× Forum voor alles over de 400 serie, behalve de technische zaken. Offtopic dingen graag in het algemene V3C Café!

Volvo 440 1.8i 1996 Olive Green Metallic

Lees meer
02-05-2015 09:51 #957268 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Volvo 440 1.8i 1996 Olive Green Metallic
Mooi hoor!
Die kleur zie je nog erg vaak. Zou mij niet verbazen als je voor een paar tientjes een complete deur in de juiste kleur kunt kopen!
Een gat in je deur is toch lastig... al helemaal met elektrische ramen, centrale vergrendeling etc.
Al die elektra vindt vocht niet leuk... en plamuur valt er met een jaar weer af omdat de achterkant "open" is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-12-2015 14:10 #959738 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 440 1.8i 1996 Olive Green Metallic
Mooie auto, zeg!
Gefeliciteerd en heel veel plezier ermee... :)


Greets, Leon Steyns.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-01-2016 19:04 #959872 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 440 1.8i 1996 Olive Green Metallic
Dank je! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-03-2016 19:19 #963507 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 440 1.8i 1996 Olive Green Metallic
Tijd voor een update nu ik de auto net iets meer dan een jaar heb:

Gisteren de auto incl. verse APK opgehaald bij de garage. Helaas toch wat duurder dan ik hoopte, maar niet totaal onverwacht.

De verwachtte punten waren nieuwe voorbanden en een reparatie aan de uitlaat. En ik twijfelde over de ophanging aan de voorkant.

De nadere inspectie van de voorophanging bleek iets harder nodig dan verwacht. Uiteindelijk moesten beide fuseekogels en de stuurkogel links vervangen worden.

De fuseekogel rechts was echt per direct aan vervanging toe, links kon misschien nog enkele maanden mee, maar die had dus ook al erg veel speling. Dus die ook gelijk vervangen, veiligheid is toch wel belangrijk en scheelt natuurlijk ook nog een keer uitlijnen. Stuurkogel rechts was een stuk nieuwer dan links en nog niet aan vervanging toe volgens de garage. Dus die is alleen links vervangen.

Er zat 4x Michelin Energy E3A onder de auto toen ik hem kocht. Nu, na nog even getwijfeld te hebben om voor goedkope banden te kiezen, gekozen om aan de voorkant 2x Dunlop Sport BluResponse te laten monteren, aangezien deze band de afgelopen jaren erg goed uit de testen gekomen is en ik toch niet wilde besparen op het enige contactpunt dat de auto met de weg heeft. Achterbanden kunnen nog even mee, maar zodra die aan vervanging toe zijn komen daar ook Dunlops onder.
Verder is de uitlaat op een paar kleine puntjes gelast en is de auto na de reparaties opnieuw uitgelijnd.

Het verschil in rijgedrag is enorm. Vervanging van deze onderdelen was dus ook echt wel hard nodig blijkbaar. Verder de auto met de opmerking meegekregen dat deze er technisch en op gebied van roest voor z?n leeftijd nog erg goed uitziet. Wel was de indruk dat de uitlaat wat slechter wordt, maar die zou nog wel een jaar of 2 mee moeten kunnen, we zullen zien ;)

Helaas wel een aandachtspunt op het APK formulier, namelijk overmatige olielekkage. Verbaast me overigens niet, aangezien ik inderdaad al gemerkt had dat de auto wat olie verbruikt. Ze konden niet direct een lekkage vinden, de motor zelf was redelijk schoon, maar zagen vooral wat natte plekken rondom de stuurinrichting. Kon eventueel ook nog van een oude lekkage zijn, maar aangezien de auto nog steeds wat olie gebruikt zal er ergens toch wel iets zitten. Mijn idee is om in ieder geval de pakking van de afdichtingsplaatje van de oliepomp eens te vervangen (daar rondom is het soms wat nat) en de carterventilatie eens na te kijken (als ik dat zelf kan doen). Als ik het goed begrijp kan een verstopte carterventilatie er voor zorgen dat er teveel druk op het oliesysteem komt, waardoor deze ook eerder op pakkingen / keerringen gaat lekken?

Dashboard / instrumentenpaneel heb ik nog niet los gehad, het defecte lampje is het op magische wijze weer even gaan doen, maar moet natuurlijk binnenkort wel vervangen worden. Die punten binnenkort maar eens rustig bekijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-03-2016 12:22 #963509 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 440 1.8i 1996 Olive Green Metallic
Als de olie er niet ongeveer uitloopt kunnen ze een auto volgens mij niet eens afkeuren op olielekkage. Mijn Camaro bakent op die manier ook zijn territorium af, maar afkeur is het nog nooit geweest.
Neemt niet weg natuurlijk dat het beter is om te repareren!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-03-2016 14:03 #963513 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 440 1.8i 1996 Olive Green Metallic
Ik heb gelukkig nog nooit een drup olie op de straat gevonden. Wel zie ik dat de bodemplaat wat natter is dan ik graag zou willen. Om de 4000 km ongeveer een liter erbij denk ik zo. Dus wel wat te veel, maar niet dat het er aan alle kanten uitloopt ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-03-2016 16:21 #963514 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 440 1.8i 1996 Olive Green Metallic
En omdat plaatjes vaak meer zeggen dan woorden, hier nog een paar foto's:

Foto 1 - Nieuw rubber aan de voorkant

Foto 2 - De vervangen fuseekogel rechts

Foto 3 - De vervangen fusee- en stuurkogel links


Twee dingen die me opvielen na het bekijken van de foto's:
- De speling tussen de naaf/as en de bout van de fuseekogel is niet heel groot.
- Het plaatje achter de fuseekogel (zowel links als rechts) heeft iets meer dan oppervlakteroest (zo te zien niet op de dragende delen). Lijkt mij een plaatje ter bescherming van vuil op de remschijf?

Moet ik me hier zorgen om maken?





Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-03-2016 20:02 #963515 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 440 1.8i 1996 Olive Green Metallic
Ziet er zo op het eerste zicht netjes uit. mooie nieuwe fuseekogeltjes.
Dat waar roest aan zit lijkt me inderdaad een soort bescherming voor de remschijf te zijn. De 300-serie heeft een soortgelijk systeem. Wat ik zou doen is netjes schoon maken met staalborstel en behandelen tegen verder roesten. Let daarbij wel op met het demonteren van remdelen. Als je niet zeker weet hoe dat allemaal in elkaar zit of twijfelt, laat dat spul dan allemaal zitten. Je wilt niet dat je iets niet goed doet en daardoor onder het rijden ineens niet meer kunt remmen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-03-2016 20:18 #963517 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Volvo 440 1.8i 1996 Olive Green Metallic
Niet doen zolang de remschijf er op zit. Als je in die buurt gaat werken raak je ook de remschijf en dat wil je niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets