Aftappen koelvloeistof

Lees meer
03-02-2024 08:42 #1043927 door Pieter Jans
Aftappen koelvloeistof is gemaakt door Pieter Jans
Goedemorgen,

​​

Voor het vervangen van de nokkenas heb ik de kop verwijderd. Echter de koelvloeistof had ik niet volledig afgetapt omdat deze aftapplug vast zit/stuk is, zie foto.

Nu is er bij het liften van de kop koelvloeistof uiteraard in de motor gekomen.

Kan ik dit met regulier olie verversen weer oplossen?

En hebben jullie een tip wat te doen met de drain plug? Is wel handiger als het werkt.

Het gaat overigens om een b20a.

En tot slot, het was gisteravond geen beste avond, is er bij het verwijderen van de geleiders wat olie in de koelvloeistof kanalen van het onderblok gekomen. Ik weet het, beetje prutswerk. Ik dacht het nog even te doen nadat de kinderen op bed lagen. Ik heb dat allemaal met een spuit leeg gezogen en schoongemaakt. Hebben jullie nog andere adviezen?

Alvast bedankt,

Groeten Pieter 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2024 19:20 - 03-02-2024 19:30 #1043931 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Aftappen koelvloeistof
Ik heb er geen ervaring mee maar misschien is spoelolie wat?
www.deolieconcurrent.nl/products/Kroon-O...ing-Oil-1-liter.html
Bijlage:

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2024 18:13 #1043942 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Aftappen koelvloeistof
Je kunt proberen een bout op de plug te lassen, door de warmte zal hij wel loskomen. Wat maakt dat je alleen de nokkenas wil wisselen ?. Hoe weet je wat de conditie van bv de krukaslagers is. Laten we zeggen dat het een ongewone manier is on de nokkenas te wisselen Die olie is niet zo'n probleem, maar koelvloeistof is vervelender ... dat geeft oxidatie. tja, spoelen kan natuurlijk. Waarom niet het hele blok eruit en demonteren, dan weet je waar je over praat. Waar woon je 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2024 18:42 #1043952 door Pieter Jans
Beantwoord door Pieter Jans in topic Aftappen koelvloeistof
Bedankt voor jullie reacties.

De spoeling ga ik naar kijken. Heb inmiddels begrepen dat de koelvloeistof in het carter ook verdampt wanneer de motor warm wordt, dus de boel rap maar weer in elkaar zetten dan. Dan nog eventueel spoelen.

De reden dat ik los de nokkenas wil vervangen is omdat het blok 2000 km geleden, wel 10 jaar inmiddels, uit elkaar is geweest. Maatvoeringen waren goed en toen heb ik hem weer in elkaar gezet met nieuwe lagerschalen, pakkingen en zuigerveren. NU wil ik een tt3 as monteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2024 18:43 #1043953 door Pieter Jans
Beantwoord door Pieter Jans in topic Aftappen koelvloeistof
P ik woon in Arnhem. We hebben elkaar ooit eens ontmoet toen je nog op het industrieterrein hier zat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-02-2024 15:26 #1043962 door Cees Berkvens
Beantwoord door Cees Berkvens in topic Aftappen koelvloeistof
Koelvloeistof zakt in het carter naar beneden. Olieaftapschroef stukje losdraaien. Aanvankelijk zal er kvs uitkomen. Wachten tot olie eruit komt.
Ik zou alles aftappen en even vullen met de goedkoopste olie. Daar even mee laten draaien en weer aftappen en je favoriete motorolie in het blok en weer verder rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.