Motor

Lees meer
26-03-2024 09:41 #1044552 door Rudi Haentjens
Motor is gemaakt door Rudi Haentjens
Hallokes allen ,is het normaal dat de zuigers gelijkkomen met de rand van het motorblok  bij een B16 motor zie foto 
groetjes Rudi    
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-03-2024 14:29 #1044553 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Motor

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2024 00:19 - 27-03-2024 00:19 #1044559 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Motor
Ik begrijp de vraag van Rudi wel, meestal ontstaat er een ring aan de bovenzijde van de cilinder. Dit komt omdat de zuigerveren iets lager zitten en de indruk geven dat de zuiger niet helemaal bovenin komt. Dat doet hij natuurlijk wel, anders kun je geen goede compressie krijgen in de verbrandingsruimte. Immers hoe meer de kop gevlakt wordt, hoe hoger de compressie wordt.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2024 12:16 #1044564 door Alex Janssen
Beantwoord door Alex Janssen in topic Motor
Hallo Ed,

Ik heb een vraag hoe ver dient de zuiger onder het blok te zitten?

Ik heb namelijk de volgende ervaring:

Ik heb van een B30 A het blok laten vlakken laten honen door een revisiebedrijf alhier.

De revisie monteur was iets te enthousiast en heeft  dik een millimeter van het blok afgehaald, de zuigerkop zat gelijk met het blok, goede raad was duur, maar ik heb toch de motor weer gemonteerd en een originele koppakking gebruikt.en zuigerveren aanbevolen door een gerenommeerd revisiebedrijf dit ter vervanging  van de Perfect Circle zuigerveren waar ik goede ervaring mee heb/

Motor liep goed op L.P.G. maar op benzine een catasrophe pingelen als een gek maar op LpG als een raket..

Ik heb 90.000 km gereden met het blok tot dat het blok leed onder behoorlijke onderdruk de olie kwam door de pijlstok en voorste krukaskering naar buiten, blok gedemonteerd en wat bleek de de compessie veren waren in 10 fragmenten nog aanwezig en de sponningen van de zuigers nog in tact en cilinderwanden na genoeg onbeschadigd.

Ik vermoed dat het euvel aan de kwaliteit van de zuigerven te wijten is deze zuigerveren waren een vervanging van Perfect Circle zuigerveren en zouden van de zelfde kwaliteit zijn en zijn mij toen aanbevolen door een gerenommeerd revisiebedrijf.

LEX Janssen
3 X Volvo 164
1 X Volvo 144
1 X Volvo Amazon
2 X MG B Cabrio
1 X Mecedes 609 D oprijwagen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2024 13:47 #1044567 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Motor
Hallo Alex,
bij alle B18 en B20 die ik tot nu toe open had (ook die hoogstwaarschijnlijk voor de eerste keer sinds de fabriek open waren) was de bovenkant zuiger bovenkant blok, wat ik ook logisch vind daar men de compressieverhouding met koppakkingdikte en kamergrootte in de kop regelen kan, dus men hoeft een blok niet hoger te maken dan voor de zuigers nodig.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2024 18:40 #1044573 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Motor
Ja, de B30 is bekend met pingelproblemen. Bij de B20 kun je een dikkere pakking plaatsen om dit probleem op te lossen. Wat een oen, een millimeter van het blok af halen.... wat ik doe is de kop laten reviseren met grotere kleppen en vlakken tot E specificatie. Dat pingelen zal ook wel bij hoge toeren zijn opgetreden, high revs knock noemen ze dat en geeft forse motorslijtage. Ik gebruik zo veel mogelijk Mahle zuigers of nog oude Volvo zuigers die ik in de loop der tijden heb overgehouden. Ik heb nog wel een goede B30 liggen, als je er een zou willen reviseren en dat kan ik ook voor je doen. Geeft me een pb en zal ik je advies kunnen geven

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2024 15:37 #1044590 door Alex Janssen
Beantwoord door Alex Janssen in topic Motor
Hallo Ed,

Als je er geen bezwaar tegen hebt wil graag en kijkje bij jou en natuurlijk jouw werkplaats nemen.

Het project B30 ligt voorlopig stil aangezien ik druk bezig ben met de bouw van een nieuwe werkplaats groot 130  vierkante meters en 4 meter hoog

Zie de foto

Vrl gr.

LEX
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2024 19:22 - 28-03-2024 19:27 #1044601 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Motor
Dat wordt een mooie werkplaats, een beetje off topic, maar goede spullen en ruimte is al verantwoordelijk voor de helft van het resultaat... Denk goed na over de inrichting, isolatie en verwarmen, zonnepanelen en infrarood verwarming met bewegingsmelder is een prima alternatief voor Gas/warme lucht verwarming. Een vier-koloms brug en een twee-koloms brug maakt dat je alle voorkomende werkzaamheden kunt doen. Inmiddels gebruik ik een 'poetsbrug' die 1,10 m hoog komt voor montage. En die is ook nog verplaatsbaar, erg handig.

 

 

Je kunt nooit genoeg opbergkasten hebben, vaak slibt een ruimte dicht als je niet oppast

 

 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.