ehmm, ja ja (compressie)

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-09-2004 20:46 #54327 door
ehmm, ja ja (compressie) is gemaakt door
Over compressie meten en de waarden die daaruit zouden moeten komen is al veel gezegd. Ik heb daar ook een leuke aan toe te voegen.<p>Hier is de situatie: B20A op LPG met al behoorlijk wat km's op LPG gelopen. Volgens vorige eigenaar geen geharde klepzetels. Ik stel dus elke 5000 km de kleppen. <br>De motor loopt als een zonnetje, voelt niet futloos aan, verbruikt weinig olie, heeft geen overdruk in het carter en haalt nog steeds 160 km/u op de teller als ik dat wil.<p>Maar dan nu de compressie:<br>no. 1: 6,6 bar, <br>no. 2: 7,6 bar, <br>no. 3: 7,9 bar, <br>no. 4: 8,1 bar. <br>Alles gemeten bij warme motor met volledig ingetrapt gaspedaal, gedemonteerd luchtfilter en doorstroombegrenzing voor LPG verwijderd.<br>Een klein beetje olie in cilinder 1 en nogmaals meten gaf maar 0,2 bar verbetering.<p>Zou het dan onderhand toch tijd zijn voor een koprevisie (ook al zijn de uitlaatkleppen nog niet uitgesteld)? Of moet ik mijn compressiemeter wantrouwen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-09-2004 21:15 #70269 door
Beantwoord door in topic ehmm, ja ja (compressie)
Lennard,Compressieverlies kan m.i. op twee plaatsen optreden. Lekkende kleppen (maar dan loopt die niet echt lang meer) of langs de zuigerveren (maar dan zou er met wat olie in de cilinders een duidelijk hogere waarde gemeten moeten worden).Een doorgeslagen koppakking is ook nog een optie hoewel ik uit ervaring weet dat dit niet altijd met een compressiemeter waarneembaar is.Dus jou conclusie om eens met een andere compressiemeter te meten is zo gek nog niet.Ik heb er wel een voor je te leen (Omgeving Eindhoven)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-09-2004 21:22 #70268 door
Beantwoord door in topic ehmm, ja ja (compressie)
mijn oude motor (b18) had een compressie van dik 10 op alle cilinders , goed blok werd er gezegd door de garage , ook geen waarneembare carterdruk bij het afnemen van de olievuldop.dit blok was helemaal op!!olieverbruik 1 liter op 500 km , nauwelijks trekkracht en overal lekkage.waar blijf je dan met de compressietest?bij navraag kan bijvoorbeeld het volgende gebeurd zijn , zuigerveren goed , olieschraapveren stuk ofwel versleten , garage van west bood mij een gebruikte b20 aan uit een apk afgekeurde amazon voor 350 euro.resultaat , geen olieverbruik , geen lekkage , zeer goede trekkracht , auto loopt op benzine ( teller ) 180 , ook het brandstofverbruik is veel lager met dit blok.ik denk zelf dat de enige manier om een blok te testen gewoon uitproberen is , een week ofzo , ook verkleuring van de olie is een indicatie ,bij mijn nieuwe blok blijft de olie kraakhelder , bij mijn oude blok had ik al zwarte olie nadat ik de bocht om was.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-09-2004 21:33 #70267 door
Beantwoord door in topic ehmm, ja ja (compressie)
Daar zou ik graag even gebruik van maken ter vergelijking. Ik woon en werk in de omgeving van Eindhoven, dus dat komt goed uit. Zou je me willen mailen op lweekers@yahoo.com?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-09-2004 10:29 #70266 door
Beantwoord door in topic ehmm, ja ja (compressie)
komt mij zeer bekend voor. compressiemeters hebben inderdaad niet het eeuwige leven zo bleek ook mij. de vorige gaf al vrij snel (na enkele jaren) de geest en compressie wordt echt niet dagelijks gemeten. wat wel zorgen baart, is het gemeten verschil in waarde of het moet zo zijn dat de gebruikte meter vanaf cyl. 4, steeds meer lek is geraakt. 1,5 bar verschil tussen cyl 1 en 4 is niet echt geweldig. ik denk niet dat de oorzaak in de cyl.kop zit. ook als/zolang een klep (nog) maar een klein beetje open gaat, bouwt druk zich op in de cylinder, alleen wat langzamer. bovendien maak je melding van een verder kennelijk goed presterende motor en dat lijkt mij nog altijd de beste graadmeter.( ooit, mijn eerste amazon/B18, reed ik rond met compressie waarden tussen de 5,9 en 8.0. de motor liep heel mooi rond, had wel olieverbruik en een normale topsnelheid. uiteindelijk vervangen ivm kantelende zuigers). Enfin, eerst maar eens meten. immers, meten is weten, gissen is missen en vergeten? dat is nog eens meten. succes. ik ben benieuwd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-09-2004 12:53 #70265 door
Beantwoord door in topic ehmm, ja ja (compressie)
Ik had voor mijn revisie van de B20 B een compressie van 6.5 op allen. Met olie op de zuigers alles nogmals gemeten, de waarden schoten omhoog. Het zat dus voornamalijk in de compressieveren. Na demontage bleek van cil 1 zelfs een compressieveer gebroken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-09-2004 17:06 #70264 door
Beantwoord door in topic ehmm, ja ja (compressie)
M'n compressiemeter is nieuw. Ik heb de cilinder die ik als eerste gemeten heb ter controle nogmaals gemeten, maar de meetwaarden blijven consistent.<p>Het verschil van 1,5 bar van de eerste cilinder met de laatste is inderdaad niet mooi. En gezien het feit dat mijn meter in ieder geval consistent lijkt denk ik dat bij een hermeting het verschil blijft bestaan.<p>Waar ik in mijn oorpsronkelijke bericht nog geen melding van gemaakt had is dat de uitlaat pruttelt op het moment dat je op de motor remt of gewoon het gas loslaat nadat je de motor even toeren hebt laten maken. Eerst gebeurde dat alleen op benzine, dus ik gaf daar altijd de carburateur de schuld van. Maar aangezien het tegewoordig ook op LPG gebeurt heb ik daar nu mijn twijfels over (en ja, ontsteking staat goed). Zou dat pruttelen ook het gevolg kunnen zijn van de lage compressie in cilinder no 1?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-09-2004 17:38 #70263 door
Beantwoord door in topic ehmm, ja ja (compressie)
het omschreven pruttelen, kan duiden op erg diep ingeslagen kleppen zo weet ik uit de praktijk: uitlaatkleppen die vrijwel volledig in de kop waren verdwenen agv LPG-gebruik. Eerst de compressie nog maar eens meten en dan, ja toch de kop er maar even af.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-09-2004 18:03 #70262 door
Beantwoord door in topic ehmm, ja ja (compressie)
Eeh Lennard ,waarom zou je een blok dat goed loopt en geen overmatig olie verbruikt reviseren? (afgezien van je geld over de balk willen gooien ;-))p.s. noem je cilinder no1 de cilinder het dichtste bij je shutbord/temp.voeler?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-09-2004 18:06 #70261 door
Beantwoord door in topic ehmm, ja ja (compressie)
oops sorry ,je 2e bericht over het pruttelen gemist.Dat verandert de zaak wel wat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.