vastzittende olieschraapveren / zuigerveren losmak

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-10-2004 16:09 #54199 door
Mijn B20a start en loopt erg mooi, maar het olieverbruik is erg hoog.
Het blok heeft na een restauratie (daarna 20.000 gereden) erg lang stilgestaan.

Mijn vermoeden is dat de olieschraapveren vast zitten.

Heeft iemand een suggestie hoe ik die los kan krijgen?

(Zonder het hele blok weer uit de auto en uit elkaar te halen?)

Alvast bedankt
Groeten Lars

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-10-2004 16:38 #70836 door
daar zijn middeltjes voor. zie bv. op dit forum René dd 030302, zoekfunctie met de verrekijker: zuigerveren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-10-2004 09:01 #70835 door
Ik hoorde onlangs een in mijn ogen paardenmiddel..... Maar het schijnt te werken. Laat remolie op je zuigers lopen en dit een nachtje intrekken. Daarna natuurlijk goed doorspoelen en olieverversen.
Ik weet niet of het werkt, maar ze hebben mij verzekerd dat het wel degelijk werkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-10-2004 10:41 #70834 door
Als het zit vastgekoekt door dik geworden olie kun je misschien een klein beetje petrolium of benzine op de zuigers gieten en een nachtje of langer laten inweken. Doe het desnoods een paar keer en ververs daarna je olie.
<br>
Als het koolresten zijn kun je het misschien met water proberen. Kool is in principe gewoon oplosbaar in water. Om de zuiger en kop schoon te maken van koolaanslag wordt er soms wat water in het inlaatspruitstuk/carb gegoten tijden het draaien. Zorg dat de motor voldoende toeren maakt, anders slaat hij af. Giet voorzichtig een heel klein beetje water naar binnen voor een tijdje. Het water zal kool oplossen en verdampen en wordt zo dus weer door de uitlaat afgevoerd.
<br>
Heb het zelf nooit gedaan/gezien maar valt te proberen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-10-2004 14:25 #70833 door
Ik zou erg voorzichtig zijn met dat water<br>
Iets te veel water en je vernield geheid de hele motor. Water is namelijk, in tegenstelling tot een luchtmengsel, nauwelijks samenpersbaar en bij de compressieslag zal dus de kop scheuren of er komt een gat in de zuiger<br><br>
Groetjes,<br>
Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-10-2004 14:39 #70832 door
Als je inderdaad een half kopje per slag per cilinder er in gooit zal je compressie inderdaad wel eens te hoog kunnen worden... Ik bedoel meer iets van een paar druppels per slag. Voor dit effect hoef je dus in het geheel niet bang te zijn. Als je zoveel water er bij gooit dat de compressie te hoog wordt zal hij al lang afgeslagen zijn.
<br>
Echter, doordat de druppels water in vloeistof-fase de cilinder in komen en daar verdampen en overgaan in de gas-fase heb je daardoor wel meer compressie. Dat werd zelfs toegepast op dragrace motoren ed. voor het vergroten van het vermogen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-10-2004 12:27 #70831 door
Ook bij oude scheepsmotoren werd dit principe wel toegepast om meer vermogen er uit te halen, eigenlijk wel jammer dat je deze techniek bijna niet meer tegenkomt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.