× Forum voor alles over de 400 serie, behalve de technische zaken. Offtopic dingen graag in het algemene V3C Café!

1995 Volvo 440 Nordic

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-10-2015 21:44 #633830 door V300 register
1995 Volvo 440 Nordic is gemaakt door V300 register
Bij deze even mijn winterauto voorstellen; een 440 Nordic uit 1995.



Ik was op zoek naar een dagelijkse auto, uiteraard een Nederlandse Volvo. Eigenlijk ging de voorkeur uit naar een S40 van begin jaren 2000 (met de blokjesgrill). Uiteraard moet deze voor mij full-option zijn. Vervolgens ben ik bij verschillende auto's gaan kijken, maar allemaal net niet of financieel niet te verantwoorden...
Vervolgens kwam ik deze lelijke oude totaal oninteressante 440 Nordic uit 1995 tegen. Een 20 jaar oude auto met rotte wielkasten en 2 ton op de teller, bovendien voorzien van de beruchte CVT welke zeer slecht zou zijn. Puur en alleen omdat het een Nederlandse Volvo is toch maar een proefrit gemaakt, en gekocht omdat hij goedkoop was (dus weinig risico), er redelijk wat onderdelen herbruikbaar zijn voor de 340, maar vooral ook omdat hij anders deze zaterdag de boot op zou gaan naar Afrika. Daar vind ik deze 440 nog echt te goed voor.

Na een aantal dagen rondrijden met deze auto begint hij eigenlijk steeds fijner te rijden, zelfs al is het ding op papier nog zo kansloos. Eigenlijk is het wagentje met een nieuwe distributieriem, wat vers staal in de wielkasten en wat klein opknapwerk nog best een leuk opknappertje! Ik heb besloten om hem dat maar te gunnen om zo nog een jaar (of misschien zelfs langer) te kunnen rondrijden, in elk geval tot de 340 Millionaire klaar is.

Wordt vervolgd...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2015 22:19 #958926 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1995 Volvo 440 Nordic
haha nice, weer een 440-rijder erbij :)

Veel plezier ermee! Ze rijden best lekker.
Voordat je er in gaat investeren; kijk even naar de bevestigingspunten van de achteras en schroefveren op de achteras, daar roesten ze nog wel eens.

En schroef even de dorpelkappen eraf, je kunt dan nog wel eens schrikken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2015 09:52 #958928 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic 1995 Volvo 440 Nordic
Gefeliciteerd ermee Bart.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2015 18:01 #958933 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic 1995 Volvo 440 Nordic
Ook nog een nordic! Dan heb je echt precies dezelfde als ik vorig jaar had, op de versnellingsbak na! Grappig!
Onze oude 440 is al tot cola blikjes verwerkt :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-10-2015 09:37 #958941 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1995 Volvo 440 Nordic
Leuk die reacties :D

Gisteren heb ik de auto door de wasstraat gehaald* en een keer goed bekeken. Onder de kilo's vuil vandaan kwam eigenlijk nog best een net autootje. Ok?, het is jammer dat er ooit wat eikels opgevallen zijn en dat een vorige eigenaar heeft bedacht dat hij de auto wel met een brillo-sponsje kon wassen, maar voor de rest eigenlijk prima voor een dagelijkse bak.

*eens maar nooit weer, kost een berg geld en de auto is nog niet schoon. Het is dat extra krassen bij deze auto niet opvallen.





De motorkap was het ergste... Was je auto n???????it met schuursponsjes.


Op de sloop heb ik van de week ook nog een leuk setje koplampwissers van een Saab gesleuteld en voor ?2,30 ge?nvesteerd in een nieuw kentekenplaat houdertje. Dat smoelt voor een paar euro toch ineens weer een stuk beter.


Daarna ook die aluminium strips die altijd afbladderen nog even zwart gekwast. Niet dat het daar zo mooi van wordt maar van veraf lijkt het toch net wat minder lelijk.


Het interieur ziet er echt nog piekfijn uit. Je zou niet zeggen dat het beestje al over de 2 ton aan kilometers zit. Bovendien zit hij heerlijk met de hoogteverstelling in de stoel en het in hoogte verstelbaar stuur.





Ruim 2 ton op de teller


Tijdscorrecte radio er in. Alleen nog een keer speakertjes achterin zetten, dat is toch best een gemis.



Daaraan zie je dat er goed voor een auto is gezorgd, of in elk geval een poging is gedaan. Een stuk vloerbedekking op de kofferbakmat om de originele mat te beschermen.



Het motortje loopt zeer netjes en ligt er ook nog mooi bij. Ik heb het idee dat deze 440 ook steeds beter is gaan rijden in de 250 kilometer die ik deze week heb gehad. In eerste instantie had hij wat van die stilstandskwaaltjes; stroef gaspedaal, de CVT die stotterde bij het wegrijden, een benzinemeter die niet goed werkte,... Dat is eigenlijk allemaal een stuk minder geworden met de kilometers.

De auto heeft slechts een half jaar een paar 1000 kilometer geleden nog een grote beurt gehad bij een Volvo Dealer. Alle slijtagedelen zien er dan ook nog prima uit. Wel apart overigens dat op alles Volvo staat, tot de bougies aan toe, behalve op het oliefilter. Enkel een kachelslang had een heel klein lek door het trillen van de motor, dus daar moet ik komende week nog even een andere voor zoeken (voorlopig geplakt als een fietsband :humor:)

De distributieriem wil ik binnenkort wel een keer preventief vervangen, want wanneer dat is gebeurd is onbekend. Dit dient elke 45.000 kilometer te gebeuren volgens het boekje dus veel kans zit deze riem slechts op de helft, en bovendien ziet deze er eigenlijk nog prima uit, maar toch... Het scheelt dat ik er nog een heb liggen die eigenlijk op de 340 moest komen, dus de investering is toch nihil.





Dan het grote minpunt van deze auto, waarschijnlijk de rede van de geplande reis richting Afrika: de carrosserie. Beter gezegd, de wielkasten achter.

Kijk en huiver:









Aan beide kanten is dit eigenlijk precies het zelfde. Vreemd genoeg ook alleen bij de achterste wielkastraden, op de rest van de dorpels (zelfs de rest van de auto) heb ik nergens roest kunnen ontdekken. Ik heb dus maar besloten om Ren?e een mailtje te sturen of ze deze Volvo ook even wil lassen. Ik denk dat het dan weer een prima auto is die weer jaren mee kan.

Ten slotte het wensenlijstje:
-Wielkasten lassen
-Distributieriem vervangen
-Kachelslang vervangen
-Nieuwe olie op de motor en versnellingsbak
-Nieuwe apk er op zetten
-Mistlampen v??r monteren (die er vroeger ook op zaten)
-Speakers achter monteren
-Die leuke 460 op de sloop ontdoen van opties :D
-Een goedkope auto hebben die nog jaren mee kan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-10-2015 11:11 #958943 door Johan van Weeren
Beantwoord door Johan van Weeren in topic 1995 Volvo 440 Nordic
Super hoor dat deze gered is van een enkeltje andere kant oceaan.

Toen ik lang geleden stage liep had de eigenaar van het bedrijf exact dezelfde uitvoering. Had net mijn rijbewijs gehaald en als we op klantenbezoek gingen moest ik van hem rijden. Zijn uitspraak was altijd: als je moet leren autorijden doe het dan in een Volvo. Gedurende een half jaar 25.000 km met de Volvo 440 gereden.

Ben benieuwd hoe hij eruit ziet zodra de wielkasten hersteld zijn.

Veel plezier met deze "blijver".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-10-2015 11:42 #958946 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1995 Volvo 440 Nordic
die dynamo is pas nog vervangen zo te zien ;)

bij het zien van die roest moet ik weer even denken aan mijn eigen 460. Die begon rechtsachter ook, het was in een iets eerder stadium maar het lijkt er wel op.

Kijk dit bericht maar eens door:
forum.volvo300club.nl/showpost.php?p=220312&postcount=74

ik heb toen het achterste stuk (bij het wiel) van de dorpelrand weggeslepen, en het onderste stuk van de wielkastrand weggelaten. Het vuil kan dan beter weg.
Daarnaast heb ik de aanhechting van de wielkast op de dorpel veel schuiner gemaakt, waardoor er geen "rand" meer in zit waar modder in blijft liggen.
Linksachter is nog origineel (en goed, gelukkig), het valt me op dat rechtsachter altijd schoon is terwijl linksachter altijd wel modder blijft liggen.

Dus als je dit laat lassen, neem deze tip dan even mee naar de lasser.

Overigens (en dat is niet lullig bedoeld); weet je zeker dat je gaat investeren in deze 440? De CVT's zijn van een bijzonder slechte kwaliteit, het zou jammer zijn als je er voor honderden euro's aan spendeert en vervolgens de versnellingsbak het begeeft...
Als je graag een mooie 440 wilt, zou ik gaan sparen voor een mooie handgeschakelde. Die vind je heus nog wel, en vaak zitten die ook nog leuk in de opties!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-10-2015 12:30 #958947 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1995 Volvo 440 Nordic
Bedankt voor de tip Joost! Die ga ik zeker meenemen.
Dynamo, accu en complete uitlaatlijn zijn nog bijna nieuw, die zijn vervangen bij de laatste grote onderhoudsbeurt en hebben nu een paar 1000 kilometer gedraaid (altijd nog leuk voor de 340 dus m.u.v. de uitlaat, mocht hij total loss raken)

Qua investeren, er mag nog een keer de aanschafwaarde in, en na die ?400 is het ook echt wel gedaan. Het is gewoon leuk om zo'n wagentje dan maar meteen helemaal te redden, veel zelf doen dan gaat dat wel.
Ik ben van de automaatbak eigenlijk niet zo bang. Natuurlijk, ze zullen wel niet zo hufterproof zijn als een handbak, maar ik heb een 340 met 1.7-motor die dramatisch zou zijn, en een Amerikaan met een automaatbak die het koppel niet aan zou kunnen. Mijn ervaring is als je een beetje netjes met je spullen omgaat dat het allemaal reuze meevalt. Ik ken iemand die dat niet doet en zelfs met een Toyota Corolla alles kapot krijgt :+

Een betere/mooiere 440 ga ik niet zoeken. Het was/is eigenlijk de bedoeling dat er een keer een mooie full-option S40 eerste generatie/laatste facelift voor de deur komt te staan, maar die kwam ik nu niet naar wens tegen... Als ik zoiets wel een keer vind mag de 440 weer voor een leuk prijsje van de hand.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-10-2015 15:02 #958951 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic 1995 Volvo 440 Nordic
Wauw, mooie 440 en ook nog eens full option :worship:

Een 440 CVT met 2 ton op de teller heb ik nog nooit gezien, de gene die altijd op de sloop staan komen bijna nooit boven de 120.000 uit.

Veel succes ermee :y:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-10-2015 16:29 #958955 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1995 Volvo 440 Nordic
Jee een CVT met twee ton! Die heeft vast al een ruilbak gehad.

Wellicht ten overvloede: als je de bakolie vervangt, dan alleen met de originele Ovlov CVT-olie, of iets van dezelfde specificaties, maar GEEN ATF.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets