b20 motor compressie

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-08-2004 00:06 #54404 door
b20 motor compressie is gemaakt door
Hallo allemaal,De B20 is in zweden gebruikt voor een aantal militaire voertuigen. C202 bijvoorbeeld, de laplander. Nu wil men wel eens de compressie verlagen om de motor te kunnen laten draaien op slechte benzine. (Een vriend heeft dit bv voor een wereldreis op zijn motorfiets laten uitvoeren). Weet toevallig iemand of dit voor de militaire toepassing van de b20, hier ook gebeurd kan zijn. Resulterend in een nieuwe motor met een vreemd serienummer, lage compressie en geen olieverbruik?Misschien een rare vraag, maar ik zou zeer geholpen zijn als ik dit te weten kom.Met vriendelijke groet,Roy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-08-2004 09:36 #69908 door
Beantwoord door in topic b20 motor compressie
Er zijn wel miltaire toepassingen kijk bijvoorbeeld hier maar eens.<br>De B18/20 A's kunnen met een compressie van 8,7 anders al behoorlijk matige benzine aan, zouden ze die nóg verder verlagen? Ook zie ik niet hoe een lage compressie invloed heeft op het olieverbruik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-08-2004 12:39 #69907 door
Beantwoord door in topic b20 motor compressie
Bedankt voor je reactie Ben.Ik heb begrepen dat een b20 een compressie behoort te hebben tussen de 11 en 13. Elders op het forum kun je lezen dat b20's met een compressie van rond de 8 vaak veel olie verbruiken (zuigerveren versleten of krassen in de cylinderwand).Begrijp ik goed dat volgens jou 8,7 een opgegeven waarde is van volvo? Als de motor van oorsprong met een lage compressie is gemaakt, dan heeft dit inderdaad geen invloed op het olieverbruik.MvgRoy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-08-2004 13:37 #69906 door
Beantwoord door in topic b20 motor compressie
Er is een verschil tussen de mechanische compressie verhouding en de 'dynamische'. De B18/20 A motoren hebben een mechanische compressieverhouding van 1:8,7 d.w.z dat de lucht 8,7 x gecomprimeerd wordt.<br>Op het moment van de inlaatslag wordt de cilinder volgezogen met lucht. Op het moment dat de zuiger weer bijna stilstaat onderin z'n slag (en zelfs al weer naar boven gaat) is de cilinder in principe gevuld met lucht. De lucht in de inlaatpoorten en de carburateurs hebben echter een zekere snelheid opgebouwd. Het resultaat is dat deze lucht nog even door blijft stromen en dus voor een 'overdruk' zorgt in de cilinders. Op het moment dat de zuiger weer bovenaan is zul je dus ipv 8,7 bar misschien wel 10 bar meten of zelfs nog meer. (een verschil in lengte van de inlaatpoorten kan zo ook echt een enorm verschil in vermogen beteken)<br>Heeft een motor tijdens het draaien slechts 8 bar dan is dat erg weinig, en dat kan inderdaad onder andere veroorzaakt worden door slechte zuigers wat weer gepaard kan gaan met olieverbruik.<br>Het olieverbruik van een motor hangt dus af van de staat van de motor, niet van de oorspronkelijke compressieverhouding. Het meten van de compressie kan wel een idee geven van de staat van de zuigers/cilinders, mits de kleppen en koppakking ook in orde zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-08-2004 20:21 #69905 door
Beantwoord door in topic b20 motor compressie
Dank je Ben, voor je uitvoerige antwoord.Ben er nog niet helemaal uit. Mijn B20 motor verbruikt geen olie, maar heeft een lage compressie. Het zou 20.000 km geleden een nieuwe motor moeten zijn geweest (compressie was toen al laag). Vanwege het vreemde motornummer vroeg ik mij af of er mogelijk voor het leger aangepaste B20's zijn gemaakt, waarvan de compressie standaard lager dan normaal is.MvgRoy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-08-2004 10:30 #69904 door
Beantwoord door in topic b20 motor compressie
Wat is je compressie nu dan? Is het op alle cilinders gelijk (alle laag) of varieert het?<br>Als alle cilinders de zelfde lage waarde vertonen kun je eens de dikte van de koppakking (ongeveer), en de kopdikte zelf opmeten. Als die normale waarden hebben (2mm voor pakking, 86,6mm voor de kop) dan zou de compressiekamer vergroot moeten zijn, of er zouden lagere zuigers in moeten zitten.<br>Ik heb er nog nooit van gehoord maar het zou goed kunnen. <br>Ben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-08-2004 12:40 #69903 door
Beantwoord door in topic b20 motor compressie
Ik heb een B20b net gereviseerd, daarvoor was de compressie rond de 6.5. Toch was het olieverbruik maar 1:3000km (Millers 20W50)Olieverbruik verloopt dan ook vaak via versleten klepseals en klepgeleiders. Boring was bij mij niet eens zo belabberd, geen krassen of stootrand, ook onronfheid viel erg mee. Binnen 0.1mm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-08-2004 12:56 #69902 door
Beantwoord door in topic b20 motor compressie
Compressie van 6,5 voor B20B is inderdaad zeer laag. Een olieverbruik van 1:3000 is daardoor des te vreemder. Als je geen stootrand/krassen/grote slijtage hebt was de lage compressie dan misschien niet van lekke kleppen oid?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-09-2004 13:05 #69901 door
Beantwoord door in topic b20 motor compressie
Neenm, want compressie-test met olie op ze zuigers leverde aanzienlijk hogere waarden op toch (90%)zuigerveren. er was er zelfs één gebroken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-09-2004 13:10 #69900 door
Beantwoord door in topic b20 motor compressie
Tja, zeker als er zuigerveren gebroken zijn kan het wel dat je een laag olieverbruik hebt én een lage compressie. Kennelijk waren jouw compressieveren versleten (en gebroken) maar je olieschrapers nog aardig goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.