- Berichten: 73
Koprevisie en nokkenas
- Ernst-Jan Frölich (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Wie heeft er praktijkervaring met de aangepaste koppen van Ben Flierman in combinatie met de door hem geleverde TT3 nokkenas.
Mijn B18D op gas is toe aan een kop met geharde zittingen ivm lekkende uitlaatkleppen. Ik heb nu de keus, of een originele ruilkop en een originele (A?) nokkenas of de door Ben Flierman aangepaste kop in combinatie met de TT3 nokkenas.
Ik rijdt de auto dagelijks en heb er regelmatig een aanhager (caravan) achter hangen.
Ik zou graag ervaringen krijgen van mensen die dit zelf hebben toegepast. Wat is het verschil met de originele combinatie.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter Grapendaal (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 584
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ernst-Jan Frölich (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 73
Het onderblok is overigens prima. Als de kleppen sluiten (dat doen ze soms) dan heb ik keurig een compressie van bijna 11 op alle 4 de cilinders. Het probleem is vooral uitlaatklep 4 die ver is ingeslagen en in de verkeerde stand lekt.
Ik kan dus beter gewoon gaan voor een A of B nokkenas als dat echt nodig blijkt. Dat zal ik van de week eens nameten. Het blok heeft nog betrekkelijk weinig gelopen (ongeveer 170.000). Alleen de gasinbouw van 10 jaar geleden speelt me wat parten maar dat is wel te verwachten.
Er zit overigens een B18D in met 123 ontsteking en dubbele SU's aan in ingang en een standaard uitlaat aan de uitgang. Beiden in prima conditie dus wat onzinnig om te vervangen.
Ik ga maar gewoon voor de standaard configuratie. Dat zal vast ook beter gaan functioneren als de kleppen in mooie harde zittingen zitten en dus niet meer lekken.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ben Flierman
- Offline
- Elite-lid
tinustuning.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ernst-Jan Frölich (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 73
Ik denk echter dat ik de kopaanpassing niet laat doen. Het vervelende is dan dat ik mijn auto bijna 2 weken kwijt ben dan. Dat vind ik te lang. Zou een ruilkop gekund hebben had ik nog getwijfeld. Misschien kan ik zelf een voor LPG klaargemaakte kop bij je laten aanpassen Ben?
De wat hogere prijs voor de TT3 ten opzichte van een A as lijkt het mij wel waard. Het nut van heavy duty nokvolgers is mij niet echt duidelijk maar misschien zinvol...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ben Flierman
- Offline
- Elite-lid
tinustuning.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ben Flierman
- Offline
- Elite-lid
tinustuning.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ernst-Jan Frölich (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 73
Zij passen voor exra koppel vaak de TT3 as toe. Ze kennen hem goed en weten precies wanneer wel en wanneer beter niet toepassen.
Hun advies, Wil je echt iets verbeteren in de zin van koppel dan kunnen we een volledige revisie uitvoeren. De cilinderinhoud wordt dan vergroot naar ruim 2200cc, de kop wordt aangepast om de kompressie te verlagen naar een gunstige waarde om vooral koppel en vermogen op lage toeren te genereren, de kop krijgt grotere kleppen, er gaat een TT3 as in en verder wordt alles aangepast aan de hogere specs. het resultaat wordt een blok van soepel loopt en veel vermogen en koppel genereerd op lage toerentallen.
Het "upgraden" van een standaard B18D met alleen een TT3 as vinden zij een waardeloze oplossing die vooral geld kost. De motor gaat veel minder lekker rijden op lage toperentallen, rijden in de 4e versnelling bij 50km/u kun je volgens hun vergeten. Ook in 3 vanuit 20km/u rustig doortrekken zal de motor niet meer accepteren.
Zij adviseren om nu gewoon de A nokkenas te pakken die er in hoort. De nieuwe kop en as zullen het grote verschil maken maar het motor karakter waar de B18 zo bekend om is intakt gelaten.
Al eerder las ik op dit forum een vergelijkbaar verhaal van iemand die uiteindelijk de boel had teruggebouwd naar een B18D met A as ipv een "opgevoerde".
Ik heb dus net alles besteld om origineel te blijven.
Als het blok nog eens op is ga ik de boel in Duitsland laten upgraden. Het is ongeveer 200 euri duurder dan een standaard gereviseerd ruilblok via de bekende adressen en rijd 10 keer beter heb ik uit betrouwbare bron...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ben Flierman
- Offline
- Elite-lid
tinustuning.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ernst-Jan Frölich (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 73
Het spijt me te horen dat wat ik voor waar achte niet klopt. Dat is niet de bedoeling.
Ik ben wel blij met deze laatste toevoeging. Gelukkig kan de al bestelde A nokkenas op de plank als vooraad. Ik heb net een TT3 as bij Ben besteld en zal uitgebreid beschrijven wat ik ervaar als dat er in zit. Ik hoop dat hij op tijd geleverd kan worden, ik heb maandag een plek bij mijn garage gereserveerd om de nieuwe kop en as te monteren...
Wordt vervolgt!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.