koppakking

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-07-2004 10:36 #54567 door
koppakking is gemaakt door
De motor van mijn Amazon Combi loopt regelmatig heet. Verder verbruikt hij erg veel olie en koelvloeistof. Bovendien heb ik het gevoel dat het vermogen iets afneemt.Alles op een rij zettend trek ik de conclusie dat de koppakking aan vernieuwing toe is.Is deze conclusie juist?Moet ik wellicht in een andee richting denken?Is het vervangen van een koppakking erg prijzig? Is deze reparatie door een amateur uit te voeren, of kan dit alleen een techneut? Wie kent er een site waar ik de verschillende stappen kan vinden? Ik wil proberen zelf aan de slag te gaan, maar ik weet niet precies hoe.Kortom: Ik vermoed dat mijn koppakking vervangen moet worden, maar ik ben er niet zeker van. Hoe en waar kan ik die reparatie het best uitvoeren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-07-2004 10:46 #69207 door
Beantwoord door in topic koppakking
meer tekenen zijn: olie in de koelvloeistof e/o koelvloestof in de olie ('grijze' olie), e/o borrende koelvloeistof bok geopend systeem (overdruk in koelsysteem). kan je aan een compressiemeter komen, dan kun je ook nog eens een compressietest uitvoeren en dan heb je alles wel zo'n beetje gehad. koppakking vervangen is niet zo'n erg moelijke klus, eigenlijk wijst alles zichzelf: montage is de omgekeerde volgorde van demontage. je hebt wel een momentsleutel nodig (klinkt professioneel) om de kopbouten op het juiste aanhaalmoment te zetten en vergeet tot slot niet de kleppen te stellen. kortom: met een handboek in de hand (als je het voor de eerste keer doet), moet het lukken. nog makkelijker is het natuurlijk als er iemand mee kijkt. Volvo vrinden in de buurt?? kosten pakkingset ca. € 50,-.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-07-2004 13:34 #69206 door
Beantwoord door in topic koppakking
Steef,Eerst de compressiemeter ter hand nemen om zekerheid te krijgen over jouw probleem, ik zou je ook aanraden om een techneut in de arm te nemen en laat dezen ook naar je motor kijken.Een koppaking vernieuwen is opzich niet moeilijk, maar als je dat noch nooit gedaan hebt lijkt mij het verstandig om dat niet alleen te doen.succes Kees Vos Ede

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-07-2004 20:49 #69205 door
Beantwoord door in topic koppakking
Hallo Steef,Voor een beschrijving van de stappen bij het vervangen van een koppakking kun je goed terecht op de site van Jaap Blijleven. Op zich is het geen moeilijke klus. Als je eerst eens een paar testjes uit wilt voeren, dan mag je als dat nog gaat wel even bij mij langskomen. Ik heb wel een compressiemeter en ik kan je nog wel wat tips geven bij het monteren van een nieuwe koppakking. Heb het zelf ook al eens een paar keer gedaan. Zorg er overigens wel voor dat je een complete koppakking set krijgt inclusief de pakkingen en rubberen ringen voor de waterpomp en ik ben zelf een voorstander van het gebruik van nieuwe kopbouten.Succes! Dries

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-07-2004 13:11 #69204 door
Beantwoord door in topic koppakking
Ik zou zeker nieuwe kopbouten gebruiken. Als er anders één afbreekt ben je helemaal ver vanhuis. <br>Het vervangen is verder niet moeilijk. Wel even met twee man de cilinderblok/kop eraf halen. Deze is best zwaar. Het spruitstuk met carb en luchtfilter kan je gewoon eraan laten zitten. Natuurlijk wel het spruitstuk loshalen van uitlaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-07-2004 23:22 #69203 door
Beantwoord door in topic koppakking
Met het moment wat gezet mag worden krijg je een kopbout niet kapot.<BR> Zolang die dingen niet verroest/aangevreten zijn zijn ze prima bruikbaar. <BR>Of er moet ooit een onverlaat zijn geweest die een koplekkage met kras aandraaien heeft opgelost maar dan is je kop sowieso krom. <BR>Ofwel zolang de kop kaarsrecht is (checken met een stalen lineaal !) kun je ervanuitgaan dat die bouten oke zijn. <BR><BR>Tot een paar tienden is nog wel op te vangen met de pakking (en evt pakkingpasta...), meer dan dat dan moet de boel gevlakt worden, kost je een paar tientjes.... <BR>Let ook op hoe het vlak van het onderblok eruitziet, zie je zichtbare putjes gebruik dan een pakkingpasta op die zijde van de pakking.<BR><BR>Even een beroep op de kennis van het forum, welke pasta???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.