× Forum voor alles over de 400 serie, behalve de technische zaken. Offtopic dingen graag in het algemene V3C Café!

Volvo 460 turbo project

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-01-2016 21:44 #633921 door V300 register
Volvo 460 turbo project is gemaakt door V300 register
Bij deze wil ik mezelf en mijn project voorstellen. Ik ben Lars Mulder de zoon van Gerard. Ik heb vorig jaar zomer in Belgi? een Volvo 460 turbo gekocht met 140.000 km.



Ik ben van plan om met deze auto dagelijks te gaan rijden maar eerst wilde ik hem technisch aanpakken en wat opleuken.
De grootste uitdaging was de roest die aan de achterdorpels zat.



Maar na een paar weken lassen waren de gaten weer dicht.



Toen ik de auto kocht lag de koppeling er uit, omdat ik van plan was de motor op te voeren heb ik er direct een versterkte Sachs koppeling ingezet. De standaard turbo van een 460 is een Garrett t2, deze is aan de kleine kant. Daarom heb ik deze vervangen door een t25 van een Saab 900. Vorig weekend heb ik samen met mijn vader de uitlaat gemaakt inclusief downpipe. De standaard downpipe is heel restrictief doordat er een haakse bocht achter de turbo zit. Nu is de uitlaat van voor naar achter 2,5 inch dik.






Ik heb ook wat aan het onderstel gedaan. Het is nu voorzien van nieuwe rubbers, intrax verlagingsveren en bilstein schokdempers.



Omdat de auto straks harder kan zijn goede remmen ook wenselijk.
ik had op marktplaats een Brembo upgradeset voor een Golf gevonden, voor de remmen moesten adapters worden gemaakt en ik had andere remschijven nodig.
De remschijven die ik heb gebruikt komen van een Renault Megan?, deze heeft namelijk geventileerde schijven en heeft dezelfde steekmaat(4x100) als die van de 460.
De adapters voor de remklauwen hebben we zelf gemaakt van een stuk hoeklijn. Het resultaat mag er zijn.




wordt vervolgd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-01-2016 21:54 #959957 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Volvo 460 turbo project
Welkom!
Leuke auto, ik heb er laatst even omheen gelopen. Mooi dat al het laswerk gelukt is, er moest toch aardig wat aan gebeuren.
Ik heb precies dezelfde auto, maar dan een standaard 1.7i. Misschien leuk om ze eens naast elkaar te zetten als de jouwe klaar is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-01-2016 09:26 #959966 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 460 turbo project
Leuk project, respect ook hoe je er mee bezig bent en hoe goed je het aanpakt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-01-2016 21:05 #959977 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 460 turbo project
Bedankt voor de reactie's, ik hoop dat de auto binnenkort klaar is. Als deze klaar is gaan we zeker eens de auto's naast elkaar zetten. Er zijn net als 360's ook nog maar weinig mooie 460's over!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-01-2016 22:59 #959979 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 460 turbo project
Mooie auto hoor! Wel een flink gat, mooi dat het gelukt is om het weer netjes te krijgen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-01-2016 12:03 #959982 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 460 turbo project
Gaat de goede kant op met dit project jongens!!

Ik heb alleen wel een paar kritische vragen / opmerkingen over de bevestiging van de remklauwen. Weet je zeker dat;

- de constructie met het stukje hoeklijn sterk genoeg is?
- de bouten van een sterk genoeg materiaalsoort zijn?
- de bouten zo goed genoeg geborgd zijn? Ik kan het op de foto niet helemaal goed zien maar het lijkt alsof er gewoon vlakke ringen gebruikt hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-01-2016 21:52 #960088 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 460 turbo project
Beste Wouter, bedankt voor je vragen.

Ik heb de hoeklijnen verstevigd door er aan de boven- en onderkant een driehoek in te lassen, dit was nog niet te zien op de foto.
De gebruikte bouten zijn originele bouten die bij het remmen upgrade pakket horen. Ik heb ze voor de zekerheid nog geborgd met Locktite.

Dan nog een Kleine update:
Afgelopen week zijn de spacers voor de wielen binnengekomen, dus toen kon ik eindelijk mijn velgen monteren. Mijn vader heeft nog de achterste uitlaatdemperophanging aangepast zodat deze op een betere positie hangt.
En toen kon ik eindelijk een proefrit maken, de auto was sinds ik hem in de zomervakantie had gekocht niet meer uit de hal geweest en daarom maar ook gelijk even gewassen.
De motor moet nog wel afgesteld worden, ik ben nog een beetje aan het spelen met de turbodruk maar de auto rijd nu al leuk.
Voordat de auto ingevoerd kan worden moet nog wel veel gebeuren maar ik ben blij dat ik er al een stukje mee kan proefrijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-01-2016 21:59 #960089 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Volvo 460 turbo project
Lars, heb je ook iets gedaan met de ophanging van de middendemper?

Hij hangt bij mijn 460 in rubbers helemaal vooraan bij de kat, en verder zit alleen de einddemper nog in twee rubbers. Daartussen zit helemaal niets. Die uitlaat kan naar mijn idee te veel bewegen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-01-2016 22:15 #960091 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 460 turbo project
Bij mij zat dat origineel ook zo maar nu heb ik in het midden alleen een katalysator en die zit op de originele plaats opgehangen. Op de plek waar de uitlaat over de achteras gaat hebben we een extra steun gemaakt. Als de 460 is ingevoerd dan vervang ik de katalysator voor een langwerpige demper, de katalysator is tijdelijk omdat het anders misschien moeilijk wordt met emissie.
Ik zal binnenkort wel een duidelijke foto maken van hoe het er nu onder hangt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-01-2016 22:20 #960092 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 460 turbo project
Hier nog een paar foto's van na het wassen:
Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets