1800ES, krukaspoeliebout probleem

Lees meer
13-07-2016 19:18 - 13-07-2016 19:20 #161806 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic 1800ES, krukaspoeliebout probleem
De motor veroorzaakt veel meer torsie dan jij kunt veroorzaken met een sleutel op de bout hoor. Er zit alleen nogal wat speling in de aandrijflijn, die het losschrikken bemoeilijkt. Ik heb op mijn B18 een poelie met gaten erin: dat is eenvoudig want daar kun je een tegenhouder voor maken...

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-07-2016 20:38 - 13-07-2016 20:41 #161808 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic 1800ES, krukaspoeliebout probleem
Het door Johan vermeldde tool in topic "Zelfgemaakt gereedschap" heet in engels "torque multiplier". Lijkt interessant te zijn, maar weet niet of plaats genoeg is tussen poeliebout en radiator. Volgens Google ook bijzonder duur.

In mijn vorige bijdrage sprak ik wel van op de 10mm dikke strip DIRECT een supersterke 21mm SLAGMOER-DOP te lassen. Ik denk dan ook dat zodoende eerst de strip/buis zal plooien, vooraleer de dop zelf er af gerukt zal worden. Wat nog eerst zal gebeuren is dat, zoals ik meldde, de kop afbreekt van de bout.

Bij mijn weten zijn ring- of steeksleutels niet gemaakt om er nog een verlengstuk van 1m op te plaatsen, ook niet van kwaliteitsmerk. Bij breuk geldt de garantie termijn dan niet meer, de producenten weten dat maar al te goed!

[Nog ter info: het 4kant stuk dat op de strip gelast is (=te zien op 1ste foto) was bedoeld als suggestie, indien men bestaande 21mm dop op bvb. 4kant van 1/2" zou willen gebruiken, en tegelijk plaats sparen. De maat van het vierkant op de foto is trouwens 3/4" en vormt nagenoeg 1 geheel met de strip. D.w.z., er is in de strip eerst een 4kant gat gemaakt, waar het 4kant stuk nipt doorheen kan passeren, bvb. over een afstand van +-2mm. Het geheel is dan langs de andere kant mooi dicht gelast, daarna nogmaals langsheen de 4 zijden van de uitstekende kant, en tenslotte is alles proper afgeslepen. Kan dus ook gemaakt worden met 4kant stuk van 1/2". De mogelijkheden van dergelijke konstruktie zijn uiteraard ook beperkt, en minder sterk als kwaliteits gereedschap. Ook ik draaide al eens een 1/2" stuk kapot, maar dan wel van namaak gereedschap...]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-07-2016 23:20 - 13-07-2016 23:21 #161816 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic 1800ES, krukaspoeliebout probleem
De sleutel-met-buis methode zou ik niet doen met een sleutel uit een mooie set, maar is een al meermaals met goed gevolg uitgoefende praktijk, met natuurlijk het risico dat de sleutel het begeeft (boutbreuk ook niet uitgesoten). Maar ik ken ook een geval waar op deze manier met een "braderiesleutel" alle vastgeroeste wielbouten van een vrachtwagen bewust tot afbreken belast werden (en dat zijn veel en dikke bouten), de sleutel bleef heel.
Maar eerst eens heet maken zal zeker helpen als de Loctite hem vasthoudt.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-07-2016 00:17 #161819 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 1800ES, krukaspoeliebout probleem
beste Johan, je zou eens naar een wielmoersleutel moeten kijken met een uitschuifbare handel www.trailerandtools.nl/nl/kruissleutel-w...s-sleutel-sleut.html
Deze sleutels zijn er ook in een haakse uitvoering en niet te duur.
Mooier nog een van een vrachtwagen met de juiste dop.

Ik hebzelf een ratel waar je de handel van uit kan schuiven best gemakkelijk.

success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-07-2016 13:34 #161821 door Johan de Dreu
Beantwoord door Johan de Dreu in topic 1800ES, krukaspoeliebout probleem
Beste Volvo vrienden,

Eerst dank voor jullie vele goede tips.

Maandag gaat mijn 1800 op de brug.
We gaan op de startmoterkrans blokkeren en met een langere arm proberen.
Lukt dat niet gaan we het heet maken en nogmaals proberen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Nogmaals dank.
Hartelijke groet,
Johan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-07-2016 18:49 #161824 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic 1800ES, krukaspoeliebout probleem
Ik zou beginnen met de bout heet stoken om de Loctite te lossen. Als je dit als tweede optie houdt bestaat de kans dat de bout al bij de eerste optie (= niet verhitten) afbreekt en dan ben je verder van huis...

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2016 00:13 #161838 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 1800ES, krukaspoeliebout probleem
Beste Willy, 70dollar lijkt mij niet duur.
www.cheaterbarsales.com/

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2016 07:15 #161842 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic 1800ES, krukaspoeliebout probleem
Dag Johan,

dank voor info, de meeste prijzen die ik zag verschijnen waren rond 200 dollar...

vr.gr. Willy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-07-2016 17:16 #161902 door Johan de Dreu
Beantwoord door Johan de Dreu in topic 1800ES, krukaspoeliebout probleem
Volvo Vrienden,

Vandaag is het gelukt.
Door bij de starterkrans het vliegwiel te blokkeren hebben en met een buis op de ringsleutel te trekken hebben we de bout los gekregen.

Allemaal hartelijk dank voor jullie goede adviezen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-08-2016 17:45 #162247 door Johan de Dreu
Beantwoord door Johan de Dreu in topic 1800ES, krukaspoeliebout probleem
Volvovrienden,
Mijn garage in Liempde, W.Vullings, heeft het probleem opgelost.
Omdat door het lubberen de krukaspoelie niet te centreren was heeft Wim Vullings er een ring bij laten draaien waarop de poelie nu centreert.
In de krukas heeft hij nieuwe draad gesneden en er een metrische bout ingezet, de kop er afgeslepen en er een moer opgezet.
Hulde voor Wim Vullings
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.