P1800S verlagen of standaard

Lees meer
09-03-2024 09:54 #1044312 door Rolf Ludeke
P1800S verlagen of standaard is gemaakt door Rolf Ludeke
Hallo, ik sta op het punt om veren te kopen en lees heel veel negatieve verhalen over het verlagen. Zijn er ook mensen met een p1800 die zonder problemen hun p1800 verlaagd hebben en hoeveel? Ik wil een iets steviger onderstel en wat minder overhangen in de bochten. Voor de standaard hoogte heb ik een set gezien bij classicswede, niet verlaagd maar wel steviger ze noemen het daar rally. Iemand misschien hier ervaring mee?

Groeten Rolf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2024 13:10 #1044317 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic P1800S verlagen of standaard
Hallo Rolf,
hoe goed zijn naast de veren alle rubbers en bussen van de ophanging, vooral die van de stabilisatorstang? Bij mijn P1800 had ik in het begin een slechte wegligging, maar nadat de rubbers en bussen vervangen waren (waarschijnlijk nog grotendeels de nieuw in de fabriek geplaatste, die van de bovenste draagarmen voren waren bijvoorbeeld echt op) kon ik makkelijk met 100km/h door een korte haakse rechtse bocht van een autosnelwegklaverblad (trouwens origineel rubber, geen PU). De veren waren ook oud, maar dat viel vooral op doordat de auto daardoor te laag lag (de middelste uitlaatpot heeft me zelfs eens gestopt toen ik een krat bier in de kofferbak had ofschoon de pot maar ongeveer 1 van de vloer zat). Ik heb toen standaard veren gekocht, die zijn al stugger dan de oude versleten veren en bevallen mij goed, lager wil ik de auto zeker niet hebben (een motorblok in de kofferbak was nu zelfs geen probleem bij het rijden) want helaas zijn er soms erg hoge drempels op wegen die ik nu nog opletten moet niet te raken. Te stugge veren gaat ten koste van rijcomfort (maar als je rallye gaat rijden is dat toch van ondergeschikt belang), maar ik heb zelf geen ervaring met stuggere veren, die ook wel eens gebruikt worden vanwege een LPG tank achterin (maar dat heb ik met mijn standaard veren ook).
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2024 13:58 - 09-03-2024 14:02 #1044318 door Rolf Ludeke
Beantwoord door Rolf Ludeke in topic P1800S verlagen of standaard
Hoi Rudi, dan ga ik denk ik ook voor de standaard hoogte veer. Twijfel alleen nog over de rally uitvoering alhoewel ik er geen rally mee ga rijden. Heb het idee dat hij dan minder overhelt in de bocht maar daar heb jij dus sowieso geen last van. De rubbers en verder alle slijtagedelen van de achteras worden vervangen
Nu nog is wat, een motorblok achter in je P1800 .  Heb je daar ook fotos van?

Groeten Rolf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2024 22:26 #1044330 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic P1800S verlagen of standaard
En hoe zijn die van de vooras en vooral de stabilisatorstang? Verder heb ik trouwens rondom dubbelwerkende Koni schokdempers, dat helpt ook veel bij de wegligging.
Foto's van het blok in de kofferbak heb ik helaas niet, ik was eens voor wat kleinere onderdelen ophalen bij iemand en kreeg er een motor cadeau bij, met twee personen erin ging nog (met de zwaartekracht mee), maar alleen weer eruit was zo moeilijk dat ik het niet nog een keer doe. Maar ook een P1800 is gemaakt om ermee te rijden, en dat laat ik me niet beperken door bedenkingen mbt de auto (sommigen durfen niet eens uit het zicht te parkeren), maar het is geen pronkstuk.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-03-2024 08:35 #1044354 door Rolf Ludeke
Beantwoord door Rolf Ludeke in topic P1800S verlagen of standaard
Van de vooras zal niet veel beter zijn dan de achteras
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-03-2024 16:39 #1044361 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic P1800S verlagen of standaard
Rolf, niet direct een antwoord op je vraag maar een goede uitlijning maakt een wereld van verschil. 
Een halve graad meer of minder heeft al een grote invloed! 
In VKM93 heb ik een artikel gepubliceerd over deze materie. Stuggere veren of breede banden hebben niet veel invloed, uitlijning daarintegen wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-03-2024 19:37 #1044364 door Rolf Ludeke
Beantwoord door Rolf Ludeke in topic P1800S verlagen of standaard
Dank je Han, als de tijd daar is ga ik het zeker even doorlezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-03-2024 20:00 - 12-03-2024 20:01 #1044373 door Rolf Ludeke
Beantwoord door Rolf Ludeke in topic P1800S verlagen of standaard
Ik ben er inmiddels wel uit dat ik de standaard hoogte wil, maar zie eerlijk gezegd niet welke veer nu bij de P1800S hoort. Ik zie 2 nummers en allebei geven ze aan voor de P1800S te zijn. Nummer 657843 en 672214? Weet iemand wat het verschil tussen deze 2 veren is? Als er al verschil is , bij scandcar geven ze voor een achterveer allebei de nummers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-03-2024 21:46 #1044374 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic P1800S verlagen of standaard
Kijk eens goed in de webshop van het VKO.
Daar staat dat de ene voor de P1800 is en de andere voor de Amazon.
Bij twijfel het onderdelenboek erop naslaan, feitelijk is het onderdelenboek het enige juiste referentiemateriaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-03-2024 22:02 #1044375 door Rolf Ludeke
Beantwoord door Rolf Ludeke in topic P1800S verlagen of standaard
Ik ben bij het zoeken op de verschillende webshops van alles tegengekomen maar meestal werdt er vermeld dat beide nummers voor de amazon en de p1800 zijn. Vandaar de verwarring.
Zie nu in het onderdelenboek duidelijk staan dat nummer 657843 voor de P1800 is. Aftermarket blijft het wel onduidelijk, zie verschillende lengtes met hetzelfde nummer 387,390 en 400mm. Weet iemand zo wat de hoogte is van de originele volvo?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.