Hulp bij motor identificatie gevraagd

Lees meer
17-02-2017 15:58 #166820 door Gert van Beek
Hulp bij motor identificatie gevraagd is gemaakt door Gert van Beek
Beste mede forumleden, in het kader van het inbouwen van een andere motor in mijn combi ben ik op zoek naar de motornummers die mij wat kunnen vertellen over de identiteit van mijn motor.
Wat ik weet is dat het een B18 is, dat staat er luid en duidelijk op. Maar als ik verdere informatie zoek dan loop ik vast. Bijvoorbeeld is het een a, een of toch een D type. Uit de summiere informatie die ik op internet kan vinden wordt niet echt duidelijk welk nummer waar moet staan. Er wordt gesproken over twee platte vlakjes waar cijfers en / of letters in zouden moeten staan, alleen bij mij zijn die vlakjes maagdelijk, geen informatie dus, het linkse vlakje heb ik met de staalborstel ontdaan van verf: blanco.

Het is aannemelijk dat er hier op het forum mensen zijn die hier beter mee op de hoogte zijn dan ik, dus heel graag jullie hulp.





De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-02-2017 06:25 #166829 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Hulp bij motor identificatie gevraagd
Hallo Gert,

Zo te zien staan er alleen de algemene identificatie overgebleven, het lijkt erop of de nummers in de vlakjes weg geslepen zijn. Dan wordt het moeilijk om te zeggen wat je nu hebt. Je zou de kophoogte eens kunnen meten, bij de A en D motor is deze 88 mm tussen het vlak waar de kurk pakking van het kleppendeksel komt en de onderkant van de kop. Voor de B motor is deze hoogte 86,2 mm. Zo te zien is er ook een dunne koppakking gebruikt, als ik me niet vergis werd die bij de B motoren gebruikt. Welke nokkenas is gebruikt is zo niet echt te zien. Misschien dat er iemand iets over de lift hoogtes weet dan zou je deze kunnen meten. De A en D motor hadden standaard een A-as, de B motor een B of C-as

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-02-2017 10:37 #166832 door Gert van Beek
Beantwoord door Gert van Beek in topic Hulp bij motor identificatie gevraagd
Rob bedankt voor je antwoord, die beide vlakjes zien er in het echt uit alsof er nooit iets ingeslagen is geweest en zijn machinaal geslepen.
Ik ga vandaag even kijken bij de motor die nu in de combi zit of ik daar iets wijzer van wordt.
Waar ik met name naar wil kijken is of er bij de huidige motor schuin links onder de vlakjes ook een nummer staat en zo ja welk nummer dan.
Van die motor weet ik dat het een B18A is.
Als het getal 20 wat op beide foto's te zien is inderdaad de toevoeging is op het typenummer dan zou het eventueel om een D type kunnen gaan.
Ik ga deze motor hoe dan ook los trekken want de compressie is op twee cilinders heel slecht, slechter dan toen ik hem kocht.
Vermoeden: vastgeplakte schraapveren door het staan, deze motor staat (volgens vorige eigenaar gereviseerd) al langere tijd stil.
Ik meld me weer als ik meer ontdek.

Groet Gert.

De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-02-2017 12:04 #166833 door Gert van Beek
Beantwoord door Gert van Beek in topic Hulp bij motor identificatie gevraagd
Ter aanvulling: de kop is 88 mm hoog en de gebruikte pakking is 0,72 mm dik.
Dit om het nog wat meer verwarrend te maken, de hoogte van de kop duidt dus op een A of een D, terwijl de dunne pakking dan weer bij een B zou moeten horen.
Is er nog iets bekend van de zuigerhoogte op ODP ten op zichte van het pasvlak van de kop? Of is dat in alle gevallen hetzelfde? Of zit dat alleen in de hoogte van de kop en kun je dan door de kop te vlakken naar de specificaties van een B de compressie verhogen?

Groet Gert.

De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-02-2017 14:10 #166834 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Hulp bij motor identificatie gevraagd
Een dunnere pakking wordt ook wel eens gebruikt om de compressie wat op te krikken, dus dat zegt niets...

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-02-2017 14:45 #166837 door Gert van Beek
Beantwoord door Gert van Beek in topic Hulp bij motor identificatie gevraagd
@ Saskia; dat is me bekend, evenals het vlakken van de kop om hetzelfde doel te bereiken.

Groet Gert.

De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-02-2017 14:57 #166838 door Gert van Beek
Beantwoord door Gert van Beek in topic Hulp bij motor identificatie gevraagd
Ik ben de specificaties van de motorblokken even nagegaan en alle onder blokken in de B18 serie Van het A, B of F type zijn standaard dezelfde boring en slag, 84,14 x 80,0 mm boring x slag.
Het verschil in vermogen zit dus in de configuratie van de kop.
De A en de D hebben een compressieverhouding van 8,7 : 1 en als verschil 1 of twee carburateurs,
terwijl de B een andere compressieverhouding heeft: 10,0 : 1 én dubbele carburateurs.
Voor mij is het nu duidelijk, het blok wat ik nu heb is en A of als ik er twee carbs opzet is het een D.
Wil ik er een B van maken dan moet ik een andere kop hebben.

Groet Gert.

De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-02-2017 15:16 #166839 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Hulp bij motor identificatie gevraagd
Je kunt er inderdaad gemakkelijk een B van maken Gert, vergeet dan niet de nokkenas dat moet dan ook een B of C as zijn of een snellere van Tinus. De TT3 hebben ze mij verteld zou dan een mooie zijn. De A kop zou kunnen laten af vrezen tot 86,2 mm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-02-2017 15:36 #166840 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Hulp bij motor identificatie gevraagd

Gert van Beek schreef : Het verschil in vermogen zit dus in de configuratie van de kop. De A en de D hebben een compressieverhouding van 8,7 : 1 en als verschil 1 of twee carburateurs,terwijl de B een andere compressieverhouding heeft: 10,0 : 1 én dubbele carburateurs.

De B18A en B18D hadden tot ca. 1964 een CR van 8,5 : 1 en daarna van 8,7 : 1. De B18A had altijd een A-nokkenas, de B18D had vanaf 1964 echter een B-nokkenas. Het verschil in vermogen zit dus niet altijd alleen maar in de kop of de carburateurs. Voor een upgrade zou ik zeker kiezen voor een moderne nokkenas als de TT3.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-02-2017 16:09 #166841 door Gert van Beek
Beantwoord door Gert van Beek in topic Hulp bij motor identificatie gevraagd
Gert bedankt voor je toelichting maar de scherpere nokkenas dat was van af het begin al de bedoeling.
De vragen die ik gesteld heb zijn bedoeld om voor mijzelf een duidelijk beeld te krijgen over deze motoren, dit vooral om bekend te raken met de specificaties van deze motoren.
Ik heb een tamelijk brede ervaring met motoren; klassiekers restaureren al 50 jaar maar voorheen altijd andere merken.
Ook veel ervaring opgedaan in met name scheepsmotoren van klein tot groot, dat is voor een groot deel de andere rode lijn die door mijn leven loopt; scheepvaart, scheepsrestauratie en scheepsmotoren.
Groet Gert.

De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.