Remmen upgrade Volvo Amazon

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
21-03-2015 14:26 #149643 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Remmen upgrade Volvo Amazon
Hoe vaak heb je een airbag nodig?

Noodrem?

Gordel?

ABS?

Kreukelzone?

Gedeelde stuurkolom?

Ik hoop dat ik deze nooit nodig heb, maar met alle idioten die in het verkeer rijden, ben ik heel blij dat ik ze heb.

Ik bouw zelf voorlopig ook geen dubbel-systeem op mijn Amazon. Maar je moet niet met vage argumentatie komen dat je wel veilig zit als je hem wel goed onderhoud. Je verkleint het risico dat wel, maar het is zeker niet even veilig. (Ik heb het niet over de remvertraging) daarnaast kan je met al die bemanteling of een dikke laag tectyl, zeer moeilijk de staat van je remleiding beoordelen.

Risico's zijn niet erg, als je ze maar onderkent en niet wegwuift.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-03-2015 15:44 #149647 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Remmen upgrade Volvo Amazon
Tja, daar denk ik anders over - natuurlijk is onderhoud aan het remsysteem een must - maar het kan door een steen tegen een remleiding gebeuren, dat deze scheurt.
Ik rij regelmatig met de 1800E in de bergen in Zwitserland, of Noorwegen, de body ligt best laag en ik heb al eens de 1e demper eronder vandaan gereden.....die had ook de leiding kunnen beschadigen... dan is er getalsmatig toch een grotere kans op leidingbreuk en daarom vind ik een dubbel systeem wel zo ' rust gevend'
Veiligheid krijg je door 1. Intrinsieke stevigheid van de wagen 2. Door een goede gordel 3. Kreukelzone voor
Airbags geven aanvullende veiligheid, mits de wagen zelf er ruimte voor geeft, een airbag in een FIAT Panda is dus van weinig toegevoegde waarde.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-03-2015 15:48 #149648 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Remmen upgrade Volvo Amazon
Overigens Reinoud, prachtige wagen en hoop,hem in het komende jaar eens te mogen bewonderen !.
Veel,veilige km gewenst

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-03-2015 20:53 #149671 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Remmen upgrade Volvo Amazon
De allerbelangrijkste veiligheidsfactor in een auto is en blijft de bestuurder.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-03-2015 21:08 #149672 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Remmen upgrade Volvo Amazon
Maar afgezien van corny oneliners,

Het dikke staal (10 en 12 mm) is binnen. De tekeningen voor de adapterplaat voor de originele HRC zijn klaar, dus dat kan volgende week naar de snijbank.
Ik heb nog gekeken of de originele Volvo HRC direct op de Audi-servo gemonteerd kon worden, maar de afdichting voor het vacuüm bleef een probleem, dus ben ik voor zekerheid gegaan.
Verder waren de moeren nog een probleem. Ondanks de moderne tijd zitten op de Lucas servo Engelsche draden, te weten UNEF hetgeen staat voor "extra fine". Gelukkig een tap kunnen vinden in China, dus maak ik de moeren zelf.
Geruststellend dat er geen obstakels meer zijn. Alleen nog tijd (en dus geduld).

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-03-2015 18:36 #149749 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Remmen upgrade Volvo Amazon
Hoi Teun, ja de menselijke factor is zeker belangrijk... maar helaas zijn er meerdere 'menselijke factoren' die te gelijk gebruik maken van de weg. Ze kunnen onverwacht van richting veranderen of een noodstop maken.
Ik zou je visie willen nuanceren en een 'defensieve rijstijl' willen adviseren.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-03-2015 21:52 #149765 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Remmen upgrade Volvo Amazon
Je hebt helemaal gelijk Ed,

Het gaat nogal eens op het forum over onze auto's sneller maken en dan zijn er die lui zoals ik die het leuk vinden om aan klassieke rally's deel te nemen, maar laten we nooit vergeten dat we onderweg zijn met oude techniek en dat niet alle Volvo's een even goede staat van onderhoud hebben.
Remmen en stuurinrichting zijn dan toch het belangrijkste (en daar horen banden, veren, shocks, bussen, lagers bij).
Een rustige rijstijl met een sterk vooruitziende blik is zeer gewenst.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2015 19:46 #149852 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Remmen upgrade Volvo Amazon

"Ivo Van Antwerpen (GAST)" schreef:
Wat de remblokjes betreft heb ik een heel goede review gelezen over 'Mintex', was wel voor een 240, maar ook al goede respons voor de amazon tegengekomen (zijn dat trouwens niet dezelfde pads?).

In het clubblad is inderdaad al eens gewezen over de verbeterde remwerking bij een Amazon als Mintex remblokken van het type M1144 (rally-compound) worden gebruikt.
Verder mag de ombouwset naar schijfremmen op de standaard achteras, zoals Huke Basart die kan leveren, in dit topic ook niet onvermeld blijven. Ook al is dat geen goedkope conversie en zal het effect op de totale remvertraging niet groot zijn, het heeft wel enkele voordelen.
Als het motorvermogen richting de 150 pk of meer gaat, is het overigens twijfelachtig of de originele steekassen van een Amazon daar nog tegen bestand zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2015 23:37 #149859 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Remmen upgrade Volvo Amazon
1 de steekassen zijn prima bestand tegen een hoog vermogen. Geen twijfelachtigheid dus! De versnellingsbak geeft het eerder op.
2 schijfremmen op de achteras dienen hoofdzakelijk om een goede remwerking te behouden door betere koeling. Trommelremmen hebben een prima remwerking, maar niet als je kilometers in de bergen moet rijden.
Doe daarbij Ferodo blokken (of een ander superieur merk) en je bent echt in het voordeel.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2015 00:21 #149860 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Remmen upgrade Volvo Amazon

"Teun van Popta" schreef:
de steekassen zijn prima bestand tegen een hoog vermogen. Geen twijfelachtigheid dus!

Was het maar waar... Ik zou je willen uitnodigen om het onderstaande relaas van ervaringsdeskundige John Parker eens te lezen, afkomstig van zijn website www.v-performance.com

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.