blauwe rook

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-11-2004 10:33 #54109 door
blauwe rook is gemaakt door
Een vraagje voor de vaticaan-watchers: mijn combi 69 mett B20A loopt als een zonnetje. Helaas op de snelweg, moet je wel eens snel van het gas als je 140+ rijdt. Ik zie dan even, koppeling omhoog en in de overdrive, een stevige blauwe walm hangen achter mij. Nee geen verbrand rubber. Wat kan hiervan de reden zijn? Is dit hetzelfde fenomeen als een knallende pijp bij afdalen op een helling met remmen op de motor?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-11-2004 11:00 #71233 door
Beantwoord door in topic blauwe rook
Dit is afkomstig van verbrande rook. Vrijwel zeker afkomstig van olielekkage langs de klepstelen. Misschien zijn je kleprubbertjes gewoon wat verspocht of zijn ook de klepgeleiders versleten.
<br>
Bij het afremmen op de motor heb je een groot vacuum in je inlaatspruitstuk waardoor op zo'm moment meer olie dan gebruikelijk langs de klepstelen naar binnen gezogen wordt. Eenmaal in de motor verbrand dit en dat zie je als blauwe rook. Als het puur de rubbertjes zijn is het trouwens niet echt zorgelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-11-2004 11:19 #71232 door
Beantwoord door in topic blauwe rook
Onze combi met B20A, vertoonde hetzelfde fenomeen. Ik heb een gereviseerde clinderkop gemonteerd met (uiteraard) nieuwe klepsteelrubbers. Weinig verbetering. Bleef over de olieschraap-veren. Omdat de motor toch niet al te fris meer klonk, heb ik kortgeleden (ook) het onderblok laten reviseren. Probleem opgelost.
Je kan beginnen de klepsteelrubbers (B20A; de B18's hebben andere rubbers die eenvoudig bovenop liggen) te vervangen. Deze schijnen na een goeie 100.000 km., sowieso wat minder goed af te gaan dichten waardoor olie bij onderdruk (inderdaad bij gas terug )nemen via de klepgeleiders, naar binnen wordt gezogen en verbrand met een rookpluim tot gevolg. Is dit niet afdoende en zijn er geen andere oorzaken te vinden, dan ga je eveneens (desgwenst!) richting onderblok-revisie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-11-2004 11:24 #71231 door
Beantwoord door in topic blauwe rook
Ik heb ook recent een gereviseerde kop gemonteerd dus daar zal het niet aan liggen (leek me zowiezo stug). Maar waar vind ik die klepsteelrubbers?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-11-2004 12:34 #71230 door
Beantwoord door in topic blauwe rook
De klepsteelrubbers bij een B20, zitten bovenop de klepgeleiders, helaas binnenin de klepveer, dus je kan er niet zo maar bij. Vernieuwing van de klepsteelrubbers, maakt als vanzelfsprekend deel uit van een koprevisie, dus daar hoef je niet meer naarte kijken. Blijft over het onderblok, dat is een stuk meer werk (en navenant duurder). Loopt de motor nog goed, en is het olieVERBRUIK niet al te fors, dan zou ik het pluimen voorlopig laten voor wat het is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-11-2004 17:31 #71229 door
Beantwoord door in topic blauwe rook
wat is het olieverbruik en heb je de compressie al eens gemeten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-11-2004 17:41 #71228 door
Beantwoord door in topic blauwe rook
Hoi Michiel,

Het lijkt er op dat je motor bijna aan het einde van zijn werkzame leven is gekomen. De blauwe rook wordt veroorzaakt door olie die tussen de zuigerveren door wordt verbrand in de cilinder. De cilinders zijn waarschijnlijk behoorlijk (ovaal) afgesleten. Ik heb het zelf bij mijn oude 244 met B20 motor ook gehad. Met name na een tijdje bergafwaarts te hebben gereden zonder gas te geven trok ik een mooi rookgordijn op het moment dat ik weer gas gaf. Ik zou zeggen meet de compressie van de motor eens op. Op basis daarvan kun je een revisie overwegen of nog even uitstellen. Ook het olieverbruik, dat naar ik vermoed behoorlijk is op het moment, geeft je een indicatie.

Met vriendelijke groet,

Wim Schurink

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-11-2004 19:17 #71227 door
Beantwoord door in topic blauwe rook
Ik had dezelfde problemen. Het bleek dat het rubber hoesje dat om de klepsteel zit naar boven geschoven was. Dan loopt er olie via de klepsteel. Het is heel moeilijk te constateren. Met een goede zaklamp wellicht wel. Ik heb kans gezien om het klepsteel rubber te vervangen,door een hefboom te fabriceren die de klepveer indrukte en zonder dat de klep in het blok belandde. (tegenhouden via het bougiegat}Het rubbertje op zijn plaats drukken met een klein schroevendraaiertje is het simpelst,maar dat wist ik toen nog niet!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-11-2004 21:34 #71226 door
Beantwoord door in topic blauwe rook
ben heel benieuwd naar wat jij hier nou bedoelt...Vooral dat deel: tegenhouden via het bougiegat... vinnik wel creatief...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-11-2004 22:30 #71225 door
Beantwoord door in topic blauwe rook
Vinnik?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.