Nokkenas, b20f

Lees meer
22-02-2024 09:06 #1044106 door Gerard Derksen
Nokkenas, b20f is gemaakt door Gerard Derksen
Hoi, ik heb een nieuwe nokkenas nodig voor mijn b20f motor. Op deze motor zit een kop met dezelfde hoogte als een B20E. De computer is de xxxx034 behorend bij de lage compressie b20F. Kan iemand mij adviseren welke nokkenas ik moet kiezen? Er zit nu een R nokkenas in maar deze levert koppel bij hogere toerentallen en dat is wat ik niet wil. Kan ik ook beter een dikke koppakking gebruiken?
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2024 11:38 #1044108 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Nokkenas, b20f
Dag Gérard, mijn advies is een C nokkenas. Mijn amazon Combi b.j. 1969 met B20A motor heb ik 25 jaar geleden voorzien van een C nokkenas i.c.m. een gevlakte kop ( 0.5MM ) en een koppakking van 1.2MM, wat bevorderlijk is voor de efficiëntie van het blok. De C nokkenas gaat verder door in toeren en geeft het hoogste koppel bij 3500RPM. De 2MM koppakking is bedoeld voor landen met een beschikbare benzinesoort met een octaangetal onder 85. Het advies neem de dunste  koppakking en je vergroot de efficiëntie en trekkracht van het blok. Gr. Albert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2024 23:45 #1044115 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Nokkenas, b20f
Ik dacht dat ze voor een injection meestal een K nokkenas kiezen.
zie dit verhaaltje.www.volvokv.nl/forum/motor/18419-nokkenas-herkennen
www.tinustuning.nl/1-onderdelen-nokkenassen.html


m.vr.gr.

Johan Geers
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-02-2024 08:21 #1044116 door Edwin
Beantwoord door Edwin in topic Nokkenas, b20f
Ik heb een tijdje rondgereden met een B20F met carburateurs, daar zat een D-nokkenas in. 

Op "TurboBricks" bijgaande lijst gevonden waar de door Volvo geleverde nokkenassen incl de specificaties staan vermeld.

Groet Edwin

Volvo Amazon P131 B20 ’68

Regio Noord nu ook op Facebook:
www.facebook.com/groups/vkvregionoord
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-02-2024 09:55 #1044119 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Nokkenas, b20f
De C nokkenas heb ik in de praktijk vast kunnen stellen dat dit de beste optie is i.c.m. een enkele strohmberg carburateur een gevlakte cilinderkop -05MM een cilinderkoppakking van 1.2MM dunner had ik toendertijd niet aangedurfd, maar met de ervaring van nu zou ik de 0.8MM kiezen. De K nokkenas (geïntroduceerd in modeljaar 1975 ) heb eens gemonteerd in een 144 b.j. 1970 op LPG, maar dat vindt ik helemaal niks i.v.m. de A nokkenas die standaard gemonteerd is. Met de Kas krijg je ook nog meer slijtage in de gehele kleppentrein door de hogere lift. De D en de B ( B18D)  nokkenassen waren naar mijn weten 30 jaar geleden al niet meer te koop. De B nokkenas is bijzonder goed geschikt voor LPG ,door een ander nokprofiel blijft de klep langer openstaan. Gr. Albert
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-02-2024 14:42 #1044129 door Edwin
Beantwoord door Edwin in topic Nokkenas, b20f
Bij het VKO en ook bij ander "commercieel" leveranciers zijn de verschillende nokkenassen nog gewoon verkrijgbaar.

Ik rij op dit moment rond met een TT3 van Ben Flierman (Tinus Tuning), ben daar erg tevreden over. Heeft lekker veel power onderin en kan heel "schakellui" gereden worden . 

Groet Edwin

Volvo Amazon P131 B20 ’68

Regio Noord nu ook op Facebook:
www.facebook.com/groups/vkvregionoord

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-02-2024 09:21 #1044146 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Nokkenas, b20f
Ja, dat denk ik ook, TT3 met enkele Stromberg 0,8 koppakking en LPG, geeft goed koppel onderin en draait stationair mooi rond. Rijdt op LPG zelfs beter dan op benzine. Heb dit al zeker 10 keer toegepast. De B20F kop geeft voldoende compressie 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.