Waar op te letten bij aanschaf Volvo 300serie

Lees meer
14-02-2005 17:27 #624393 door Doeke Dobma (GAST)
Waar op te letten bij aanschaf Volvo 300serie is gemaakt door Doeke Dobma (GAST)
Beste,

Binnen afzienbare tijd wil ik, in navolging van mijn ouders, een Volvo aanschaffen uit de 300 serie. Mijn ouders hebben de NK-01-PS(mijn moeder eigenlijk, maar dankzij m'n vader). Nu wil ik zelf graag ook zo'n leuk bakje, ik zoek iets tussen de 300 en 400 euro. Mijn 'eisen' zijn dat het een 3/5 deurs is, liefst met minimaal een 1,7 liter motor, al zou een 360 GLT natuurlijk helemaal geweldig zijn. Maargoed, droom maar lekker verder Doeke...

Ik wil bij aanschaf een auto hebben die nog een ruime APK heeft en geen grote mankementen. Ben wel redelijk handig, durf wel het 1 en ander te ondernemen, dus kleine dingen kan ik wel zelf(met hulp van jullie;)).
Maar waar moet ik bij aanschaf op letten? Welke roestplekken kunnen wel, welke niet? Specifieke problemen bij modellen? Tips? Waar moet ik goed op letten? Ik hoop dat jullie me een beetje wijzer kunnen maken...


Vr groet Doeke Dobma

Oooh wat mooi

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2005 17:42 #638269 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Waar op te letten bij aanschaf Volvo 300serie
Hey Doeke,

Leuk dat je ook gevallen bent voor de charme van de 300 serie.
Ik ben ook nog maar kort besmet met het virus maar het heeft heftig toegeslagen bij mij.
Een 360 GLT is volgens mij niet zo makkelijk te vinden in die prijsklasse. Een gewone 360 daarintegen wel. Misschien dat je heel iets hoger uitkomt. Zo'n 360 heeft hetzelfde vermogen als een GLT alleen ontbreekt er missichien wat luxe en is de demping wat zachter.
Je laat, als je dat leuk vind, iedereen bij het stoplicht net zo verbaast achter als dat je een GLT hebt. Misschien nog wel verbaasder omdat ie er minder sportief uit ziet.
Mijn advies is, als je het kan betalen toch een 360 te kopen. Ikzelf hou wel van wat vermogen.
zo'n injectiemotor schijnt betrouwbaarder te zijn en minder onderhoud te vragen.

Roest... tjah... gevoelig punt.

De kritieke punten zijn onder andere:

De kriksteunen
De dorpels
De voorspoiler/balk
De achtertrein/balk (balk tussen de achterwielen)
De Wielkasten
De rand rond de kofferbak.

Als het mogelijk is zet hem op een brug of boven een smeerkuil en ga de met een hamertje en een schroevendraaier wat peuteren.
Ik heb dit bij mijn eerste 360 niet kunnen doen en dat leverde me uiteindelijk een grote lasbeurt op om hem weer door de APK te krijgen.

Verder is alle roest vervelend want je kan het niet snel even maken.
Het plekje wat je ziet is in werkelijkheid vaak een gat wat 3 keer zo groot is als je het uitkrabt...

Vaak (maar lang niet altijd!!!) is de uiterlijke toestand ook redelijk representatief voor de technische toestand.
Een bekende onderhoudshistorie is ook een goede graadmeter voor de technische kant.

Succes!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-02-2005 19:00 #638270 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Waar op te letten bij aanschaf Volvo 300serie
misschien iets voor je....

www.volvo300club.nl/discus/messages/5/7181. html?1106997015

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2005 19:26 #638271 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Waar op te letten bij aanschaf Volvo 300serie
Jack, ik heb hem gezien. Idd erg mooie wagen, is het een 14 of 1700? En waarom reken je voor een APK 200 euro, zitten er dingen aan te komen?

Gr doeke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2005 19:43 #638272 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Waar op te letten bij aanschaf Volvo 300serie
Paul Tuinman ( www.volvo300club.nl/cgi-bin/discus/board-pr ofile.cgi?action=view_profile&profile=360degreez-u sers )
heeft een 360 te koop... neem eens contact met hem op...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-02-2005 20:02 #638273 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Waar op te letten bij aanschaf Volvo 300serie
Het is een 1.7 (is een 340 GLE altijd in NL)
Ja, waarom reken ik 200 Euro. Gewoon indekken, nee dat er zaken voor de APK te verwachten zijn kan ik niet direkt zeggen.

Maar als je een wagen op de brug zet kan er altijd een remslangetje verdroogt zijn, een handremkabel niet meer goed zijn en bedenk maar door.

Je mag ook kiezen voor APK tegen kostprijs (is me liever) maar dan is het voordeel OF evt. nadeel voor jou.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2005 13:40 #638274 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Waar op te letten bij aanschaf Volvo 300serie
Hoe 'gevaarlijk' is roest op een dorpel? Hoe roestig mag het zijn? Is roest op die plek afkeuring bij APK?

doeke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2005 14:57 #638275 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Waar op te letten bij aanschaf Volvo 300serie
Een dorpel is een constructief onderdeel.
Een constructief onderdeel van een auto mag voor 15 % doorgeroest zijn, maar of je daar op zit te wachten... Roest gaat heel snel als het er eenmaal zit...
Ik zou een auto met ernstige roest op die plaatsen laten staan, of je moet zelf heel goed kunnen lassen...
Aan mijn eerste 360 heb ik nog eens een bom duiten uitgegeven om hem APK-OK te laten lassen en dat was nog voor een vriendenprijsje.
Hij is wel helemaal 100% mooi en strak daardoor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-02-2005 01:24 #638276 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Waar op te letten bij aanschaf Volvo 300serie
Nou, de persoon in kwestie kon me meedelen dat er nog geen gat in zit, maar dat als je er hard met een schroevendraaier en hamer op zou slaan dat je er dan wel doorheen ging dus. Lijkt me niet verstandig om voor te kiezen, ofwel? Die 340 GLE van Jack blijft ook maar in m'n hoofd zitten, is wel een erg mooie auto he...:D

doeke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-02-2005 09:44 #638277 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Waar op te letten bij aanschaf Volvo 300serie
Zodra je er met een schroevendraaier doorheen kunt is het een gat.
De keurmeester prikt ook zodra ie wat roest ziet.
Als je iemand kent die handig is met een lasapparaat en je niet teveel rekent kun je het overwegen, maar vaak roest zo'n auto niet op maar 1 plaats tegelijk...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets