temperatuur motor olie

Lees meer
23-10-2023 02:24 #205150 door Johan Geers
temperatuur motor olie is gemaakt door Johan Geers
Ik heb sinds kort een remperatuurmeter zitten in mijn motorolie.
Er zit ook een oliekoeler op mijn motor.(radiator type een Duits merk)
Nu gaat de temperatuur van de Olie naar 115gr en blijft daar op steken (B wegen)
Is dit een normale temperatuur voor de olie, ik lees allamaal verschillende verhalen.
Buitentemperatuur 35 tot 40gr.
Ik ververs mijn olie om de zes maanden.
Als ik aan mijn oliekoeler voel dan is een van de slangen warm en de ander koel dus ik denk dat de oliekoeler wel werkt.
Of zit er in de oliekoeler een termosstaat van 115gr? Want in een goede oliekoeler zit een termosstaat.
Of is een temperatuur van 115gr idiaal?

Want ik heb dit gevonden op internet

Wat doet een olie koeler?
Het gebruik van een oliekoeler kan de olietemperatuur tot wel 30 graden verlagen. Bij een lucht-oliekoeler zorgt een thermostatisch ventiel ervoor dat de olie pas door de koeler wordt gepompt als de optimale bedrijfstemperatuur is bereikt.


alvast bedankt

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-10-2023 17:02 #205161 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic temperatuur motor olie
Daar ben ik ook erg benieuwd naar. Ik heb een Biltema olietemperatuurmeter met een 'sandwichplaat' bij het oliefilter. Dat is dus wel op een andere plek gemeten dan onderaan in het carter. Idem de oliedruk. Leuk die klokjes en je weet wanneer het niet goed is (in het rood), maar wat wel goed is? Geen flauw idee! De schaal op de Biltema olietemperatuurmeter vind ik ook moeilijk te begrijpen.

Bij mij ligt de temperatuur vaak rond de 95/100 graden. Bij een lange snelwegrit op een warme zomerdag loopt hij soms op naar de 115 (ongeveer, maar in ieder geval geen 120). Dat is dus wel als de motor op 4000 rpm draait bij 100/105 km/h op de GPS (B20 met TT3, zonder overdrive op LPG).

Binnenkort komt er een overdrive in. Ik ben benieuwd wat dit met de temperaturen gaat doen.

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2023 01:07 #205175 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic temperatuur motor olie
Beste Stijn, ik heb dit van het internet gehaald

What is the normal oil temperature? Normal oil temperature depends upon the type of fuel used in the vehicle. For gasoline vehicles, this varies from around 230 to 260F (110-126.6°C). However, it is slightly lower for diesel-powered engines, at around 200-230F (93-110°C).
Maar als je naar deze advertentie kijkt van Nordicar dan gaan hun terug naar 80gr
nordicar.com/artikel/10792/oliekoeler-aa...-b20-b30-418490.html
terwijl de ideale koelwater temperatuur rond de 90gr ligt zie
Normal coolant temperature will be around 195 to 220 Fahrenheit (approx 90°C) and anything above or below this can start causing problems.
Dus ik kan niet inzien hoe dat je met 90gr koelwater naar 80gr kan gaan.
Vooral degene die met een orginele oliekoeler rijden (oliekoeler die door water gekoeld wordt)
Dus olietemperatuur van 80gr lijkt mij onwaarschijnlijk?????
Ik heb er een 76gr termosstaat inzitten en het inschakelen van mijn fans is op 85gr.

Dus wat is nu juist?

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
24-10-2023 19:05 #205183 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic temperatuur motor olie
De genoemde temperatuur van 80 oC is de temperatuur waarbij de thermostaat open gaat, niet  per se de temeratuur waar de olie naar wordt terug gekoeld.
Wanneer heb je dit nodig of merk je effect?
Prjzen zijn niet dusdang dat je het alleen voor de leuk inbouwt...

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2023 01:41 #205185 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic temperatuur motor olie
Gevonden, en hier volvo1800pictures.com/manual/67_manual/67_manual_rev_A.pdf staat alles in.

De termostaat dient 76gr te zijn en de olietemp mag niet boven de 130gr komen.

Dus ik zit met 76gr termostaat goed en 115gr voor de olietemeratuur is ook niet verkeerd.

De temperatuur van het koelwater moet tussen de 70 en 90gr blijven.
Ik gebruik Valvoline 20W50 en deze heeft een vlampunt van 227gr.

En wat voor en P1800 telt, telt ook voor een Amazone met een B20

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2023 09:45 #205188 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic temperatuur motor olie
Een oliekoeler en olie temperatuurmeter is denk ik alleen interessant als je veel van de motor gaat vragen.
In een P1800 (sportwagen) zit dit er standaard in.
Maar dit is ook een auto die gemaakt is om er hard mee te gaan rijden.
Of je moet het inbouwen omdat je het leuk vind.
 

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2023 14:33 #205198 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic temperatuur motor olie
Ja, de B20E van de 1800E,  met zijn 135 pk, is 'top of the line engine' voor de klassieke Volvo's. Bij normaal rijden op B-weggetjes komt de olietemp meter nauwelijks van zijn plek, echter bij warm weer en lekker doorrijden op de autobahn wordt er veel meer koeling gevergd en zie je de olietemperatuur oplopen. Ik wilde wel eens zien wat er gebeurt bij rijden met vol vermogen in de zomer en hield ik de olie en koelwater temperatuur goed in de gaten, soms staan ze recht boven elkaar en dan minderde ik wat snelheid en zag gelijk de olietemp omlaag gaan. Moet er wel bij zeggen dat ik een 1800E automaat heb, met een oliekoeler voor de bak onder de radiator en bij vol vermogen de motor tegen de 7000 toeren draait. Hij wordt dan enorm stil en dat voelde wat angstig. Ik deel de mening van Rob dat bij normaal verkeer een oliekoeler niet echt nodig is, maar goed de zomers worden steeds warmer ... met de 1800 ritten bouwen dan soms een afkoelingsroute in ...
 

 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-10-2023 02:44 #623968 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic temperatuur motor olie
Je vergeet een ding Ed de weersomstandigheden het is hier geen koud kikkerlandje, ik denk niet dat ik het zonder oliekoeler kan redden.
En de oliekoeler die jij op je auto hebt zitten is een watergekoelde oliekoeler als ik het goed heb.
Zit daar een termosstaat in? Ik geloof het niet.
Bij mij zit er waarschijnlijk een termostaat in van 115gr want de meter blijft daar wel erg mooi op staan.

De P1800 manual geeft duidelijk de limieten aan en daar ben ik blij mee want als ik die volg zit gegarndeert goed.
Ik heb een B20E motor met carburators.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.