Gereedschap - welke Engelse maten heb je eigenlijk nodig ?

Lees meer
14-04-2024 18:45 #1044891 door Marco Wuyts
Ik heb nog geen sleutels met Engelse maten dus wil ik ze graag aankopen.  Zo kan ik beter sleutelen aan de Amazon.

Om goed te kunnen werken vermoed ik dat ik het volgende nodig heb :
- 2 sets ring/steeksleutels (eventueel een gewone set en eentje met ratels)
- een doppenset

Echter ... welke maten heb je eigenlijk allemaal nodig ?

Op het o-zo-grote internet zie je sets van 6 stuks tot +200 ; met prijzen die alle kanten uitgaan.

Wat heb je minimaal nodig ?
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-04-2024 22:43 #1044894 door Han Misdom
1/2 & 9/16 zijn de meest gebruikte sleutels. Die maatvoering wijkt sterk af van de metrische maten.
Veel andere Engelse maten zitten heel dicht op de metrische maten.

Een leuke huiswerkoefening is om het zelf eens uit te rekenen, dan krijg je wat meer gevoel voor de materie.

Advies is overigens om gereedschap de kopen van redelijk goede kwaliteit. 
Peperkoek-kwaliteit leidt tot teleurstellingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
14-04-2024 23:18 - 14-04-2024 23:19 #1044895 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Gereedschap - welke Engelse maten heb je eigenlijk nodig ?
Marco, in de webshop is onder artikelnummer 99910003 een set engels gereedschap in de aanbieding, waarmee je (bijna) alles kan demonteren.

gr. Cor Kraaijeveld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-04-2024 14:28 - 15-04-2024 16:51 #1044899 door Fred Kok
Beste Marco,  welkom in de club van de sleutelaars, (dunt helaas uit).
Zoals Han al stelde koop kwaliteit, want dat is het halve werk. Setje van de klub,(steek ring) ok, maar doppen set ook in inch maten?
Hierbij nog wat tips:

Bijvoorbeeld een setje doppen met 3/8" vierkant
 
Voor bijv remleidingen los te maken, koop open ringsleutels, helaas verval je dan meestal bij de duurdere gereedschappen:
De oudere wartels zijn vaak nog in inch maten, daarom de bijliggende open ring 7/16"
 
Dan om de aftap plug van de carterpan los te nemen, neem een 1" dop, anders mol je de zeskant (ze kunnen nog weleens flink vast zitten.
 
En ben je ooit van plan de versnellingsbak los te halen (bijvoorbeeld om bij je koppeling te komen,) ga dan niet een 10mm imbus sleutel pas vijlen maar probeer,
aan een 6 kant 3/8" imbuss  sleutel te komen. 
Helaas alleen bij SNAP ON tools (de beste, maar ook de duurste) Met een slecht passende imbuss sleutel mol je de imbussbout en deze is toch al moeilijk om bij te komen.
 
N.b "Craftsman" tools werd indertijd door SEARS in de USA verkocht, (ik heb schroevendraaiers en diverse sleutels doppen in de vroege jaren '70 gekocht en gebruikze nu na 50 jaar nog steeds, over kwaliteit gesproken.)

Succes Fred Kok

 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-04-2024 22:35 #1044905 door Marco Wuyts
Beantwoord door Marco Wuyts in topic Gereedschap - welke Engelse maten heb je eigenlijk nodig ?
Bedankt voor al de info !

De strategie :
- aankoop van de set via de webshop : 13 stuks met de meest uiteenlopende
- extra aanschaf van een beperkter set met ratels waar zeker 1/2 & 9/16 in zitten
- de nodige aandacht hebben voor projectjes die wat verregaander zijn en op dat moment naar de juiste sleutels zoeken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.