compressie

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-10-2004 01:29 #54190 door
compressie is gemaakt door
Omdat de amazon aan trekkracht inboet, heb ik de compressie maar eens opgemeten.
De waarden zijn:
1- 8,7,
2- 8,5,
3- 8,5,
4- 8,6,
Na wat olie in de bougiegaten gespoten te hebben kwamen de waarden gemiddeld 1 tot 1,5 kg/cm hoger uit.

Ik heb de test uitgevoerd met warme motor, de luchtfilter verwijderd, gaspedaal helemaal ingetrapt en met volle akku.

Er is weinig carterdruk en olieverbruik.
Bij gas loslaten knalt het wel in de uitlaat zowel op benzine als op LPG.

De onsteking staat op tijd en de kleppen zijn gesteld.

Het gaat om een B18a met zenith carburateur.
Motor loopt rustig stationiar op 800 toeren.
Ben ik aan een revisiemotor toe of kan ik volstaan met een cilinderkop-revisie.
De cilinderkop is niet aangepast voor lpg.
Graag advies.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-10-2004 10:36 #70883 door
Beantwoord door in topic compressie
Als je na wat olie op de zuigers gegooid te hebben opeens 1,5 bar meer compressie hebt zal daar dus veel lekkage optreden en zal er logischerwijs enige slijtage zijn aan je cilinders/zuiger/veren.<br>
Haal eventueel je kop er af. Dan kun je je kleppen en zetels inspecteren en tevens de cilinderwand bekijken.<br>
Als je echter niet veel olie verbruikt kun je er natuurlijk ook nog een ton bijrijden. Je bent dan niet de snelste B18a meer, maar moet dat? Met een rustige rijstijl (weinig toeren) kan een niet aangepaste kop ook nog behoorlijk lang mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-10-2004 20:05 #70882 door
Beantwoord door in topic compressie
Bedankt voor je reactie Ben, een hoge snelheid hoeft voor mij niet ik rij bijna nooit harder dan 120 op de snelweg.
Het grootste probleem is dat als je een weg oprijdt dat hij traag doortrekt in de 2 of 3 versnelling eenmaal op toeren gaat het wel, dit zowel op benzine en lpg.


Vanmiddag viel mij op dat er wat speling zit op de onderbrekeras van de onsteking, dat is misschien ook de oorzaak van het geknal in de uitlaat tijdens het gasloslaten.
En omdat ik toch bezig was heb ik het kleppendeksel ook maar gedemonteerd en zag dat de stelschroeven van de uitlaatkleppen een stuk hoger lagen dan de inlaatkleppen.
Dus ik denk dat er teweinig brandstof in de cilinders terecht komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-10-2004 21:16 #70881 door
Beantwoord door in topic compressie
Een van de kenmerken van te diep ingeslagen uitlaatklepppen is inderdaad geknal uit de uitlaat, met name bij stationair. Een kop-revisie is dus sowieso noodzakelijk. Wat let je om allereerst alleen de kop te (laten) reviseren en daarna te bezien of ook het onderblok onderhanden genomen moet worden? De extra kosten -een koppakkingset-, zijn de gok wel waard. Een totale revisie kan altijd nog. En zoals Ben zegt, zo lang de boel verder goed loopt, wat zou je dan??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-10-2004 10:20 #70880 door
Beantwoord door in topic compressie
Te veel speling op de ontsteking kan soms wel eens wat knalletjes in de uitlaat veroorzaken. Maar ook een verkeerd (te rijk) mengsel kan dat veroorzaken.
<br><br>
Het verschil in stelschroefhoogte duidt er inderdaad op dat je uitlaatkleppen ingeslagen zijn. De compressiewaarden worden daardoor ook al iets lager simpelweg omdat je compressiekamer wat in volume toeneemt. Doordat de uitlaatklep nu minder ver uit de kop getilt wordt zal de afvoer van uitlaatgassen ook iets moeizamer gaan. Echter dit is vooral bij hogere toeren merkbaar. Het slecht trekken bij laag toeren zal aan je cilinder/zuigers liggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-10-2004 21:39 #70879 door
Beantwoord door in topic compressie
Tip
meet voor demontage van de kop even de kleplift, wellicht is je nokkenas en volgers ook versleten. Dit kan gewoon met een schuifmaat.
overigens heb ik nog 2 jaar gereden met een compressie van < 1:7 gemiddeld met mijn B20B.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-10-2004 21:38 #70878 door
Beantwoord door in topic compressie
Maurice bedankt voor je tip.
Ik heb voor een aantal jaren terug een nieuw A nokkenas gemonteerd die nu +/_ 10.000km gedraaid heeft. Maar ik meet de kleplift voor de zekerheid toch maar even.

Afgelopen zaterdag heb ik de ontsteking-unit gedemonteerd en constateerde dat er veel speling op de onderbrekeras zat en dat de vlieggewichtjes ook niet meer goed werkten.
Ik had nog een andere ontsteking-unit liggen die heb ik, voor montage in het blok, helemaal uit elkaar gehaald, gereinigd en gesmeerd.
De trekkracht is bij lage toeren weer redelijk goed.
Maar boven de 3500 toeren zit er maar weinig fut in. Ik heb al een gerev. cilinderkop met harde klepzittingen aangeschaft a.s. zaterdag ben ik van plan deze te monteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-10-2004 21:12 #70877 door
Beantwoord door in topic compressie
Een onregelmatig versleten nokkenas zorgt voor onbalans in de loop van de motor. Natuurlijk omdat er verschil zit in vulling. Overigens zullen de uitlaatkleppen het meest inslaan, deze worden het heetst. Mijn C nokkenas zag er echt heel beroerd uit na 300.000 km In neem even aan dat het de 1e was.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.