revisiemotor 3

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-12-2004 15:28 #53899 door
revisiemotor 3 is gemaakt door
Laat ik iets specifieker zijn. Het gaat om een 144 uit 1969 met een B20 motor. Het onderhoudsboekje loopt tot 81273 km, en er is alleen sprake van de gewone onderhoudsbeurten. Geen enkele grote ingreep. Ik heb hem op 82000 km gekocht. De vorige eigenaar heeft dus in 34 jaar tijd deze kilometers gereden..!
Meteen heb ik gas in laten bouwen. Vervolgens ben ik er mee op reis geweest, 5.000 probleemloze kilometers. Daarna heb ik een keer de kleppen laten stellen en bleek er een scheurtje in mijn spruitstukpakking te zitten. Dit probleem is verholpen. Vervolgens weer 5.000 probleemloze kilometers. De laatste tijd echter gaf de motor een 'stoombootgeluidje' af bij het gasgeven. Niet als hij eenmaal op toeren was. Het donkere plopplopplopplop (en dat heel snel achter elkaar) was voornamelijk te horen uit de luchtfilter. Hiervoor ben ik naar een Volvo-garage gegaan en de rest is historie. Bij meting na het stellen gaven de cilinders de volgende waarden 1)14.1 - 2)14.4 - 3)12.2 - 4) 15.5. bar. Cilinder 3 had bij inspuiting met olie 14.1bar. Volgens de garagist zou deze in brand kunnen vliegen! De klep zat ook muurvast volgens hem. (Ja, anders laat ik ze niet stellen...) Als ik tot revisie zou overgaan ried hij mij aan de auto eerst eens op de brug te zetten om alles na te lopen... Ja, zo kan ik ook geld verdienen! De auto is púntgaaf, er mankeert echt niets aan, heeft altijd in de garage gestaan. Alleen nu dus die motor... Wellicht heeft iemand een duidelijker beeld na het lezen van het hele verhaal. Ik hou me aanbevolen voor elke suggestie. Dank alvast voor de reacties tot nu toe! Top!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-12-2004 16:00 #72437 door
Beantwoord door in topic revisiemotor 3
De lage compressie van cilinder 3 duidt toch echt op een probleem. Misschien gebroken zuigerveren en wie weet dus ook een kapotte zuiger en cilinderwand. Ook een vast zittende klep kan de lager compressie verklaren. Hoorde die klep toevallig bij die betreffende cilinder?<br>
Als een klep vast zit is dat niet best, en zoiets staat trouwens ook volkomen los van het stellen van de kleppen. Je zult dus zowiezo je kop klaar moeten maken, en als het verschil in compressie niet door de kop veroorzaakt wordt zul je dus inderdaad aan een revisie toe zijn.<br>
Praat nog eens rustig met de garagehouder, ik krijg het idee dat hij niet alléén maar op je geld uit is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-12-2004 18:54 #72436 door
Beantwoord door in topic revisiemotor 3
Eens met BEn, spreek af de kop eraf te halen en dan te bekijken wat er loos is.
Ik gok op een verbranddebklep, als hij eraf is zou ik hem aanpasssen voor loodvrij/lpg
Houdt o.a. in grotere uitlaatklep en vernieuwen klepzetels. (laten doen bij gerenomeerd bedrijf zie verrekijker over eerdere adviezen op forum)
Toevallig net een schema geplaatst onder modellen "amazon" in het startmenu.
Kun je de verschillen zien

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-12-2004 00:29 #72435 door
Beantwoord door in topic revisiemotor 3
Hier ben ik het helaas niet mee eens, als er immers een klep "vast" zit, betekent dit dat de klep een fractie open blijft staan. Hierdoor wordt de compressie die je meet 0 of zeer kort in de buurt van 0. Bij een verbrande klep is er een stukje af van de klep of zijn ze gescheurd, hetgeen weer hetzelfde resultaat geeft 0 of nagenoeg nul. Dit heb ik reeds meerdere malen meegemaakt met div auto's van verschillende merken. Het verschil in compressie kan inderdaad aan de afdichting tov de cilinderwand liggen, dus aan de zuigerveren. Echter daar zou ik me niet te druk over maken, dit heb onlangs bij een Volvo 850 gehad, deze heeft op 1 cilinder ook minder compressie, echter rijdt er gewoon voortreffelijk mee. Als ik je verhaal goed lees, komt de motor moeilijk op toeren. Dit moet dan eigenlijk toch in de brandstof toevoer of de ontsteking zitten. Of als deze in orde blijken te zijn, kan het uitlaat systeem ook nog een boosdoener zijn. Dit als de uitlaat dicht zit (kan wel eens gebeuren doordat de issolatie in de dempers verpulverd en in de pijp komt) komt de motor niet goed op toeren en levert geen vermogen meer. Het geluid waar je het over hebt, duidt ook op alle 4 de cilinders, anders komt het niet snel achter elkaar. Als het van die ene cilinder zou zijn, moet er telkens even een pause tussen de geluiden zijn, dus dan krijg je plop...plop...plop en niet plopplopplop zoals jij beschrijfd. Wat betreft gebroken zuigerveren, dan krijg je een rinkelend geluid in de motor. Dus zullen de zuigerveren gewoon niet 100% afdichten tov van de cilinderwand, hetgeen ook blijkt dat als je olie in de cilinder doet de compressie wel goed is. Dus kop of motor revisie, ik zou het niet doen, of je moet geld teveel hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-12-2004 14:27 #72434 door
Beantwoord door in topic revisiemotor 3
Jos: een verbrande klep is te warm geworden en daardoor vervormd. Er is dus geen stukje af oid. en ze zijn ook bijna nooit gescheurd. De zitting is soms net een fractie vervormd waardoor je een beetje compressielekkage hebt. In hele extreme gevallen kan de compressie ook helemaal wegvallen, dit komt echter zelden voor. <br> Een kapotte zuigerveer maakt bijna nooit een rinkelend geluid, maar veroorzaakt wel een lagere compressie. Alex zegt nergens dat de motor slecht op toeren komt, dus ik zou dan ook niet gaan knutselen aan de ontsteking of brandstof toevoer of zelfs de uitlaat...<br>
Een geluid is via een forum heel moeilijk te beoordelen. Het plopplop uit het luchtfilter lijkt mij echter een licht verbrande inlaatklep, die een plopje van de compressie laat ontsnappen, maar het blijft een gok vanaf hier.<br>
Alex: zoals Ed dus ook al zei: haal de kop er af en kijk wat er loos is, liefst samen met de garage natuurlijk, want ik denk eigenlijk dat ze het daar nog wel eens juist kunnen hebben. Zeker als je op gas rijd en geen gaskop hebt, zijn je kleppen veel gevoeliger voor verbranden omdat de klepspeling snel te weinig kan worden.<br>
Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-12-2004 18:08 #72433 door
Beantwoord door in topic revisiemotor 3
Ben heb ik nog een vraag voor jou: hoe verklaar jij dan dat als er olie in de cilinder gadaan wordt de compressie ineens wel goed is? Dit kan immers allen als het compressieverlies van de zuigerveren komt, immers een klep zal nooit beter afdichten als er olie bij komt. En wat betreft geluiden beoordelen aan de hand van een beschrijving die iemand toch redelijk goed verwoord, is best te maken als je redelijk wat ervaring hebt met dit soort akefietjes. Verder wat betreftde uitlaat, dit is redelijk makkelijk te constateren, cq uit te sluiten door de bouten van de uitlaat aan het spruitstuk iets los te draaien, Doet hij het dan wel goed, dan is de uitlaat verstopt, doet hij het nog niet goed, dan ligt het hier niet aan. Wat betreft een verbrande klep tgv rijden op lpg: dan is er altijd materiaal af aan de omtrek v/d klep en zal deze nooit krom gaan. Een klep gaat alleen krom als de zuiger ertegen gekomen is, hetgeen bij deze motoren helemaal niet kan. Je kunt de kop erafhalen, want een koppakkingset is niet zo duur, alleen ben ik er dus bang voor dat als je de kleppen en zittingen aangepast hebt voor LPG en alles terug in elkaarhebt gezet, het probleem er nog steeds in zit. Dus is het verstandiger om dan misschien toch maar eens bij een andere garage een second opinion te vragen, zonder te vertellen wat de eerste garage heeft gezegt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-12-2004 18:19 #72432 door
Beantwoord door in topic revisiemotor 3
<i>hoe verklaar jij dan dat als er olie in de cilinder gadaan wordt de compressie ineens wel goed is?</i><br>
mijn eerste suggestie voor de lage compressie was slechte of gebroken zuigerveren. Die suggestie deed jij zelf van de hand, niet ik...<br>
<i>Wat betreft een verbrande klep tgv rijden op lpg: dan is er altijd materiaal af aan de omtrek v/d klep en zal deze nooit krom gaan. Een klep gaat alleen krom als de zuiger ertegen gekomen is.</i><br>
Zoals ik al zei, slijten de klepzittingen op LPG harder en liggen de temperaturen hoger. Als de klep niet meer volledig afsluit door de te kleine klepspeling (door de sneller ontstane slijtage van de zetel), kan de klep zijn warmte niet meer kwijt en zal vervormen door de hitte.<br>
Wat Ed en ik duidelijk proberen te maken (als ik even ook voor Ed mag spreken) is dat er zeer waarschijnlijk wel degelijk iets mis is met dit blok. Omdat Alex hier zijn twijfels over had gaven wij beide aan dat de garage toch wel eens gelijk zou kunnen hebben. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-01-2005 11:28 #72431 door
Beantwoord door in topic revisiemotor 3
Heb je nog steeds niet verklaart hoe het dan komt, dat als je olie in de cilinder doet, de compressie dan wel goed is bij een lekke klep! Dit is namelik een manier om te kijken of het compresie verschil van een lekke klep of van de afdichting van de zuigerveren komt. Is de compressie dan oké, dan ligt het aan de zuigerveren, is die dan nog niet oké dan is het een klep die lekt. En zoals Alex schrijft hebben ze dit geprobeerd en was de compressie toen wel goed, dus waarom zou er dan toch nog een klep lek zijn? Dat de zittingen op LPG harder slijten is normaal, echter worden deze pas vervangen als er bijna geen stelmogelijkheid meer is, of als er kleppen lek zijn, maar dit laatste is er dus niet aan de hand. Dit geringe verschil in compressie zou ik m'n eigen niet druk over maken, immers bij welk blok je ook meet, een verschil in compresie tussen de cilinders meet je altijd wel. En als ik het me goed herinner hebben dezemotoren volgens fabriekspecificatie 9 of 10 bar compressie, dus dat zou betekenen dat dit nog een heel gezond motorblok is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.