De rembekrachtiger een Filippijns verhaaltje

Lees meer
22-03-2016 01:18 #158983 door Johan Geers
De rembekrachtiger een Filippijns verhaaltje is gemaakt door Johan Geers
Beste medeleden, ik rijdt in een Volvo Amazone van 1966 en dat model heeft standaart geen rembekrachtiger.
De vorige die ik had was er een van 1967 en die had wel een rembekrachtiger.
Ik rijdt deze Volvo al een jaar of acht en miste toch wel de rembekrachtiger.
Op de VOD website eens gekeken wat die dingen kosten en vond ze toch wel prijzig.
Dus de engineerbril maar eens opgezet en kwam op een rembekrachtiger van een MINI 1 uit.
Deze rembekrachtiger heeft ongeveer de diameter van de Volvo rembekrachtiger.
Nu wilde ik het remsysteem hetzelfde laten een enkel systeem zodat ik het op een makkelijke manier terug kon naar orgineel.
Omdat voor elkaar te krijgen heb ik de orginele hoofdremcilinder hergebruikt.
Nu ben ik niet in het bezit van een draaibank dus om een geavanceert koppelstuk te maken zat er bij mij niet in.
Dus kwam ik op het snode idée om iets van pijpfitters spul te maken en met 4mm plat staal.
Ik heb een 2 ¾ koppeling een verloop van 2 ¾ naar ¾ en een lange nippel van ¾.
Dat spul in elkaar geschroefd en dit paste na de nippel 3mm te hebben ingekort, omdat deze door het verloop kwam, precies over het pendaal gedeelte van de bekrachtiger.
Het draadstuk dat uit de bekrachtiger komt voor aan het pendaal te kuneen bevestigen, moest worden verlengt tot 80mm na de montageflens van de bekrachtiger op de carrosorie.
Echter een gegoten verloop en een nippel daar mijn pendaaldruk op zetten vond ik een beetje te riskant en heb dus vier verbindingsstrips tussen de flens en de 2 ¾ koppeling gelast.
Dit heb ik weer op een flens gelast die op de bekrachtiger paste.

Toen de hoofdremcilider, bij de hoofdremcilider moest ik de ring die boven de zuiger zit om het pendaal te begrenzen weghalen anders kon de stift die uit de bekrachtiger komt de zuiger van de hoofdremcilinder niet bedienen.
Daardoor komt de zuiger van de hoofdremcilinder in rustpositie de dikte van de ring hoger te zitten.
Ik heb daarom de cilinder daar wat opgehoond en direct nieuwe kupjes besteld. (rijdt nu nog even met oude kups).
De hoofdremcilinder van de Amazone paste niet direct op de bekrachtiger;
1 de steek kwam niet uit.
2 de zuiger van de hoofdremcilinder werd 4mm ingedrukt door de stift van de bekrachtiger wanneer deze direct op de bekrachtiger zou komen.
3 de hoofdcilinder zou mist de steek goed was scheef komen te staan.
Dus een flens gemaakt van 4mm dik staal waar dit alles werd opgelost.
Dit alles elkaar gefabriekt onder de inspiererende muziek van de Rolling Stones, Golden Earring, Metallica en nog wat blues van Muddy Watersen, JohnLee Hooker etc.

Konden ze hier in de beurt weer denken “the crazy Dutch gay is busy again”
Voor de rest zie de foto’s.

m.vr.gr.uit een verschrikkelijk warm Filippijnen

Johan Geers

O ja en remmen, wat een luxe















Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2016 08:36 #158984 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic De rembekrachtiger een Filippijns verhaaltje
Fijn knutselwerk hoor! Hoe lang ben je daar me bezig geweest?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2016 09:17 #158985 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic De rembekrachtiger een Filippijns verhaaltje
Zoals altijd: perfect Johan!

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-03-2016 00:01 #158994 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic De rembekrachtiger een Filippijns verhaaltje
Beste Tom, je kunt op het moment maar tot een uur of 10 in de morgen werken het wordt anders te warm en je moet uitkijken voor een heatstroke.
Dat in acht genomen incl het halen van matriaal 7 dagen.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.