Inlaat luchtfilterhuis afgesloten

Lees meer
12-10-2023 17:33 - 12-10-2023 17:34 #204985 door Koen Sollie
Inlaat luchtfilterhuis afgesloten is gemaakt door Koen Sollie
Beste Allen,

Het luchtfilterhuis van onze Volvo 245 (1982) heeft twee inlaten. Het gat aan de zijkant is ergens in het verleden door iemand afgesloten met een prop schuimrubber (zie foto). Dit is ongetwijfeld met een reden gedaan. Wat zou de reden kunnen zijn?
Groet, Koen
 

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-10-2023 19:00 - 12-10-2023 20:43 #204988 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Inlaat luchtfilterhuis afgesloten
Een tweede gat is vaak bij de turbo modellen aanwezig (althans bij de 940 HPT, ). Ik vermoed dat de luchtfilterbak of origineel eerst op een 240 turbo zat of dat iemand het vermogen van zijn auto wilde vergroten en toen een extra gat gemaakt heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Kees Roskam
  • Kees Roskam's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
  • Een tevreden en gelukkige 240-rijder.
Lees meer
13-10-2023 10:12 #204993 door Kees Roskam
Beantwoord door Kees Roskam in topic Inlaat luchtfilterhuis afgesloten
Waarschijnlijk heeft de auto op LPG gelopen en is de voorverwarmingsslang naar de uitlaat verwijderd. Bij LPG is geen voorverwarming nodig of zelfs ongewenst.

Het is heel fijn om ook een gelukkig Volvo-leven te hebben!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2023 12:25 #205000 door Koen Sollie
Beantwoord door Koen Sollie in topic Inlaat luchtfilterhuis afgesloten
Dank Pascal en Kees voor jullie reacties.

De verklaring van Kees ligt denk ik voor de hand. De auto loopt op LPG. Ik heb nog een keer goed gekeken. De voorverwarmingsslang is inderdaad niet meer aanwezig. Het onderste gat is van de voorverwarming en de lucht komt nu uit de motorruimte en dat is warme lucht (als de motor warm is). Het gat  met de prop schuimplastic haalt de lucht via een slang uit de ruimte tussen grille en radiateur en dat is mi geen/minder warme lucht. Dan is toch het verkeerde gat afgesloten?

groet, Koen. 

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Kees Roskam
  • Kees Roskam's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
  • Een tevreden en gelukkige 240-rijder.
Lees meer
13-10-2023 12:50 #205001 door Kees Roskam
Beantwoord door Kees Roskam in topic Inlaat luchtfilterhuis afgesloten
Hallo Koen, 
mijn 240 loopt ook op (alleen) LPG en ik heb de voorverwarmingsslang voor een gedeelte laten zitten tot aan de andere kant van de radiateur en daar afgesneden en open gelaten. Die prop zit m.i. inderdaad in het verkeerde gat. Daar zit de luchtaanzuiger achter de grill op aangesloten. Ik heb de thermostatische klep in het luchtfilterhuis ook verwijderd. Die is bij jou ook weg zie ik. Bij mij wordt er dus lucht aangezogen via de de pijp achter de grill en via de afgesneden voorverwarmingsslang. In het begin van de LPG had ik de voorverwarmingsslang volledig afgesloten en kreeg hij dus alleen lucht via de pijp achter de grill maar dan sloeg hij wel eens af bij het afremmen op hogere snelheid. Met beide openingen was dat probleem voorbij. Waarschijnlijk is daarom bij jou de prop in dat gat gedaan vanwege hetzelfde probleem. 

Het is heel fijn om ook een gelukkig Volvo-leven te hebben!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hans Latenstein (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
13-10-2023 14:35 #205004 door Hans Latenstein (GAST)
Beantwoord door Hans Latenstein (GAST) in topic Inlaat luchtfilterhuis afgesloten
Hoe je het exact aansluit is eigenlijk niet zo heel belangrijk, zolang je er maar voor zorgt dat er geen (rij-)wind direct de aanzuigslang in blaast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2023 19:44 #205007 door Koen Sollie
Beantwoord door Koen Sollie in topic Inlaat luchtfilterhuis afgesloten
Hans, dankjewel voor de aanvullende tip. Ik ga er rekening mee houden.
Hartelijke groet,
Koen

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.