Koprevisie en nokkenas

  • Ernst-Jan Frölich (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-08-2008 08:15 #50201 door Ernst-Jan Frölich (GAST)
Koprevisie en nokkenas is gemaakt door Ernst-Jan Frölich (GAST)
Hallo allen,

Wie heeft er praktijkervaring met de aangepaste koppen van Ben Flierman in combinatie met de door hem geleverde TT3 nokkenas.

Mijn B18D op gas is toe aan een kop met geharde zittingen ivm lekkende uitlaatkleppen. Ik heb nu de keus, of een originele ruilkop en een originele (A?) nokkenas of de door Ben Flierman aangepaste kop in combinatie met de TT3 nokkenas.

Ik rijdt de auto dagelijks en heb er regelmatig een aanhager (caravan) achter hangen.

Ik zou graag ervaringen krijgen van mensen die dit zelf hebben toegepast. Wat is het verschil met de originele combinatie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-08-2008 12:00 #89849 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Koprevisie en nokkenas
Ligt er ook aan wat voor carburateurs je erop hebt zitten en hoe de staat van het onderblok is. Het heeft erg weinig zin om er een snellere nokkenas en kop met dubbele klepveren etc op te zetten als je een enkel carburateurtje en een verkeerd uitlaat systeem hebt zitten en/of er compressieverlies via de zuigers is. Met tunen moeten al deze componenten op elkaar afgestemd zijn om het de moeite waard te maken. Met enkel een nokkenas en kop is het zonde van je geld, die kunnen alleen optimaal functioneren als er genoeg brandstof aanvoer is en voldoende uitlaatgasafvoer. Als al deze andere componenten op de nokkenas en kop afgestemd zijn dan is het echter zeer zeker de moeite waard en zul je veel vermogen en koppel kunnen winnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ernst-Jan Frölich (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-08-2008 16:33 #89848 door Ernst-Jan Frölich (GAST)
Beantwoord door Ernst-Jan Frölich (GAST) in topic Koprevisie en nokkenas
Kijk dat verwachte ik eigenlijk wel.

Het onderblok is overigens prima. Als de kleppen sluiten (dat doen ze soms) dan heb ik keurig een compressie van bijna 11 op alle 4 de cilinders. Het probleem is vooral uitlaatklep 4 die ver is ingeslagen en in de verkeerde stand lekt.

Ik kan dus beter gewoon gaan voor een A of B nokkenas als dat echt nodig blijkt. Dat zal ik van de week eens nameten. Het blok heeft nog betrekkelijk weinig gelopen (ongeveer 170.000). Alleen de gasinbouw van 10 jaar geleden speelt me wat parten maar dat is wel te verwachten.

Er zit overigens een B18D in met 123 ontsteking en dubbele SU's aan in ingang en een standaard uitlaat aan de uitgang. Beiden in prima conditie dus wat onzinnig om te vervangen.

Ik ga maar gewoon voor de standaard configuratie. Dat zal vast ook beter gaan functioneren als de kleppen in mooie harde zittingen zitten en dus niet meer lekken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-08-2008 17:25 #89847 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic Koprevisie en nokkenas
<p>Ernst-Jan,</p><p> </p><p>Zoals Peter al aangeeft moet je alle onderdelen een beetje op elkaar afgestemd hebben. Op een standaard blok met orginele carburateur zou ik dan bijvoorbeeld ook geen TT5 of TT8 nokkenas monteren. </p><p> </p><p>In jouw geval heb je een goede B18D. Dit is een blok met dubbele SU's. De TT3 is ontwikkeld met als doel veel koppel te leveren en breed toepasbaar te zijn. De TT3 kan zelf met een enkele Zenith carb toegepast worden. Ook met enkele Stromberg en vooral ook met 2x SU's (de TT3 is ontwikkeld met gebruik met dubbele SU's in het achterhoofd).</p><p>De TT3 zal duidelijk meer vermogen/koppel geven dan een standaard A-as, ook zonder verder aanpassingen. Echter, aangezien je toch al harde klepzetels moet hebben, zou ik zeggen: Laat je kop bij Tinustechniek LPG-klaar maken, met harde klepzetels, en doe voor een klein extra bedrag gelijk de basis aanpassingen voor wat extra vermogen. </p><p> </p><p>Bij normaal gebruik kun je met de TT3 de gewone enkele klepveren laten zitten en gewoon standaard nolkvolgers gebruiken (hoewel die slechts een paar euro goedkoper zijn dan heavy duty volgers...)</p><p>Uiteraard ben ik de verkoper, maar persoonlijk vindt ik het altijd erg jammer als er weer een 50 jaar oude (nieuwe) nokkenas gemonteerd wordt, met dito prestaties.</p><p>Veel wijsheid gewenst bij je keuze in ieder geval!</p><p> </p><p>Ben Flierman, Tinustechniek</p>

tinustuning.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ernst-Jan Frölich (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-08-2008 21:12 #89846 door Ernst-Jan Frölich (GAST)
Beantwoord door Ernst-Jan Frölich (GAST) in topic Koprevisie en nokkenas
Nou dat is een redelijk helder verhaal.

Ik denk echter dat ik de kopaanpassing niet laat doen. Het vervelende is dan dat ik mijn auto bijna 2 weken kwijt ben dan. Dat vind ik te lang. Zou een ruilkop gekund hebben had ik nog getwijfeld. Misschien kan ik zelf een voor LPG klaargemaakte kop bij je laten aanpassen Ben?

De wat hogere prijs voor de TT3 ten opzichte van een A as lijkt het mij wel waard. Het nut van heavy duty nokvolgers is mij niet echt duidelijk maar misschien zinvol...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-08-2008 07:57 #89845 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic Koprevisie en nokkenas
<p> </p><p>Aangezien het aanpassen van de kop altijd maatwerk is en afgestemd op de wensen van de eigenaar, kan ik geen ruilkop aanbieden. Je zou inderdaad wel een 2e kop (al dan niet reeds voorzien van LPG-zetels) kunnen opscharrelen en die laten aanpassen. Dan hou je je eigen kop gewoon als reserve (of verkoop je ook weer).</p><p> </p><p>De heavy duty nokvolgers zijn robuuster dan de volvo nokvolgers. Met name wanneer je vaak veel toeren draait (>5000 tpm) is het raadzaam om de HD volgers te gebruiken. De hoogte is net wat anders waardoor je dan ook de HD stoterstangen moet toepassen. </p><p>Bij hoog toeren worden ook dubbele klepveren noodzakelijk. Hiervoor moet de klepveerzitting ook wat vergroot worden.</p><p>Wanneer je een rustige rijder bent, en normaal rijdt zonder extreem lang door te trekken, kun je met de TT3 gewoon volvo nokvolgers gebruiken, samen met de oude standaard stoterstangen en klepveren.</p><p> </p><p> </p><p>Onderstaand nog even een plaatje van de koppelkromme van de TT3 op een B20A (met Outlaw). Let vooral op hoe de koppelkromme al vanf laag toeren bijzonder veel koppel geeft. Deze setup (B20/TT3/Outlaw/421uitlaat) geeft zelfs meer koppel dan een B30A ! Op een B18 met dubbele SU's kom je niet zo hoog, maar het koppelverloop is vrijwel hetzelfde en dus erg gunstig.</p><p> </p><p>Zie www.tinustechniek.nl/1-onderdelen-motor-int.html voor wat meer data mbt de nokkenassen.</p><p> </p><p>Ben</p>

tinustuning.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-08-2008 07:59 #89844 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic Koprevisie en nokkenas

tinustuning.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ernst-Jan Frölich (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-09-2008 19:50 #89843 door Ernst-Jan Frölich (GAST)
Beantwoord door Ernst-Jan Frölich (GAST) in topic Koprevisie en nokkenas
Tja, ik dacht dat ik er helemaal uit was met de nokkenas. Ik kreeg gisteren een advies van een revisie bedrijf in Duitsland. Zij reviseren Volvo blokken uit onze ama's maar doen ook upgrades van allerlij soort. Ze verwerken diverse nokkenassen voor diverse doelen. Van motoren die aangepast zijn op veel kracht bij lage toeren tot blokken waar ruim 200pk uit geperst wordt.
Zij passen voor exra koppel vaak de TT3 as toe. Ze kennen hem goed en weten precies wanneer wel en wanneer beter niet toepassen.

Hun advies, Wil je echt iets verbeteren in de zin van koppel dan kunnen we een volledige revisie uitvoeren. De cilinderinhoud wordt dan vergroot naar ruim 2200cc, de kop wordt aangepast om de kompressie te verlagen naar een gunstige waarde om vooral koppel en vermogen op lage toeren te genereren, de kop krijgt grotere kleppen, er gaat een TT3 as in en verder wordt alles aangepast aan de hogere specs. het resultaat wordt een blok van soepel loopt en veel vermogen en koppel genereerd op lage toerentallen.

Het "upgraden" van een standaard B18D met alleen een TT3 as vinden zij een waardeloze oplossing die vooral geld kost. De motor gaat veel minder lekker rijden op lage toperentallen, rijden in de 4e versnelling bij 50km/u kun je volgens hun vergeten. Ook in 3 vanuit 20km/u rustig doortrekken zal de motor niet meer accepteren.

Zij adviseren om nu gewoon de A nokkenas te pakken die er in hoort. De nieuwe kop en as zullen het grote verschil maken maar het motor karakter waar de B18 zo bekend om is intakt gelaten.

Al eerder las ik op dit forum een vergelijkbaar verhaal van iemand die uiteindelijk de boel had teruggebouwd naar een B18D met A as ipv een "opgevoerde".

Ik heb dus net alles besteld om origineel te blijven.

Als het blok nog eens op is ga ik de boel in Duitsland laten upgraden. Het is ongeveer 200 euri duurder dan een standaard gereviseerd ruilblok via de bekende adressen en rijd 10 keer beter heb ik uit betrouwbare bron...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-09-2008 11:49 #89842 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic Koprevisie en nokkenas
<p>Dag Ernst-Jan,</p><p>Even een correctie nav je bovenstaande verhaal, want die behoeft mijns inzien enige nuance:</p><p> </p><p>Het is juist dat als je echt een koppelmonster wil, je een B20 moet pakken en die moet vergroten tot 2200cc met aangepaste kop. Dat soort aanpassingen doe ik ook en werkt goed. Je uitgangspunt was echter om een B18 onderblok meer pit te geven. Dat is heel wat anders.</p><p> </p><p>De TT3 nokkenassen zijn alleen bij Tinustechniek te koop, aangezien ik ze zelf ontworpen heb. Het revisiebedrijf in Duitsland heeft de TT3 dus nog nooit toegepast en kan onmogelijk uitspraken doen over hoe 'mijn' TT3-as loopt.</p><p> </p><p>De TT3 heeft uitstekende loopeigenschappen bij laag toeren. 20km/u in 3e versnelling is geen probleem. 50 in z'n 4 al helemaal niet (is zelfs met de TT5 geen probleem)</p><p> </p><p>Ik vermoed dus dat het duitse bedrijf zich vergist met een of andere race-as en niet met de dagelijks-gebruik-TT3-as. Zoals gezegd biedt de TT3 d&eacute; uitkomst als je niet wil race-en maar lekker veel koppel en extra vermogen wil, zonder een hele revisie uit te voeren. Daar heb ik de TT3 voor ontworpen...</p><p> </p><p>Desondanks natuurlijk veel plezier van de A-as. </p><p> </p><p>Ben Flierman, Tinustechniek</p>

tinustuning.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ernst-Jan Frölich (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-09-2008 22:24 #89841 door Ernst-Jan Frölich (GAST)
Beantwoord door Ernst-Jan Frölich (GAST) in topic Koprevisie en nokkenas
Ik moet duidelijk bakzijl halen...

Het spijt me te horen dat wat ik voor waar achte niet klopt. Dat is niet de bedoeling.

Ik ben wel blij met deze laatste toevoeging. Gelukkig kan de al bestelde A nokkenas op de plank als vooraad. Ik heb net een TT3 as bij Ben besteld en zal uitgebreid beschrijven wat ik ervaar als dat er in zit. Ik hoop dat hij op tijd geleverd kan worden, ik heb maandag een plek bij mijn garage gereserveerd om de nieuwe kop en as te monteren...

Wordt vervolgt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.