B28e PRV motor Volvo 264GLE 1980 wil niet meer blijven lopen

  • G.J. van Werkhoven (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
19-04-2024 16:04 - 19-04-2024 16:52 #1044942 door G.J. van Werkhoven (GAST)
B28e PRV motor Volvo 264GLE 1980 wil niet meer blijven lopen is gemaakt door G.J. van Werkhoven (GAST)
Goedemiddag,

Is hier iemand die mij verder kan helpen met het volgende?

B28e V6 PRV motor van mijn Volvo 264GLE uit 1980 heeft sinds 1999 stilgestaan en wil ik weer aan de loop krijgen.
Nu ben ik inmiddels al een heel eind. Onderstaande werkzaamheden zijn inmiddels verricht. 
* Nieuwe tankvlotter gemonteerd met electronische pomp en nieuw benzinefilter, dit was compleet verdwenen.
* Tank leeggemaakt en verse Euro98 erin gedaan
* Brandstofleidingen bij Benzinefilter onder motorkap losgemaakt en vanaf achter naar voren doorgeblazen met lucht. Vervolgens nieuw brandstoffilter gemonteerd links onder de motorkap. 
* Verdelerkap, rotor, bougies en bougiekabels vervangen door nieuw
* Startmotor begaf het, nieuwe startmotor gereviseerd. 
* Brandstofdrukregelaar / spinnenkop laten reviseren door K-Jetronic in Noordwijkerhout en getest op druk en werking. inmiddels weer gemonteerd.
* Warmloopregelaar laten reviseren door K-Jetronic Noordwijkerhout en getest op druk en werking. inmiddels weer gemonteerd.
* Krukaskeerring bleek lek, vernieuwd en weer dicht. 
* Nieuwe injectoren zijn onderweg, zal ik preventief vervangen en komende week monteren.
* Nieuw luchtfilter geplaatst. 

2 weken geleden na montage van gereviseerde brandstofdrukregelaar en warmloopregelaar wilde de motor direct starten en heeft hij bijna een half uur hier op pad staan draaien. 
De temperatuur liep daarbij mooi op tot halverwege de temperatuurwijzer. Dus ik dacht, dan kan ik wel een klein rondje door de wijk rijden. De motor sloeg na 200 meter af, maar ik kon hem direct weer starten. Zodra ik hem in D schakelde (BW55 automaat) zakte het toerental wel een stuk omlaag maar ik kon met moeite wel vooruit komen. Dit herhaalde zich nog 10 x waarbij het starten steeds moeilijker ging en ik hem terug in de straat (100 meter bij huis vandaan) niet meer gestart kreeg. Dus heb ik de auto in een parkeervak geduwd. 
Volgende morgen opnieuw koude start geprobeerd. Motor sloeg direct aan maar na een paar seconden ook weer uit waarbij ik hem niet meer gestart kreeg. 
Inmiddels 1 week verder. Vandaag de auto maar weer op eigen pad gesleept. Nog geprobeerd te starten. Sloeg direct aan maar ook weer direct uit. 
Ik ben een beetje ten einde raad en begrijp niet wat er nu misgaat? Wie heeft verstand van deze wagens en vooral van dit type PRV V6 motor?
De luchtweger voelt zwaar qua weerstand als ik hem met de hand induw. Echter tijdens het starten beweegt die klep wel soepel op en neer. Wat kan dit zijn en hoort dit?
Ik ruik geen benzine tijdens het starten of na een aantal startpogingen. Toch zegt mijn gevoel dat hij teveel brandstof krijgt, maar misschien heb ik het helemaal mis. Ik denk dat omdat hij de eerste keer direct wil starten en daarna niet meer, dus dan verzuipt hij volgens mij toch? Feit is dat er een goede vonk is, voldoende lucht en voldoende brandstof. Dit wordt ook bevestigd mijns inziens aangezien hij met koud ook direct wil starten de 1e keer. Daarna helaas niet meer. Ik kom er gewoon niet meer uit wat dit nu zou kunnen zijn?
Lijkt mij stug dat hij volgende week na monteren van de 6 nieuwe injectoren wel direct wil aanslaan en blijven lopen. Toen hij vorige week vrijdag mooi had gelopen en ik dus had gereden ging hij op het laatst stationair ook raar lopen. Het toerental zakte met regelmaat even weg waarbij de motor dan telkens bijna afsloeg en dan kwam hij weer terug....?
Ook viel de motor tijdens het rijden soms even helemaal stil zodra ik iets gas gaf. Met dat ik dan het gas weer losliet begon de motor weer te draaien, heel bijzonder en geen idee wat het zou kunnen zijn? Iemand een idee of suggesties waar ik naar zou kunnen kijken?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.