- Berichten: 162
Revisie hoofdremcilinder - Positie klepje-veer
- Jeroen Brouwers
- Offline
- Elite-lid
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Een detail... maar toch.
Ik heb de hoofdremcilinder losgemaakt, uit elkaar gehaald (goede tip: als de zuiger er niet direct zelf uitkomt, na het verwijderen van de borgring: compressor boven erop zetten!), en heb een revisie set liggen. Gelukkig geen roestige delen binnenin, dus vooralsnog ga ik voor de revisie.
Een detail: hoe moet dat klepje / schotelje op die veer?
vb1 :
vb2 :
Beiden uit de shop (zie links op de vb..) en beiden voor de p210. Schoteltje zit dus andersom...
Het onderdelenboek toont de bolle kant in de veer. Ik krijg de bolle kant er ook niet echt ingedraaid op de veer, maar daar moet ik wellicht nog meer aan prutsen.
Ik hoor graag of iemand weet welke kant ie op moet (en hoe ik m er in krijg!).
Dank alvast
Grt
Jeroen
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Brouwers
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 162
Geen reacties helaas, maar wel ietsje verder. Hieronder de oude klep met ring (rechts) en de nieuwe van de revisie-set (links)
Het is dus niet alleen de deksel, maar ook de bijbehorende rubber ring.
Online vind ik een boel andere foto's en schema's van een wagner lockheed remcilinder die dus allemaal dat rechter dopje gebruiken, en die dus met de bolle kant in de veer zit.
Qua werking kom ik op het volgende (tenminste hoe ik t nu snap) (correct me if I'm wrong): Vanuit de vertraagde druk op het achterste deel (als *voor* is waar de piston / dremel van het rempedaal duwt), is dit klepje als 1e verantwoordelijk voor het opbouwen van de druk naar de 3weg verdeler waar de remleidingen aansluiten. De schroef achterop heeft nog een kleiner gat en bouwt zo de druk verder op.
Op zich zou dus bol of hol op de veer niets uitmaken, maar deze klep wordt wel onder grote druk in het rubber gedrukt (de bijbehorende rubbers liggen er boven; in de cilinder zit dat rubber dus helemaal achteraan, net voor de schroef). Het lijk me dus belangrijk dat die rubber wel de rem-olie doorlaat via de gaten in de klep.
Ik zie niet hoe dat zou kunnen als de bolle kant naar buiten steekt (en dus niet in de veer zit); De rubber heeft in het midden een opening maar sluit vrijwel alle gaten van de klep als die bolle kant naar buiten zit.
Hij moet dus mi naar binnen zitten.
Ik hoor graag of jullie het eens zijn met mn redenering of dat ik er helemaal naast zit
Aangezien ik nog steeds het nieuwe klepje niet in de veer krijg, ga ik dus maar die oude gebruiken.
Grt
Jeroen
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Brouwers
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 162
Goede redenering mi. mmm, now what?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Doe het met een bekwaam iemand, het liefst een die ervaring heeft met oude Volvo's.
Je hebt maar één remcircuit, dus geen ruimte voor experimenten.
Als je de remcilinder bekijkt, zie je dan roest op de wanden ?. Dan weggooien en nieuw kopen.
Mocht deze helemaal mooi zijn, dan kan je het revisie setje gebruiken, rubbertjes monteren met rode pasta (wordt bijgeleverd, net als een uitleg...).
Er moet ontlucht worden, dus dan kun je gelijk zien hoe dat gaat.
Als je in de buurt van Arnhem zit, wil ik het wel met je samen doen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Brouwers
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 162
No offense . Ik wil zeker mn veiligheid in acht nemen.
Ed: dank je. Geen roest idd. Revisie set zit er idd nu in. Die rode pasta ken ik echter niet.
Ik heb deze besteld tertijd. Waar is die pasta voor en waar vind ik die evt? Ben ik nl nog niet tegengekomen.
Cilinder ligt nu netjes in de doos voor op termijn bij de opbouw en dat ontluchten moet dan zeker nog (zit overigens meer in de buurt van Maastricht... wordt lastig)
Grt
jeroen
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Dus alle delen van het rubber die met remvloeistof in contact komen gaan langer mee.
Deze tref je bij de oude revisiesetjes van Girling
voor remcilinder, koppeling etc.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Brouwers
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 162
Dank, ik vind deze . Girling (castrol?) rept wel over RRG (red rubber grease) en ik vind Girling 'caliper grease'.
zal eens een tube kopen.. Dank voor de tip.
Hi Niek
mmm, ben het een beetje met je eens maar wil het graag proberen. Ik kan alsnog een nieuwe zetten, maar ik was ook benieuwd hoe zo'n ding nou werkt. Qua ringen: die heb ik idd vernieuwd (omdat er ook 1tje ontbrak op die van mij ....)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.