toerental

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-01-2004 21:00 #55080 door
toerental is gemaakt door
Ik heb nu zins enige tijd een amazon met toerenteller. Ik vraag mij echter vanaf het begin al af wat nou goede waardes zijn om te schakelen. Bij normaal rijgedrag en sportief. Bij welk toerental kom je in het 'rood'? En wat is een mooi toerental om langere tijd op te rijden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-01-2004 21:03 #67140 door
Beantwoord door in topic toerental
Het gaat trouwens om een B20 met enkele carburateur en een OD.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-01-2004 20:54 #67139 door
Beantwoord door in topic toerental
Bij welk toerental je schakelt hangt van de omstandigheden af. <br>Ik heb ook een B20A, dus ik weet dat die veel trekkracht heeft bij lage toeren. Wegrijden in de 1e versnelling vereist daardoor bijna geen extra gas terwijl het op laten komen van de koppeling toch vrij snel kan gebeuren. Ook door die trekkracht is het gebruik van alles onder de 4e versnelling vanaf 50-55 km/u onnodig. Bij verder doortrekken vind ik dat de B20A een bak herrie gaat maken en gaat trillen wat pas vanaf een veel hoger toerental weer een stuk minder wordt, en veel sneller wordt hij er toch niet van. Dan kun je beter een B20B plaatsen (beter nog: de geïnjecteerde B20F).<p>Bergop rijden in de Alpen is een heel ander verhaal: daar moet je juist wel ver doortrekken in de versnelling. Schakel je te vroeg, dan is de volgende versnelling gewoon te groot. In de bergen rijd je dezelfde snelheid minstens 1 vernselling lager. Bergaf ook, je mag nl. niet de remmen al het remwerk laten doen! Doe je dat wel, dan loop je groot risico op verglazing van de remblokken/-voeringen. <p>Bij constante snelheden vanaf 50-55 km/u rijd ik dus in zijn vier. Over het gebruik van de overdrive kan ik geen advies geven: die heb ik nl. niet, maar ik zou gokken vanaf 80 km/u...(?).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-01-2004 21:05 #67138 door
Beantwoord door in topic toerental
Het max. vermogen van de B20A wordt gehaald bij 4800 tpm. Een B20B bij 5000 tpm en de injectie-versies bij 6000 tpm. <br>Ik vermoed dat je een A toch wel maximaal 6.000 tpm mag laten lopen.<br>De E en F zullen nog wel wat harder kunnen dan 6.000 tpm, maar die hebben een versterkt blok (dat laatste weet ik alleen zeker voor de B20F van 70-73).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-01-2004 23:42 #67137 door
Beantwoord door in topic toerental
volgens de gegevens die ik heb gevonden is het toerental voor koppel/vermogen A: 3000/4800, B: 3500/5800, E+F: 3500/6000. Ik heb de opgave in SAE genomen, volgens DIN ligt alles iets lager. De oorspronkelijke vraag: opschakelen bij hooguit maximum koppel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-01-2004 19:30 #67136 door
Beantwoord door in topic toerental
Feitelijk heb je voor een gemiddelde Amazon, of 't nu een B16 is of een 123GT geen toerenteller nodig. Je schakelt op gevoel en gehoor (oude auto's moet je altijd al met gevoel rijden toch?). Je merkt snel genoeg wanneer de motor lekker loopt en optrekt en een paar honderd toeren meer of minder heeft weinig invloed. Is de motor opgevoerd, dan kan het wat anders worden, dan kan het vermogen pas bij bv 3000 tpm "binnenkomen". Dan blijft het toch vaak nog een ervarings/gevoelszaak. Zelfs bij rally's, als we echt even moeten opschieten, kijk ik zelden op de toerenteller. Hoogstens als ik even moet inhalen kijk ik voor alle zekerheid even of ik tussen de 3000-4000 tpm zit, dan trekt ie nl 't beste. Maar elke auto is weer anders. Als ik in de Audi TT 100 van mijn vrouw mag(!) rijden kijk ik nooit naar de toeren, 't turbootje trekt altijd als een waanzinnige. In mijn Opel Astra dieseltje doet de turbo onder exact 2000 tpm absoluut niets, dus dan wel even kijken bij inhalen. Langere afstanden in de OD? Wees niet bang dat je in het rood komt, lukt je niet gauw, tegen die tijd moet je je zorgen gaan maken over de remweg.....Zondermeer erg interessant al die cijfers en specificaties, maar het blijft gewoon een gevoelskwestie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.