Revisie hoofdremcilinder - Positie klepje-veer

Lees meer
13-12-2016 21:57 #165573 door Jeroen Brouwers
Revisie hoofdremcilinder - Positie klepje-veer is gemaakt door Jeroen Brouwers
Hi
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Een detail... maar toch.

Ik heb de hoofdremcilinder losgemaakt, uit elkaar gehaald (goede tip: als de zuiger er niet direct zelf uitkomt, na het verwijderen van de borgring: compressor boven erop zetten!), en heb een revisie set liggen. Gelukkig geen roestige delen binnenin, dus vooralsnog ga ik voor de revisie.

Een detail: hoe moet dat klepje / schotelje op die veer?


vb1 :

vb2 :

Beiden uit de shop (zie links op de vb..) en beiden voor de p210. Schoteltje zit dus andersom...
Het onderdelenboek toont de bolle kant in de veer. Ik krijg de bolle kant er ook niet echt ingedraaid op de veer, maar daar moet ik wellicht nog meer aan prutsen.

Ik hoor graag of iemand weet welke kant ie op moet (en hoe ik m er in krijg!).

Dank alvast

Grt
Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-12-2016 20:04 #165608 door Jeroen Brouwers
Beantwoord door Jeroen Brouwers in topic Revisie hoofdremcilinder - Positie klepje-veer
Hi
Geen reacties helaas, maar wel ietsje verder. Hieronder de oude klep met ring (rechts) en de nieuwe van de revisie-set (links)


Het is dus niet alleen de deksel, maar ook de bijbehorende rubber ring.
Online vind ik een boel andere foto's en schema's van een wagner lockheed remcilinder die dus allemaal dat rechter dopje gebruiken, en die dus met de bolle kant in de veer zit.

Qua werking kom ik op het volgende (tenminste hoe ik t nu snap) (correct me if I'm wrong): Vanuit de vertraagde druk op het achterste deel (als *voor* is waar de piston / dremel van het rempedaal duwt), is dit klepje als 1e verantwoordelijk voor het opbouwen van de druk naar de 3weg verdeler waar de remleidingen aansluiten. De schroef achterop heeft nog een kleiner gat en bouwt zo de druk verder op.

Op zich zou dus bol of hol op de veer niets uitmaken, maar deze klep wordt wel onder grote druk in het rubber gedrukt (de bijbehorende rubbers liggen er boven; in de cilinder zit dat rubber dus helemaal achteraan, net voor de schroef). Het lijk me dus belangrijk dat die rubber wel de rem-olie doorlaat via de gaten in de klep.
Ik zie niet hoe dat zou kunnen als de bolle kant naar buiten steekt (en dus niet in de veer zit); De rubber heeft in het midden een opening maar sluit vrijwel alle gaten van de klep als die bolle kant naar buiten zit.

Hij moet dus mi naar binnen zitten.

Ik hoor graag of jullie het eens zijn met mn redenering of dat ik er helemaal naast zit :unsure:
Aangezien ik nog steeds het nieuwe klepje niet in de veer krijg, ga ik dus maar die oude gebruiken.

Grt
Jeroen
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-12-2016 11:25 #165618 door Jeroen Brouwers
Beantwoord door Jeroen Brouwers in topic Revisie hoofdremcilinder - Positie klepje-veer
vandaag nog eens bij de 'buurman' geweest die ook flink klust aan auto's. zijn redenering is ook interessant: de nieuwe klep moet idd met de bolle kant naar buiten. De rubber die erbij hoort, is in het midden dunner. Dus het kan zo goed zijn dat dit binnenste deel door de druk uitgeduwd wordt en zo de olie doorlaat naar de leidingen. Als de druk van het rempedaal wegvalt, krijgt de rubber weer zn eigen vorm en werkt zo als een terugslagklep....

Goede redenering mi. mmm, now what?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-01-2017 20:51 #166170 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Revisie hoofdremcilinder - Positie klepje-veer
Je gebruikt zelf het woord prutsen en daar ben je naar mijn mening dan ook inderdaad mee bezig! Als je geen verstand hebt van de werking van een hoofdremcilinder ,moet je daar niet mee experimenteren, maar er van af blijven. Koop gewoon een nieuwe hoofdremcilinder,want het gaat hier om de veiligheid van jezelf en die van anderen. Het is beslist niet mijn mijn bedoeling om onaardig te zijn, maar zie het als een goed bedoelde waarschuwing.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2017 17:31 #166179 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Revisie hoofdremcilinder - Positie klepje-veer
Niek heeft gelijk, remmen moet je geen risico's mee nemen, maar een beetje genuanceerd kan ons advies wel.
Doe het met een bekwaam iemand, het liefst een die ervaring heeft met oude Volvo's.
Je hebt maar één remcircuit, dus geen ruimte voor experimenten.
Als je de remcilinder bekijkt, zie je dan roest op de wanden ?. Dan weggooien en nieuw kopen.
Mocht deze helemaal mooi zijn, dan kan je het revisie setje gebruiken, rubbertjes monteren met rode pasta (wordt bijgeleverd, net als een uitleg...).
Er moet ontlucht worden, dus dan kun je gelijk zien hoe dat gaat.
Als je in de buurt van Arnhem zit, wil ik het wel met je samen doen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-01-2017 19:11 #166219 door Jeroen Brouwers
Beantwoord door Jeroen Brouwers in topic Revisie hoofdremcilinder - Positie klepje-veer
Hi Niek
No offense :). Ik wil zeker mn veiligheid in acht nemen.

Ed: dank je. Geen roest idd. Revisie set zit er idd nu in. Die rode pasta ken ik echter niet.
Ik heb deze besteld tertijd. Waar is die pasta voor en waar vind ik die evt? Ben ik nl nog niet tegengekomen.
Cilinder ligt nu netjes in de doos voor op termijn bij de opbouw en dat ontluchten moet dan zeker nog (zit overigens meer in de buurt van Maastricht... wordt lastig)


Grt
jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-01-2017 23:36 #166220 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Revisie hoofdremcilinder - Positie klepje-veer
Pasta dient twee doelen, 1. houdt rubber goed als hij op de plank ligt, en 2 beschermd rubber tegen remolie
Dus alle delen van het rubber die met remvloeistof in contact komen gaan langer mee.
Deze tref je bij de oude revisiesetjes van Girling

voor remcilinder, koppeling etc.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-01-2017 00:06 - 22-01-2017 10:54 #166221 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Revisie hoofdremcilinder - Positie klepje-veer
Geen eBay APP ID en/of Cert ID gedefinieerd in Kunena-configuratieAls je het over de duvel hebt....zie links op de foto, dat is de pasta in folie




Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-01-2017 13:08 #166222 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Revisie hoofdremcilinder - Positie klepje-veer
Het is te koop in de automaterialenzaken als remcilinderpasta of remmontagepasta .Bijvoorbeeld van het merk Ate. Een tube van ongeveer 200 gram kost al snel 15 euro.Het is dus niet zo goedkoop.Lees goed de gebruiksaanwijzing. Het moet geschikt zijn voor de te gebruiken soort remvloeistof. De kleur hoeft , dacht ik ,niet altijd rood te zijn.Het is jammer,dat het niet altijd wordt bijgeleverd bij alle revisiesetjes. Ik ben overigens geen voorstander van het reviseren van remcilinders.De cilinder moet ook te reviseren zijn en dat is niet altijd even gemakkelijk te beoordelen.De cilinder kan ook een beetje ovaal zijn en dat is moeilijk te zien. Bovendien hoor je er ook even met het hohnapparaatje doorheen gaan. Voor de hydraulische koppelingcilinders vind ik reviseren wel een goed alternatief.Wanneer er toch lekkage optreedt na revisie zijn de gevolgen van lekkage niet zo ernstig als bij het remsysteem.Nog een advies .Ik begrijp,dat je bezig bent met een hoofdremcilinder van een 544 .Tussen het remverdeelblokje voor op de hoofdremcilder zitten twee koperen afdichtingen . Ik dacht van verschillende maten. Ik zou hier nieuwe voor gebruiken. Succes bij de montage!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-01-2017 20:04 #166231 door Jeroen Brouwers
Beantwoord door Jeroen Brouwers in topic Revisie hoofdremcilinder - Positie klepje-veer
Hi Ed
Dank, ik vind deze . Girling (castrol?) rept wel over RRG (red rubber grease) en ik vind Girling 'caliper grease'.
zal eens een tube kopen.. Dank voor de tip.

Hi Niek
mmm, ben het een beetje met je eens maar wil het graag proberen. Ik kan alsnog een nieuwe zetten, maar ik was ook benieuwd hoe zo'n ding nou werkt. Qua ringen: die heb ik idd vernieuwd (omdat er ook 1tje ontbrak op die van mij ....)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.