dat moet kunnen hoor.

Alle waar is nu eenmaal naar zn geld maar de levensduur is vaak veel afhankelijker van de gebruiker dan van de kwaliteit ;).


Daar ben ik het helemaal mee eens, dat was bij mij vroegahh wel anders (heb ik me laten vertellen door mijn ouders) :halo:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets